کلاله خبر گزارش می دهد:

کشاورزانی که به خود و دیگران آسیب می رسانند+ تصاویر

1403-08-01 07:08:21
0
11

سرویس اجتماعی : با آغاز فصل برداشت محصول در بیشتر نقاط گلستان و از جمله نواحی شهری شهرهای این استان ، پس از برداشت محصول یرخی از کشاورزان خواسته یا ناخواسته باعث آسیب رسانی به خود و دیگران می شوند.

 

به گزارش کلاله خبر، شاید درپایان فصل برداشت محصولات کشاورزی از نزدیک مشاهده کرده باشید که در بعضی از مناطق کشاورزی ؛ تعدادی از کشاورزان پس از برداشت محصولات خود ( بیشتر کشتزارهای گندم و جو ) باقیمانده ساقه گیاهان را در کشتزارها خود آتش می زنند ؛ که گاهی شعله های آتش و دود ناشی از آن آتش سوزی کل منطقه را فرا می گیرد . اگر مسیر محل کار شما هر روز از کنار این کشتزارها باشد به یاد خواهید آورد که این کشتزار در فصل بهار خیلی سر سبز وقشنگ دلنشین بودند ولی این روزها به زمینی سوخته تبدیل می شوند که بوی بد این سوختگی مشامتان را اذیت می کند

.

آتشزدن مزارع با توجه به این که گاهی وسعت زمینها آتش زده خیلی زیاد می باشد باعث تولید حرارت ؛ دود و گرد غبار و گاز دی اکسید کربن می شود که هر سه مورد ذکر شده از آلاینده های زیست محیط می باشد که افزایش آنان در سطح کره زمین باعث خسارت جبران ناپذیری به محیط زیست شده است با توجه به بالا رفتن دمای کره زمین در چند دهه اخیر به علت سوخت وسوز مواد فسیل و همچنین اثر پدیده گلخانه ای گاز دی اکسید کربن که خود حاصل از سوختن مواد کربنی می باشد و همچنین با توجه به بالا بودن گرد غبار و دوده های حاصل از نقاص سوختن مواد انرژی در سطح کره خاکی وهمچنین آتش زدن و سوختن پسمانده های گیاهی در مزارع نیز باعث افزایش بیشتر میزان آلاینده دود و گرد غبار در فضا و سطح کره زمین می شود که همه اینها باعث افزایش آلایندهای زیست محیطی می گردد

.

همچنین در یک اکوسیستم حیات زنده ؛ موجودات زنده در کنار هم زندگی می کنند در این اکوسیستم از تک سلولها تا گیاهان و جانوران و پرندگان در یک زنجیره غذای با هم زندگی می کنند حال مزارع نیز مجموعه های از یک اکوسیستم می باشند که باکتریها ؛ گیاهان ؛ حشرات ؛ جانوران و پرندگان در کنارهم زندگی می کنند حال اگر اشخاصی ناآگاهانه با آتش زدن محل زندگی این موجودات باعث از بین رفتن بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری گردند که این یک دیگر از صدمه جبران ناپذیر به محیط زیست می باشد ( اگر یک بار برای بازدید به مزارعی که در آتش سوخته اند مراجعه کنید به غیر از بقایای گیاهان به اسکلت انواع و اقسام مار؛ لاک پشت ؛ موش ؛ خرگوش ؛ گنجشک ....... خواهی دید که در آتش زنده زنده سوخته اند ) آیا خداوند دوست دارد که مخلوقاتش زنده ؛ زنده در آتش بسوزند .

طبق تحقیقات دانشمندان برای تولید یک سانتیمتر خاک حاصلخیز به مدت هشتاد الی صد بیست سال زمان لازم است ؛ از طرفی یکی از عواملی که باعث فرسایش خاک می باشد حرارت و گرما می باشد حال ما با آتشزدن خاک باعث از بین رفتن مواد مغذی سطحی خاک می گردیم که پس از بین رفتن این مواد بعدا" می خواهیم با انواع و اقسام کود های شیمیائی که خود می توانند باعث آلودگی خاک و از بین رفتن مرغوبیت محصول گردند جبران کنیم

.

چاره چيست؟

براي رسيدن به كشاورزي پايدار دو موضوع حفظ منابع طبيعي و تأمين غذاي مردم از اهميت ويژه‌اي برخوردار است كه رسيدن به اين اهداف نيازمند ايجاد تحول در مديريت بخش كشاورزي است تا كشاورزي پايدار و مدرن جايگزين روش‌هاي سنتي شود.

شوري اراضي، تبخير زياد آب، ‌فرسايش خاك در اراضي شيب دار ، مصرف بي رويه سموم شيميايي، آتش زن كاه و كلش مزارع پس از برداشت محصول، كمبود نيروي متخصص در بخش كشاورزي و بالا بودن قيمت ماشين آلات و ادوات كشاورزي از جمله مشكلات اساسي بخش كشاورزي می باشد.

در مزارعي كه زود برداشت مي‌شوند و رطوبت كافي دارند بلافاصله بقاياي به جا مانده از برداشت گندم با دستگاه ديسك خرد شوند و سپس زمين براي كشت بعدي آماده شود.مزارعي هم كه دير برداشت مي‌شوند و رطوبت كافي ندارند پس از خرد كردن بقاياي باقي‌مانده از برداشت گندم، حدود 50 كيلو كود اوره براي فعال كردن ريز جانداران درون خاك پاشيده مي‌شود تا كاه و كلش با سرعت بيشتري پوسيده شوند.

ما اگر خانه‌اي داشته باشيم، هر سال براي اينكه سرپا بماند و بتوانيم در آن زندگي كنيم مقدار زيادي پول خرج آن مي‌كنيم، آن وقت حاضر نيستيم كه براي حفظ و بهتر شدن كيفيت زمين زراعي‌مان كه در حقيقت محل تأمين معاش خود و خانواده‌مان است خرج كنيم؟ مطمئن باشيد اگر اين كار را نكنيم سال به سال از ارزش زمين زراعي‌مان كاسته مي‌شود تا اينكه در بلندمدت تبديل به يك زمين بدون استفاده و لم‌يزرع مي‌شود. شما زمين‌هاي سله بسته و ترك خورده اطرافتان را نديده‌ايد؟ اين‌ها آغاز يك بحران بزرگ براي اراضي زراعي است.

حال اگر کشاورزان حداقل در زمين‌هاي زراعي خود از كودهاي حيواني هم استفاده می کردند باز يك مقداري خسارت اين آتش زدن‌ها كم مي‌شد اما كشاورزان به جز كودهاي شيميايي هيچ كودي را كود نمي‌دانند. كشاورزان بدانند با آتش زدن كاه و كلش گندم و از بين رفتن مواد آلي كه مواد مورد نياز براي فعال شدن كودهاي شيميايي هستند روز به روز اثرات كودهاي شيميايي بر ميزان توليد كم مي‌شود.

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار