سرویس اجتماعی: آیا شخصیت یک مرد را می توان از روی کفشهایش شناخت؟ البته باید گفت به این سادگیها هم نیست. نمیتوان تنها به وسیله یک مسئله از فرد شناخت به دست آورد و مثلا گفت او در زندگی، شخص موفقی است یا نه.
دکتر بامگارتنر توصیه میکند که اگر میخواهید در دیگران تصویری مثبت از خود بسازید به جزئیات توجه زیادی کنید. اینکه مثلا نوع پیراهنتان با کت و کمربند هماهنگی داشته باشد. از طرف دیگر اگر خیلی اهل ریسک نیستید و به دنبال راهی مطمئن برای تاثیرگذاری روی دیگران هستید، به سراغ تیپهای کلاسیک بروید، زیرا این تیپها آزمون خود را در طول تاریخ پس دادهاند و همیشه کسانی که چنین لباسهایی به تن میکردند، تصویر متعادلی در ذهن مخاطبانشان مینشاندند.
چرا تیپ کلاسیک مطمئنترین است؟ چون هر کسی در هر سن و جنسی، لاغر یا چاق میتواند از آن استفاده کند و در عین حال تصویری از یک آدم نرمال را در ذهن دیگران میسازد.
چگونه از لباسها به عنوان یک سلاح استفاده میکنیم؟
بیشتر مردم جهان نوع پوشش را نشاندهنده وضعیت اقتصادی و اجتماعی یک جامعه میدانند و واضح است این روزها اگر بخواهید طبقه یک نفر را مشخص کنید بیشتر از همه به لباسهایش توجه میکنید حتی میتوان گفت آنچه فرد میپوشد میتواند میزان جاهطلبی، احساسات و حتی عادتهای او را به خوبی نشان دهد از طرف دیگر خریدکردن و رفتارهای مصرفگرایانه بیشتر اوقات نشانهای از انگیزههای درونی است و احساسات، تجارب و فرهنگ فرد را نشان میدهد.
چه لباسی را نباید بپوشید؟
اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم هیچ لباسی نیست که بتوان گفت با پوشیدن آن فرد ظاهری ناموفق پیدا میکند، یعنی نمیتوان با قطعیت گفت فلان لباس اصلا خوب نیست. این امر کاملا نسبی است و به فرد بستگی دارد. بدترین لباس، لباسی است که شخصیت شما را زیر خود پنهان کند؛ لباسی که بدون توجه به اندام، موقعیت و سن شما انتخاب شده باشد.
لباسها به شما میگویند چه کنید
اخیرا پژوهشی در دانشگاه نورثوسترن انجام شده که بیشتر روی مفهوم و ادراکی است که از نوع پوشش به دست میآید. پژوهشگران این تحقیق گزارش خود را براساس تاثیرات لباسها بر خود فرد پوشنده تنظیم کردهاند و اینکه لباسهای هر فرد چه تاثیرات روانیای روی خودش دارد. به عبارتی این پژوهشگران میخواهند بگویند لباسها به شما میگویند چه کنید و علاوه بر اینها احساساتی را هم درونتان شکل میدهند. در این تحقیق تعدادی روپوش سفید استاندارد به داوطلبان دادند؛ به گروهی گفتند که این روپوش پزشکی است و به گروهی دیگر گفتند روپوش نقاشان ساختمان است. آن دسته از داوطلبان که فکر میکردند روپوش پزشکی به تن دارند در رفتار و کردارشان دقت عمل بیشتری نشان میدادند و سعی میکردند رفتارشان حسابشدهتر باشد.در حالی که افراد گروه دیگر اینگونه نبودند.
اگر هیچوقت لباس دور نمیاندازید...
اگر هیچگاه هیچ یک از لباسهایتان را دور نمیاندازید و تکهتکه لباسهای قدیمی خود را با وسواس حفظ میکنید، جزو افرادی هستید که به گذشته خود چنگ میاندازید و سعی در حفظ آن دارید و نسبت به وسایلتان وابستگی عاطفی دارید و به عبارتی چنین وسایلی برایتان ارزش احساسی دارند. اگر میخواهید کمدتان شلوغ و پرآشوب نباشد باید یک قانون طلایی را به خاطر بسپارید:۲ تا از هر ۳ وسیله و لباسی را که دیگر نیاز ندارید دور بیندازید. حالا این وسیله یا لباس میتواند کوچک باشد یا بزرگ، سالم یا پاره و آسیبدیده باشد.
با لباستان به خودتان پیام دهید
به طور علمی اثبات شده لباسی که بر تن میکنید فهم خاصی را درونتان شکل میدهد به همین دلیل پژوهشگران میگویند نباید آنگونه که احساس میکنید لباس بپوشید بلکه بهتر است آن جور که دوست دارید احساس کنید لباس بپوشید، مثلا اگر دوست دارید احساس قدرت کنید، ببینید کدام لباسها به شما احساس قدرت میدهند یا اگر میخواهید خود را بینیاز از همه چیز ببینید، لباسهایی را انتخاب کنید که همین احساس را در شما به وجود میآورند. درست است که لباسها پیامهایتان را به دیگران میدهند ولی بیشتر از همه لباستنتان به خود شما پیام میدهند.
اگر لباسهای نامناسب با سنتان میپوشید لباستان مناسب نیست
مثلا خیلی جوانتر از سنتان میپوشید یا خیلی پیرتر. اگر لباسهای جوانترها را میپوشید احتمالا از درون خودتان را جوانتر از آنچه واقعا هستید، میدانید و با طرز لباس پوشیدنتان میخواهید این سن را به دیگران القا کنید و به همه نشان دهید که شما جوانتر از تصور آنها هستید و اگر لباسهایی مناسب مسنترها را میپوشید یعنی احساس بزرگتری میکنید. باید پوششتان را براساس هدفهایتان تعیین کنید(مثل اینکه قصد ملاقات با یک فرد مهم را دارید یا میخواهید به سفر خارج از کشور بروید) درست است که سن مهم است ولی تفکرات شما اهمیت بیشتری دارد.
اگر همیشه لباسکار میپوشید...
همیشه لباسهایی را میپوشید که درمحل کار بر تن دارید، در واقع لباس محل کار با لباس مهمانیهایتان هیچ فرقی ندارد. بیشتر شخصیتتان را با توجه به شغلی که دارید میشناسید و تمام داشتهها و موفقیتهایتان را با توجه به موفقیتهای شغلی و کاری خود تعریف میکنید، شما همان شغلتان هستید. استعدادهای دیگری جز استعدادهای شغلیتان نیز دارید و تمام شخصیت شما در شغلتان خلاصه نمیشود مثلا اینکه میتوانید هنرمند خوبی هم باشید یا اینکه مهمانیهای خوبی میدهید یا سلیقه خوبی دارید.
اگر همیشه دنبال رنگهای خاکستری و مشکی هستید...
اگر تنها دوست دارید لباسهایی با رنگ خنثی (خاکستری، مشکی، سفید و...) بپوشید و چندان به جزئیات توجه نمیکنید و کم پیش میآید روی لباسها، از وسایل جانبی چون کمربند و گلسینه استفاده کنید، جزو کسانی هستید که به شدت به عادتهایتان چسبیدهاید و به لحاظ روانشناسی چندان اهل تنوع نیستید و برایتان سخت است که در خود تغییری به وجود بیاورید، در واقع چیزی که شما را به وحشت میاندازد جلبتوجه است. کمی تغییر در زندگی میتواند بیشتر از آنکه فکرش را بکنید، زندگیتان را بهتر کند؛ میتوانید از چیزهای خیلی کوچک شروع کنید که کمی در روند زندگی تغییر ایجاد کند مثلا طی یک راه متفاوت تا سرکار یا یک گل سینه یا وسیله کوچک برای ایجاد تنوع در لباس یا کمی هیجان برای ذهنتان مهیا می کند./نسل فردا
متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده