سرویس اجتماعی:

اگر زياد با کامپيوتر و تلفن کار مي‌کنيد، بخوانید

1403-08-01 09:08:44
0
21

سرویس اجتماعی: مواظب باشيد چشم تان پيچ نخورد.

 

کلاله خبر، به هر طرف که نگاه مي کنيد صفحه هاي ديجيتال را مي بينيد، انگار در محاصره لپ تاپ ها، مانيتورها، تبلت ها، تلويزيون ها و تلفن هاي هوشمند قرار گرفته اند. اين تکنولوژي ها قطعاً زندگي شما را راحت تر کرده، اما بايد بدانيد مشکلات زيادي را هم وارد زندگي شما کرده است. براساس نتايج تحقيقات دانشمندان حالا بيشتر از ۷۰ درصد افرادي که از اين وسايل ديجيتال استفاده مي کنند دچار مشکلات چشمي هستند که به اصطلاح آن را «درد چشم ديجيتالي» با «پيچ خوردگي چشم» مي نامند.

خطر جدي است

کساني که دچار مشکل درد چشم ديجيتالي مي شوند در چشم شان دچار مشکلاتي مثل خشکي چشم، تاري ديد، خستگي چشم و البته اسپاسم و گرفتگي عضلات گردن و شانه مي شوند. نتيجه تحقيقات انجمن ملي چشم پزشکان انگلستان نشان داده که جدا از اين ناراحتي ها در دراز مدت اين حالت مي تواند عوارض جدي اي مثل دژنراسيون ماکولاي چشم (که مي تواند حتي باعث کوري هم شود) و آب مرواريد را به همراه داشته باشد.

لطفاً بيشتر پلک بزنيد

دکتر جاشوا دونايف، پروفسور چشم پزشکي در دانشگاه پنسيلوانيا مي گويد: مشکل عمده ما با تکنولوژي هاي ديجيتالي اين است که در مقابل آنها کم پلک مي زنيم. در استفاده از اين صفحه هاي ديجيتال رفلکس پلک زدن ما بلوک مي شود و در نتيجه ميزان پلک زدن ما و ميزان ترشح اشک در چشم پايين مي آيد و به دنبال آن دچار مشکل خشکي چشم و ساير عوارض مي شويم.

دکتر دونايف مي گويد براي حل اين مشکل بايد هر ۱۰ ثانيه يک بار پلک بزنيم. اگر يک بار وقتي به صفحه هاي ديجيتال خيره هستيد حالت طبيعي خود را حفظ کنيد و ميزان پلک زدن خودتان را بشماريد متوجه مي شويد که هر ۱۵ تا ۲۰ ثانيه يک بار پلک مي زنيد. البته انجمن ملي چشم پزشکان ايالات متحده راه حل ديگري را پيشنهاد داده است. در گردهمايي اخير اين انجمن از نوعي لنز چشمي رونمايي شد که مخصوص کار با دستگاه هاي ديجيتال و مانيتورهاست. افرادي که مي خواهند چند ساعت به مانيتور خيره شوند، اين لنزها را داخل چشمان خود مي گذارند و پس از پايان کارشان آنها را خارج مي کنند اما مشخص است که استفاده از چنين لنزهايي کار ساده اي نيست.

اين آسيب به چشم شما طبيعي نيست

نتايج بررسي اخير روي ۷ هزار و ۱۶۰ نوجوان و جوان و ميانسال نشان داد که حدود ۶۰ درصد از اين افراد روزانه حداقل ۶ ساعت به صفحه هاي ديجيتالي نگاه مي کنند. ۲۸ درصد از افراد مورد بررسي هم روزانه بيشتر از ۱۰ ساعت به صفحه هاي ديجيتالي مانيتورها، تلفن هاي همراه و تلويزيون ها نگاه مي کنند. در کل بيشتر از ۷۰ درصد افراد مورد بررسي اظهار کردند که دچار مشکلات چشمي و ناراحتي هاي چشمي هستند. دکتر جاستين بازان، متخصص چشم پزشکي در بروکلين که در اين پژوهش از پزشکان ارشد بود، مي گويد: «آنچه ناراحت کننده است اين است که همه افرادي که دچار مشکل چشمي مي شوند فکر مي کنند که چنين حالتي نتيجه طبيعي کار کردن با دستگاه هاي ديجتال است و هيچ کدام آنها نمي دانستند که مي توانند اقداماتي انجام دهند تا از بروز اين مشکلات پيشگيري کنند.»

توصيه هايي براي چشمان شما

از اقدامات ديگري که مي توانيد براي جلوگيري از اين حالت انجام دهيد اين است که صفحات ديجيتال را به گونه اي قرار دهيد که در فاصله حداکثر يک بازو با صورت شما فاصله داشته باشد و در حالتي به آن نگاه کنيد که گردن تان به سمت پايين يا بالا خم نشود (بهترين حالت اين است که صفحه مانيتور کمي پايين تر از چشمان شما در حالي که مستقيم به روبرو نگاه مي کنيد باشد) در ضمن هر ۲۰ دقيقه يک بار به چشمان تان استراحت بدهيد يعني آنها را از صفحه مانيتور برداريد و به يک نقطه دور براي چند دقيقه نگاه کنيد. البته قطعاً مي دانيد که بهترين کار اين است که از روي صندلي بلند شويد و راه برويد و حين راه رفتن به نقطه اي دور نگاه کنيد. مطالعات دراز مدت نشان داده است که در معرض طولاني نورهاي موسوم به طيف آبي قرار گرفتن هم مي تواند مشکلات جدي چشمي مثل آب مرواريد و تخريب بافت ماکولاي چشم را باعث شود که در دراز مدت حتي مي تواند باعث نابينايي يک يا هر دو چشم شود. البته برخي چشم پزشکان معتقدند که هنوز يافته ها براي اثبات اين موضوع کافي نيست. دکتر بازان در اين مورد مي گويد: «مطالعات ۲۰ تا ۳۰ ساله اي که روي چشم ماهي گيران و اسکي بازها انجام گرفته نشان داده در طولاني مدت اگر در معرض انعکاس نور قرار بگيريد به چشم تان آسيب هاي جدي وارد مي شود. اما در مورد نور مانيتورها و صفحه هاي ديجيتال هنوز اين بررسي هاي طولاني مدت انجام نگرفته است تا بتوان حکم کلي در اين مورد ارائه داد اما در نهايت مي توان گفت براي پيشگيري از خطرات احتمالي بد نيست چشمان تان را با نورهاي صفحه ديجيتال از بين نبريد.

شما بايد اين عينک هاي آفتابي را بخريد

دکتر دونايف مي گويد: «صفحه هاي ايمني در بازار وجود دارند که مي توانند نور آبي صفحه هاي مانيتور را فيلتر کنند. کساني که مدت هاي طولاني از اين مانيتورها استفاده مي کنند بد نيست اين صفحه ها را به کار ببرند. يک توصيه ديگر من هم اين است که نور صفحات را تا جايي که مي توانيد کم کنيد البته کم کردن نور نبايد به حدي باشد که در ديدن مانيتور يا صفحه تلويزيون دچار مشکل شويد، بايد کم کردن نور به حدي باشد که راحت بتوانيد مطالب را ببينيد. در ضمن آخرين توصيه دکتر دونايف هم در نوع خود جالب است: افرادي که ساعت هاي طولاني به مانيتور يا تلويزيون نگاه مي کنند بايد در استفاده از عينک هاي آفتابي بيشتر از ديگران دقت کنند. حساسيت چشمي اين افراد بيشتر از سايرين است و آنها بايد در تمام مواقعي که در معرض نور خورشيد هستند از عينک هاي آفتابي استاندارد که لنزهايي با سايه خاکستري يا قهوه اي دارند، استفاده کنند./افکارنیوز

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار