سرویس اقتصادی: خودروسازان لزومی برای کاهش قیمت نمیبینند. البته برخی از مقامات دولتی نیز هستند که از خودروسازان دفاع میکنند. قطعا منطقی و معقول نیست که مسئولان، مردم را رها کنند و منافع چند خودروساز را بگیرند. خودروسازها امروز بهانه جدیدی برای افزایش قیمت پیدا کردهاند؟
به گزارش کلاله خبر به نقل از عرش نیوز، پس از شدت گرفتن تحریمها، به تدریج شرکتهای خارجی به ویژه شرکت فرانسوی پژو از ایران خارج شدند. خارج شدن این شرکتها و افزایش تورم و بهای دلار، باعث شد که بهای خودرو در برخی موارد حتی تا بیش از دو برابر افزایش یابد. این در حالی است که در برخی خبرها، خسارت ناشی از خروج این شرکتها از صنعت خودرو، بیش از ۸۰۰ میلیون یورو برآورد شده است.
به گزارش «تابناک»، از چند روز پیش که خبر حضور دوباره خودروسازهای خارجی در ایران منتشر شده است، این پرسش مطرح گشته که آیا بهای خودرو کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر؟
این پرسش و دیگر مسائل مهم حوزه خودرو، موضوع گفتوگوی تابناک با جمشید پژویان، اقتصادان و رئیس کنونی شورای رقابت است.
پژویان در پاسخ به پرسشی پیرامون علل خروج شرکتهای خودروساز خارجی از ایران بیان داشت: رفتن شرکتی چون پژو به دلیل تحریم بود و اینها به میل خود از ایران نرفتند، بلکه مجبور به خروج شدند.
وی در ادامه پیرامون زیان خروج این شرکتها از ایران گفت: آقایان وابسته به شرکتهای خودروساز داخلی، هر کجا دلشان بخواهد، ارقام زیان و خسارت را اعلام میکنند. شما اگر در نظر بگیرید در دوران تحریم، مقداری از قطعات خودرو به این شرکتها نرسید و برای مدتی تولید خودروسازان کاهش یافت؛ بنابراین، خودروسازان داخلی، یکسری محاسبات کرده و عدد زیان را اعلام میکنند. خودروسازان و افرادی که اطرافشان هستند، از هر فرصتی برای بیان زیان استفاده میکنند تا بتوانند برای افزایش قیمت خود توجیه درست کنند. این افراد جز این کار دیگری نمیکنند.
وی افزود: پس از شرایط حادی که یکباره برای خودروسازان پیش آمد، اکنون بیشتر آن شرایط به تدریج در حال کاهش است؛ در نتیجه انتظار میرود قیمتهای خودروها نیز به تدریج کاهش پیدا کند.
پژویان در پاسخ به پرسش دیگری درباره علت مقاومت خودروسازان در مقابل کاهش قیمت گفت: با توجه به کنترلی که برای واردات خودرو وجود دارد و نیز کاهش ارزش ریال به نزدیک یک سوم، باعث شد که دوباره قیمت خودروهای خارجی افزایش پیدا کند و باز هم امکان رقابت با خودروهای داخلی کم شود؛ بنابراین، انحصار در درون کشور همچنان به قوت خود باقی است. پس خودروسازان لزومی برای کاهش قیمت نمیبینند؛ البته برخی از مقامات دولتی نیز هستند که از خودروسازان دفاع میکنند.
رئیس شورای رقابت در ادامه گفت: من نمیخواهم در حمایت مسئولان دولتی از خودروسازان گمان بد کنم، ولی قطعا منطقی و معقول نیست که مسئولان، مردم را رها کرده و منافع چند خودروساز را بگیرند. مثلا در گزارش امروز آمده بود که یکی از نزدیکان مقامات مسئول دولت کنونی اظهارنظرهای کاملا بیربطی در حمایت از خودروسازها بدون آگاهی دقیق انجام داده است. اینها همیشه بازار خودرو را دچار اختلال و اغتشاش میکنند. من گمان میکنم اگر قانونی در این زمینه تصویب شود که مانع اظهارنظرهای افراد غیر مسئول باشد، خود به آرامش بازار خودرو کمک خواهد کرد.
پژویان افزود: اگر تحریمها برداشته شود و دوباره شرکتهای خودروساز خارجی برگردند، انتظار میرود قیمتهای خودرو نیز کاهش پیدا کند. در این مورد باید اجازه بدهند شورای رقابت وظیفهاش را انجام دهد. اگر شورای رقابت اختیار کامل داشته باشد که هیچ گاه نداشته، مطمئنا این بازار را میشود کنترل کرد و قیمتها قطعا کاهش مییابد.
وی در پایان درباره استعفای خود از شورای رقابت اعلام کرد: من هنوز پاسخ استعفای خود را نگرفتهام، ولی آقای رئیسجمهور دو اقتصاددان به این شورا معرفی کردهاند که میتواند به طور ضمنی به معنای پذیرش استعفای بنده باشد. شاید به زودی اصل پذیرش حکم را نیز دریافت کنم.
متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده