روند افزایش قیمت مرغ و جولان دهی مرغ در کلاله

1403-08-01 07:08:22
0
13

با نزدیک شدن عید قربان،اینبار نیز در عرصه اقتصادی شهرستان کلاله شاهد شگفتی جدیدی هستیم واین شگفتی افزایش غیر منتظره قیمت مرغ است.

 

علی رغم اخبار منتشر شده در سایت ها و رسانه ملی مبنی بر واردات گوشت مرغ به کشور و کاهش قیمت آن،این روزها بجای سیر نزولی قیمت مرغ شاهد روند صعودی قیمت آن هستیم و این امر با اخبار منتشر شده و با قول های مسئولین در تناقض کامل است.

جالب اینجاست که قیمت مرغ یکباره بالا می رود و طی چند هفته و بصورت تدریجی کاهش می یابد و بعد از برگشت به قیمت قبلی باز روند صعودی خود را ادامه می دهد.

این افزایش قیمت ها از زمان اعمال تحریم های بر رحانه آمریکا بر علیه ایران آغاز شد و مرغداران جای جای ایران به بهانه تحریم و گران شدن تجهیزات مرغداری،روزبه روز قیمت مرغ را افزایش دادند تا جایی که برگشت قیمت آن به قبل از تحریم ها، برای مردم به رویا تبدیل شده است.

اینجا سوالی پیش می آید، آنهم این است که در این افزایش بر رویه قیمت ها،سوء مدیریت مسئولین نقش اساسی را ایفا می کند یا کارشکنی های مرغداران؟

اینکه سوء مدیریت مسئولین باعث ایجاد چنین اوضاع آشفته ای در بازار اقتصاد شده است یا نه را به مسئولین عالی رتبه کشوری واگذار می کنیم اما در این گیرو دار به نقش مرغداران در ایجاد چنین آشفتگی می پردازیم.

مرغداران در روند افزایش قیمت ها نقش اساسی و مهمی را ایفا می کنند و می توانند ظرف چند ساعت در یک شهر، با هماهنگی یکدیگر قیمت مرغ را به اندازه دلخواه خود برسانند و با این کارشکنی ها و استفاده از آشفتگی بازار،توانسته اند سودهای کلانی به جیب بزنند و طی چند ماه اوضاع اقتصادی خود را بهبود بخشند.

در این میان تنها افرادی که از این اوضاع بیشترین ضرر را خواهند کرد،قشر مستضعف است چرا که این خانواده با درآمد اندک خود توانایی خرید مرغ را دارند و وسع اقتصادی آنها به خرید گوشت گوسفند و گوساله نمی رسد و با افزایش نا به هنگام این قیمت ها بسیاری از برنامه های اقتصادی و معیشتی این افراد بهم می ریزد.

مرغداران باید بدانند با افزایش قیمت مرغ باعث کاهش توان خرید قشر پائین دست جامعه خواهند شد و تنها امید این قشر به ناامیدی سوق پیدا می کند و از یک سو مرغداران در تلاش برای بدست آوردن سود کلان هستند و از سوی دیگر قشر مستضعف جامعه برای آوردن گوشت بر سر سفره خانواده خود تلاش می کنند.

در هفته های گذشته قیمت مرغ زنده 4600 تومان و مرغ پرکنده 6200 تومان بود و در حال حاضر به مدت چند روز این قیمتها با افزایش 700 تومانی به 5300 تومان در مرغ زنده و 6900 در مرغ پرکنده رسید و این افزایش قیمت طی یک هفته معقول و منطقی نیست و دراین میان معلوم نیست چه عاملی باعث چنین تغییرات وسیع در قیمت ها شده است؟!

از مسئولین شهری و کشوری این درخواست را داریم که در قیمت گزاری این نیاز مردمT مدیریت لازم را داشته باشند و از بروزمشکلات اقتصادی برای مردم جلوگیری کنند.

 

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار