شرکت پست در راستای ارایه سرویسهای نوین به هموطنان، در سال 92 سرویس پست الکترونیک را ارایه کرد. این سرویس قادر است به هر ایرانی یا هر شرکت، موسسه یا دستگاه دولتی و خصوصی بر اساس کد ملی، شماره ثبت و یا هر نام انتخابی و دلخواه یک صندوق پست الکترونیک اختصاص دهد.
کلاله خبر،امنیت بالای سرویس، امکانات فارسی صندوق، قابلیت استفاده به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه، امکان شخصیسازی صندوق از طریق کاربر، امکان اختصاص فضای بیشتر به صندوق با درخواست کاربر، امکان گروهبندی کاربران برحسب علایق و ردهای سنی مختلف و ارسال نامه و یا هر مستندی به صورت گروهی، امکان استفاده از گواهی دیجیتال جهت ارتقای امنیت صندوق از جمله مزیتهای سرویس میباشد. در کنار آن حجم پایین فضای اختصاص داده شده، عدم همکاری سازمانها با توجه به هزینههای سرویس میتواند به عنوان نقاط ضعف سرویس تلقی شود.
کاربران میتوانند با اتصال به اینترنت و یا اینترانت ملی کشور به محتویات صندوق پست الکترونیک خود از طریق وب دسترسی یابند. سازمانها و یا بنگاههای تجاری نیز میتوانند از طریق این سرویس با تمامی مراجعین و مشتریان خود ارتباط برقرار نمایند.
صندوق پست الکترونیک شرکت پست، سازمانها را قادر میسازد تا با نام دامنه ثبت شده خود (Hosting) و با بهرهبرداری از یک شبکه رایانهای امن و مطمئن بدون انتقال اطلاعات به خارج از کشور و یا انجام هزینههای سربار جهت راهاندازی و نگهداری سرور پست الکترونیک با مشتریان خود ارتباط برقرار نمایند.
این سرویس امکان ارایه خدمات ارزش افزوده در بستر ایمیل به درخواستکنندگان و نیز امکان ایجاد ارتباط بین نشانیهای فیزیکی افراد و سازمانها و ارایه خدمات ترکیبی در این بستر را دارا میباشد.
در تشریح وضعیت فعلی این سرویس و قابلیتها و کارکردهای آن، "احمدزاده" مدیرکل دفتر بازاریابی و بررسیهای اقتصادی شرکت پست، میگوید: این سرویس با داشتن پایگاه بزرگی از کاربران با علایق مشخص، بستر مناسبی جهت ارسال تبلیغات هدفمند یا به عبارتی پست مستقیم الکترونیکی (EDM) میباشد. صندوق الکترونیک شرکت پست سازمانها را قادر میسازد تا از طریق این سرویس و با بهرهبرداری از یک شبکه رایانهای امن و مطمئن بدون انتقال اطلاعات به خارج از کشور با مشتریان خود ارتباط برقرار نمایند. همچنین با توجه به این که نظام مدیریت نشانی (کد پستی ده رقمی) توسط شرکت پست مدیریت میشود، امکان ایجاد ارتباط بین نشانیهای فیزیکی افراد و سازمانها و ارایه خدمات ترکیبی در بستر این سرویس فراهم خواهد بود.
وی در خصوص استفاده از این سرویس برای بخشهای اقتصادی، نیز تاکید میکند: نظر به گسترش روز افزون فناوریهای اطلاعات و ارتباطات که زمینه طرح مسائل مهمی از جمله موضوع دولت الکترونیک را فراهم کرده که اجرای آن میتواند انقلابی در فعالیتهای اجرایی کشور همراه داشته باشد و همچنین نیاز مشتریان حقیقی و حقوقی به بهرهگیری از خدمات الکترونیکی در بستری مطلوب و ایمن، طیف گستردهای از همه افراد جامعه، سازمانها، شرکتها، مؤسسات، دانشگاهها، مدارس و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند از سرویس صندوق پست الکترونیکی شرکت پست استفاده کنند. این سرویس خصوصاً در برقراری ارتباط الکترونیکی بین شهروندان و سازمانها و نهادهای دولتی جهت دریافت خدمات و انجام امور مختلف در راستای توسعه طرح «دولت الکترونیک» و بسط امنیت فضای ارتباطی مورد نیاز کاربرد دارد.
احمدزاده در تشریح نحوه دسترسی و استفاده اشخاص حقیقی و حقوقی از این سرویس، میگوید: سامانه الکترونیکی سرویس در نشانی www.mail.post.ir از طریق شبکه جهانی اینترنت در دسترس عموم قرار دارد و همه افراد، سازمانها و شرکتها میتوانند به راحتی از خدمات آن استفاده نمایند.
وی در خصوص ترافیک فعلی سرویس مذکور، تاکید دارد: سرویس ایمیل الکترونیکی نوپاست و هنوز تبلیغات مناسب برای شناساندن آن به جامعه انجام نشده است، به همین جهت ترافیک مورد انتظار محقق نشده است. با این وجود شرکت در حال حاضر 20 هزار مشترک دارد و در فاز اول، آمادگی واگذاری یک میلیون صندوق پست الکترونیکی را دارا میباشد.
وی در ادامه میگوید: با توجه به آن که استفاده از صندوق پست الکترونیک در فضای ملی به عنوان یک ضرورت به ویژه برای نهادها و دستگاههای اجرایی کشور می باشد، این که بتوانیم به شکل یک الزام قانونی، دستگاههای موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری را موظف به استفاده از صندوق پست الکترونیک نمائیم، قطعاً نقش کلیدی در توسعه سرویس خواهد داشت. برای این منظور پیش لایحهای با همکاری واحدهای ذی ربط تهیه و پیگیریهای لازم برای توصیف آن در مراجع قانونی در دست اقدام میباشد.
احمدزاده در خصوص نقاط قوت و ضعف سرویس مذکور میگوید: امنیت بالای سرویس، امکانات فارسی صندوق، قابلیت استفاده به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه، امکان شخصیسازی صندوق از طریق کاربر، امکان اختصاص فضای بیشتر به صندوق با درخواست کاربر، امکان گروهبندی کاربران برحسب علایق و ردهای سنی مختلف و ارسال نامه و یا هر مستندی به صورت گروهی، امکان استفاده از گواهی دیجیتال جهت ارتقای امنیت صندوق از جمله مزیتهای سرویس میباشد. در کنار آن حجم پایین فضای اختصاص داده شده، عدم همکاری سازمانها با توجه به هزینههای سرویس میتواند به عنوان نقاط ضعف سرویس تلقی شود.
منبع:سیتنا
متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده