امروز امیر اسماعیلی اعلام کرده که یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا قبل از ورود به کشور شناسایی و با اخطار به موقع، از حریم هوایی کشور دور شده است. این هواپیما اژدهای خانم یا Dragon Lady است.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا اعلام کرده که این هواپیما در منطقه دریایی عمان از پدافند هوایی اخطار گرفته است.
هواپیمای جاسوسی U-2 همان اژدهای خانم (Dragon Lady) است که هماکنون در نیروی هوایی ارتش آمریکا به عنوان یک هواپیمای پیشرفته و رادارگریز در حال فعالیت است.
هماکنون نیروی هوایی آمریکا، سازمان جاسوسی آمریکا (CIA)، ناتو و سازمان فضایی آمریکا از مهمترین بکار گیرندگان مدلهای این هواپیمای پیشرفته هستند.
از "اژدهای خانم" یا همان U-2 به عنوان چشم بینای نیروی هوایی آمریکا یاد میشود. اولین مدل از این هواپیما در سال 1955 میلادی توسط شرکت لاکهید (Lockheed U-2) ساخته شد؛ مهمترین تحول در ساخت U-2 در سال 1968 رخ داده و مدل جدید این هواپیما با نام U-2R ساخته شد. این مدل حدود 40 درصد بزرگتر از مدل اولیه آن بود. 35 سال بعد یعنی در سال 1980 دو مدل دیگر از این هواپیما با نامهای TR-1 و ER-22 تولید شد.
آمریکا تمام هواپیماهای جاسوسی TR-1 را به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) فروخت. نسل ER-2 هم برای استفاده در سازمان فضایی آمریکا موسوم به ناسا طراحی شد.
چند سال بعد یعنی در سال 1992، آمریکاییها تصمیم گرفتند که تمام هواپیماهای U-2 و TR-1 را بهسازی کنند. آنها، موتور این هواپیما را که مدل J75 شرکت Pratt and Whitney که قدرتی معادل 15800 پوند داشت را به موتور جدیدی از شرکت جنرال الکتریک با مدل F-118 که قدرتی 18300 پوند داشت، تعویض کردند.
در آن زمان، تمامی سیستمهای الکتریکی این هواپیما به پیشرفته ترین نوع موجود در آن دوره، مجهز و حتی یک سیستم هدایت کننده اتوماتیک دیجیتالی هم به هواپیما اضافه شد. سیستم موقعیت یاب جهانی GPS3 نیز از جمله دیگر امکانات جدیدی بود که روی U-2 نصب شد.
با همه این تغییر و تحولات انجام گرفته در هواپیماهای U-2، نام تمام این هواپیماها به U-2S و U-2ST تغییر کرد. اولین پرواز U-2S در اکتبر 1994 با موفقیت انجام شد.
هماکنون این هواپیمای جاسوسی پیشرفته نیروی هوایی آمریکا به تجهیزات جاسوسی زیادی از جمله حسگرهای الکترونیکی، رادیویی و دوربینهای مجهز است. دوربینهای پیشرفته و حساس این هواپیما به گونهای طراحی شدهاند که بتوانند در سخت ترین شرایط جوی بهترین بازده را داشته باشند.
هواپیمای جاسوسی U-2 تاکنون فقط یک بار توسط شوروی سابق شناسایی و ساقط شده بود. این هواپیما در جریان یک عملیات شناسایی و عکسبرداری از تاسیسات موشکی شوروی در سال 1962 عازم این کشور شد اما توسط نیروی دفاعی این کشور شناسایی و ساقط شد.
U-2 تاکنون در عملیاتهای متعددی از جمله عملیات طوفان صحرا (طبس)، عملیات شناسایی در بوسنی و کوزوو برای حمایت از ناتو در دهه 1990 و اجرای عملیاتهای متعدد در سال 2001 در افغانستان حضور داشته است. یکی از مهمترین عملیاتهای U-2، اجرای عملیات شناسایی در عراق قبل از سقوط رژیم صدام حسین بود.
براساس اعلام امریکا، نمونههایی از U-2 در ارتفاع بسیار بالا و حداکثر تا 70 هزار پا (21 هزار متر) پرواز میکنند. قدرت بالا رفتن و اوج گیری هواپیما، یکی از مولفههای نظامی مهم در طراحی و ساخت انواع جنگندهها و هواپیماها محسوب میشود چرا که اوج گیری و پرواز در ارتفاع بسیار بالا، این هواپیماها را از دید رادارها مخفی میکند.
علاوه بر این، پرواز در ارتفاع بالا، هواپیماها به خصوص هواپیماهای نظامی را نیازمند تجهیزات ویژه از جمله رادارها، کابینهای ویژه و سیستمهای ارتباطی خاص میکند و در صورت جاسوسی بودن آن هواپیما، نیازمند تجهیزات عکسبرداری خاص و فوق پیشرفته میکند.
اما امروز فرمانده پدافند هوایی اعلام کرده است، "این هواپیما در ارتفاع 70 هزار پایی در منطقه دریاری عمان رهگیری و پس از دریافت اخطار، از منطقه دور شده است."
نکته قابل توجه این است که پدافند هوایی ایران توانسته این هواپیما را قبل از ورود به حریم هوایی کشورمان شناسایی کند.
شناسایی چنین هواپیمایی که قصد ورود به خاک کشور را داشته، علاوه بر شناسایی RQ-170، پریدیتور، اسکن ایگل و چندین و چند هواپیمای جاسوسی پیشرفته دیگر، نشان میدهد که حالا دیگر جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به دانش و ساخت رادارهای پیشرفته برد بلند به مرحله جدیدی رسیده است، رادارهایی که حالا پیشرفتهترین پرندههای جاسوس آمریکا را هم به راحتی قبل از ورود به کشور شناسایی میکنند.
امروز امیر اسماعیلی اعلام کرده که "رادار سپهر" هم سال آینده رونمایی خواهد شد. سپهر یک رادار کیهانی برد بلند است که تجهیز پدافند هوایی به این رادار، میتواند بردهای بلندتری را در دید پدافند قرار داده و پرندههای مهاجم و جاسوس خیلی دورتر از ورود به حریم هایی کشور، شناسایی شوند.
متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده