به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «کلاله خبر»در حالی که چالشهای تربیتی و اجتماعی جامعه نیازمند یک رویکرد راهبردی و پیشرو از سوی نهادهای فرهنگی و پرورشی است، عملکرد فعلی معاونت پرورشی اداره آموزش و پرورش شهرستان کلاله، نشاندهنده یک عقبماندگی ساختاری و ضعف جدی در مدیریت استراتژیک است. این وضعیت، آینده تربیتی دانشآموزان منطقه را در معرض خطر قرار داده است.
عدم جذب حداکثری دانشآموزان در برنامههای اوقات فراغت تابستانی یک شکست عملیاتی آشکار است. این آمار، نه یک نقص جزئی، بلکه دلیلی بر عدم درک صحیح از نیازها و سلایق نسل جدید توسط متولیان است. تداوم ارائه محتوای غیرجذاب، عدم انگیزه و تخصص لازم در کادر اجرایی، و فقدان نوآوری، نشان میدهد که این معاونت از ارائه خدمات کیفی و مورد نیاز دانشآموزان بازمانده است و صرفاً به اجرای فرمالیته بسنده کرده است.
همگام با کاهش اثربخشی برنامههای پرورشی، گزارشهای غیررسمی از افزایش آسیبهای اجتماعی در مدارس کلاله نیازمند پاسخگویی فوری است. این وضعیت، به طور مستقیم با کمبود مشاوران تخصصی و عدم تجهیز مربیان پرورشی برای مواجهه با مسائل پیچیده روز مرتبط است. به نظر میرسد اولویتبندی این معاونت، در تخصیص منابع و انرژی، دچار انحراف جدی شده است.
۳. توقف توسعه سرمایه انسانی؛ عاملی کلیدی در افت کیفیت:
توانمندسازی مستمر مربیان و مشاوران، ستون فقرات هر سازمان پرورشی کارآمد است. نادیده گرفتن این اصل در کلاله، حیاتیترین حلقه زنجیره تربیت را مخدوش کرده است. دورههای آموزشی ای برای توانمند سازی معاونین و مربیان و مشاوران و مراقبان سلامت برگزار نمیشود و اگر هم که برگزار میشوند، به دلیل عدم کیفیت لازم، محتوای سطحی و عدم تخصص مدرسین، نه تنها فایدهای ندارند، بلکه منابع محدود را نیز به هدر میدهند. این بیتوجهی، توان پاسخگویی سیستم به چالشهای نوین تربیتی را عملاً فلج کرده است.
عملکرد ضعیف در فرآیند حساس هدایت تحصیلی، که ناشی از عدم آموزش و توانمندسازی مجریان و اجرای ناکارآمد است، منجر به سردرگمی گسترده در میان دانشآموزان و اولیاء شده است. مهمتر از نقص فنی، عدم پاسخگویی شفاف و ارائه راهکار مؤثر از سوی معاونت در قبال این نارضایتیهای مستند، نشاندهنده کاهش حس مسئولیتپذیری در قبال نتایج عملکرد است.
معاونت پرورشی شهرستان کلاله در یک مقطع بحرانی قرار دارد. لازم است با یک بازنگری ساختاری و فوری در اولویتبندیها، منابع و شیوههای اجرا، این روند نزولی متوقف و برنامههایی مبتنی بر نیاز واقعی دانشآموزان جایگزین گردد
متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده