شاید وقتی اسم تویوتا میاد بیشتر یاد ماشینهای ژاپنی با کیفیت، کم خرج و کم استهلاکی شبیه تویوتا کرولا بفیتیم که به واسطهی همین ویژگیهاش پرفروشترین خودروی تاریخ شده.به قول یکی از دوستان که جدیدا تویوتا کمری هیبریدی خریداری کرده بود و میگفت فقط نیازه که تو ماشینش آب بریزه و روغنشو عوض کنه!
اما آیا ظاهر بیرونی و سطح امکانات رفاهی خودروهای ساخت تویوتا، دومین خودروساز بزرگ حال حاضر دنیا، هم به خوبی ویژگیهای فنی اونها هست؟ در جواب این سوال باید بگیم که خیلی از طراحیهای این کمپانی بزرگ خسته کنندهست و خیلی از این خودروها از لحاظ آپشنها و سطح امکانات رفاهی اونقدرها وضعیت جالبی نداشتن و بیشتر خودروهای تویوتا کم آپشن محسوب میشدن.ولی انگار داستان طراحیهای تویوتا وارد فصلی جدید شده! فصلی که توش خودرویی شبیه پریوس قرار داره؛ یعنی پر فروشترین هیبریدی دنیا.
مطلب امروز دربارهی عضو جدیدی از این فصل هستش که طراحی خاص و امکانات بسیار زیادش اون رو از بقیهی خودروهای تویوتا متمایز کرده.خودرویی که قراره به زودی تو ایران هم پلاک بشه و موج جدیدی رو تو بازار کراس اوورهای موجود ایران ایجاد کنه.
عکس بالا اولین کانسپت C-HR رو نشون میده که تو سال ۲۰۱۴ و در نمایشکاه پاریس ازش رونمایی شد.همون طور که تو عکس مشخصه ابتدا قرار بود این کراس اوور دو در باشه ولی طراحان تویوتا در نمایشگاه ۲۰۱۵ فرانکفورت و نمایش نهایی این مدل که تو سال ۲۰۱۶ و در نمایشگاه ژنو بود تغییرات تقریبا زیادی رو برای این خودرو اعمال کردن و در نهایت این کراس اوور خاص ژاپنیها به شکل زیر راهی بازار شد.
بدون شک بازار کراس اوورهای ایران دست کرهایهاست.هیوندای سانتافه و هیوندای توسان برای کراس اوورها پرچمداران مطلق این بازار هستند.سانتافه به قدری پر فروشه که رقبای ژاپنیش یعنی تویوتا RAV4 و میتسوبیشی اوتلندر اختلاف زیادی باهاش دارن و به نظر نمیرسه بتونن به سطح فروش رقیب کرهای خودشون برسن.از اون طرف هم توسان نیوفیس و مدل قدیمیتر این هیوندای، پرفروشترینهای کراساوورها هستن و با میتسوبیشی ASX فیس لیفت هم اختلاف خیلی زیادی از لحاظ فروش دارن.پس تا این جای کار همه چیز به نفع چشم بادومیهاست؛ البته از نوع کرهای.
اما چندی پیش اخبار واردات خودرو از مجوز ورود C-HR به ایران خبر دادن و در حال حاضر هم این خودرو با دو تیپ موتور ۱.۲ لیتری توربو و ۱.۸ لیتری هیبریدی تو لیست مجاز ثبت سفارش قرار داره و مسئولین ایرتویا (نمایندگی رسمی تویوتا در ایران) در حال انجام آخرین مراحل انجام گرفتن پلاک ملی برای این مدل جدید هستن.این یعنی تو چند هفته یا چند ماه آینده شاهد حضور رقیبی به شدت قدرتمند برای کراس اوورهای ایران در خیابانها خواهیم بود.رقیبی که رکورد پیشبینیهای فروش خودش رو در اروپا زده و کاملا آماده به ایران میاد تا شاید تاج پادشاهی رو از سر کرهایها برداره و رو سر خودس بزاره!
ظاهر کلی C-HR طوریه که در نگاه اول یا خیلی جذاب و خوش فرم به نظر بیننده میاد یا کلا از دید بیننده زیبا به نظر نمیاد؛ مثل نیسان جوک که یکی از ژاپنیهای تازه وارد ایرانه که جزء رقبای C-HR هم محسوب میشه.در هر صورت طراحی بیرونی این خودرو طوریه که نگاه بینندهها رو به خودش جلب میکنه.
اگر بخوایم فقط از جلو به این خودرو نگاه کنیم شباهت زیادی رو بین C-HR و برادر بزرگترش RAV4 مشاهده میکنیم.این خودرو چراغهای بسیار کشیدهای داره به طوری که نصف طول چراغها به قسمت کناری خودرو کشیده شدن.حالت اونها کمی خشمگینه و در کل طراحی تقریبا جذابی دارن.اگرم به عکس بالا توجه کنیم مشاهده میکنیم که سه چراغ دایرهای شکل کوچک در کنار چراغ بزرگتر قرار دارن که زیبایی خوبی رو به ترکیب کلی چراغها دادن.اما نکتهی خیلی جالب جلوی خودرو قسمت سپرهای اون هستش که اگر بهشون دقت کنیم میبینیم که شبیه سبیل نازک ساموراییهایی شده که تو فیلمها و کارتونهای ژاپنی میدیدیدم! خط افقی مشکی رنگ و ورودیهای هوای کم عرض و مورب ساختار این سبیل رو تشکیل میدن.قسمت پایینی سپر هم بسیار سادهست و دو مه شکن رو در دو سمت خودش جا میده.اما میرسیم به طراحی قسمت کناری ماشین...
طراحی کناری C-HR واقعا خاص و جذابه.اولین اولین چیزی که نظرتون جلب کنه ندیدن دستگیرهی درهای عقب باشه، دقیقا شبیه نیسان جوک.این دستگیرههای مخفی تو گوشهی بالایی سمت چپ در عقب قرار دارن و به دلیل افقی بودن هیچ مشکلی رو برای باز و بسته کردن در به وجود نمیارن و مثل دستگرههای عادی عمل میکنن.C-HR در قسمت کناری خودش دو برش بسیار جالب و زیبا رو داره یکی یه خرده بالاتر از رکاب و بین دو چرخ و دیگری که انتهای چراغ جلو شروع میشه، پایین در جلو میاد، کم کم بالا میاد و به وسطای در عقب میرسه و تقریبا بر خلاف تمام ماشینهایی که تا به حال دیدیم به چراغ عقب نمیرسه و با زاویهای تند مسیرش رو تغییر میده و به سمت پنجرهی عقب میره.این خط واقعا معرکهست! اما رینگهای ۱۸ اینچی ۱۰ پرهی جدید و جالب این تویوتای خاص هم جزء جلوههای قابل توجه اون به حساب میان و به هرچه بهتر شدن نمای کناری این خودرو کمک میکنن.
در حالتیم که رنگ سقف با بدنه متفاوت باشه زیباییهای بصری این ماشین رو چند برابر میکنه.
اما عقب C-HRهم مثل نمای کناریش زبان طراحی کاملا جدیدی داره و در صورت حضورش تو خیابانها نگاهها رو معطوف دیدن خودش میکنه. عقب C-HR به واسطهی حالت هاچ بک بودن، چراغهای شبیه بومرنگ، و برشهای صفحهی بین دو چراغ بسیار اسپرت به نظر میرسه و واقعا از رقبای خودش مثل توسان یا اسپورتیج جذابتره.همونطورم که تو شکل بالا ملاحظه میکنید لوگوی تویوتا هم آبی رنگ شده که به معنی هیبریدی بودن این مدله.ویژگی جالب بعدی عقب این خودرو هم قسمت اضافه شده به انتهای سقفه که بالای شیشهی عقب قرار گرفته و میشه بهش گفت اسپویلر سقف.
در پایان این بخش باید بگیم که C-HR ظاهری بسیار مدرن و غیر معمول داره که به احتمال زیاد مورد پسند خریداران ایرانی، مثل خریداران اروپایی، قرار میگیره.
هنوز مشخص نیست که تویوتای تازه وارد ما قراره با کدوم موتورش وارد بازار بشه.شاید با موتور۱.۲ لیتری توربوی خودش و شاید هم با موتور هیبریدی ۱.۸ لیتری خودش به بازار بیاد و شاید هم شاهد حضور هردو مدل باشیم.در هر صورت C-HR از لحاظ قدرت و گشتاور آنچنان خوب نیست و قدرتی در حدود ۱۲۰ اسب بخار داره که نسبت به رقبای کرهای خودش و مدل اسپرت نیسان جوک خیلی کمتره.البته این موضوع رو هم باید در نظر بگیریم برای خودرویی تو کلاس C-HR اونقدرها هم عدد قدرت موتور مهم نسیت و بیشتر به عملکرد کلی ماشین و مواردی مثل کشش خودرو تو سربالاییها و هماهنگی بین گیربکس و موتور باید توجه کرد که تستهای خارجی این خودرو نشان دهندهی عملکرد خوب قدرتی و کششی این ماشین بودن و هیچ موردی هم درمورد کم بودن قدرت این ماشین نبوده.اما C-HR در هر دو مدل خودش مصرف سوخت پایینی داره به طوری در مدل هیبریدی خودش فقط و فقط ۳.۸ لیتر رو به طور ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر میسوزونه و در مدل توربوی خودش هم این عدد به ۶ لیتر میرسه که باز هم عدد بسیار خوبی محسوب میشه و رقبای خودش رو به راحتی پشت سر میزاره.
اما یکی از کمبودهای بزرگ تویوتا C-HR مجهز نبودن این خودرو به سیستم چهار چرخ متحرک (AWD) هستش؛ یعنی خریداران این خودرو باید یک کراس اوور تک دیفرانسیل رو سوار بشن که این موضوع زیاد جالب به نظر نمیرسه.مشخصات فنی دقیق این خودرو در پایین اومده:
در جمع بندی مشخصات فنی C-HR باید گفت که این خودرو مشخصات فنی کاملا معمولیای رو داره و چیز خاصی از رقبای خودش کمتر نداره.بهترین ویژگی فنی این ماشین مصرف سوخت بسیار پایین اون و مهمترین کمبود این تک دیفرانسیله بودن اونه.
فضای داخلی C-HR هم مثل فضای بیرونیش شباهت زیادی به بقیهی مدلهای تویوتا نداره سرنشینان خودش رو با حس وحال جدیدی رو به رو میکنه. داخل کابین این ماشین کاملا ساده و در عین حال کاملا به روز به نظر میرسه.تمام مواد به کار رفته در فضای داخلی این خودرو کیفیت خوبی دارن و تقریبا در هیچ کجا از پلاستیک خشک استفاده نشده.فرمان خوش طرح با روکش چرمی، صفحه کیلومترشمار ساده و نه چندان جدید به همراره نمایشگر میانی، مانیتور وسط ۶.۱ اینچی بسیار زیبا و جدید، کنسول میانی و دسته دندهی ساده ولی شکیل از ویژگیهای داخل این ژاپنی جدید هستن.کنسول میانی کاملا متمایل به راننده طراحی شده تا راننده دسترسی راحتتری به کلیدها داشته باشه. یکی از نوآوریهای بسیار جذاب طراحان تویوتا برای این خودرو استفاده از طرح الماس در بعضی نقاط داخل کابین بوده که واقعا به زیبایی فضای داخلی اضافه کردن.
اما نوبت به امکانات این خودرو میرسه که بسیار کامله و در مقایسه با رقبای کرهای پر آپشن خودش چیزی کم نداره.
ورود بدون کلید، استارتر، گرمکنهای صندلی، کروز کنترل هوشمند، رادار نقطهی کور، رادار خروج از بین خطوط، سنسور پارک، ترمزدستی برقی و اتوهلد از مهمترین آپشنهای C-HR هستن که تقریبا چیزی کم نداره و دیگه جای غر زدن برای تویوتا سوارانی که همیشه از کم بودن سطح امکانات رفاهی خودروهاشون در مقابل خودروهای کرهای ناراضی بودن رو باقی نمیزاره.
به نظر میرسه با توجه به طراحی بیرونی بسیار خاص و مدرن، طراحی داخل زیبا و شکیل، ویژگیهای فنی قابل قبول،سطح امکانات بسیار بالا و قرار گرفتن در محدودهی قیمتی ۱۶۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان تویوتا C-HR، به زودی این خودرو رقیبی سرسخت برای کراس اوورهای بازار ایران میشه و احتمالا در صورت تبلیغات و بازاریابی خوب شرکت ایرتویا باید شاهد استقبال وفروش بالای این خودرو در ایران باشیم.
متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده