مولوی گرگیج امام جمعه اهل سنت ازادشهر هر از چند گاهی با اظهاراتش جنجال جدید ایجاد می کند که در راستای وحدت نیست و موجبات نگرانی برخی از بزرگان اهل سنت استان را فراهم می آورد .
وی در خطبه های نماز جمعه 28 آبان شهرستان آزادشهر گفت : ما به عنوان اهل سنت از قوانین مذهبی خاصی پیروی می کنیم، در تمام منابع فقهی ما، هیچ عبادتی مبنی بر پیاده روی برای زیارت قبور از جمله امام ابوحنیفه (رح)، شیخ عبدالقادر گیلانی و سایر بزرگان اسلام نداریم و همچنین مراسمی با عنوان سالگرد و چهلم حتی برای پیامبر (ص)، خلفای راشدین (رض) و نیز صاحبان مذاهب نداریم.
عضو مجمع فقهی ایران با بیان اینکه ” افرادی که به پیاده روی زیارت قبور می روند از مسایل عقیدتی اهل سنت ناآگاهند ” تصریح کرد: افرادی که به پیاده روی بر سر مزار بزرگان اسلام اعزام می شوند یا از مسایل عقیدتی خود آگاهی ندارند و یا اینکه به دنبال اهدافی هستند، این اشخاص جزو اهل سنت واقعی نیستند.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش تأکید کرد: ما این اشخاص را تکفیر نمی کنیم اما اگر این افراد خود را جزو اهل سنت می دانند باید به مذهبشان پایبند باشند، در هیچ یک از کتب فقهی ذکر نشده که امام ابوحنیفه (رح) برای زیارت مرقد شخصیت های مذهبی پیاده روی کنند.
وی با توجه به دیدگاه اهل سنت در این خصوص بیان داشت: در تمامی کتب فقهی اهل سنت برگزاری مراسم سوم، هفتم، چهلم و سالگرد برای مردگان ناجایز و مکروه تحریمی ذکر گردیده است لذا همه موظفیم به مسایل مذهبی خود پایبند باشیم و اگر اینگونه نبودیم دیگر مذهب برای ما معنایی ندارد.
مولانا گرگیج با اشاره به اعزام کاروان های پیاده روی به نام اهل سنت برای زیارت قبور بزرگان اسلام گفت: از کنار و گوشه کشور به ما خبر می رسد که افرادی به نام اهل سنت برای رفتن بر سر مرقد امام ابوحنیفه، شیخ عبدالقادر گیلانی (رحمهم الله) و سایر بزرگان دین اعزام شده اند، برای رفتن بر سر مزار این بزرگان کاروان به راه نیندازید و اگر مدعی احترام به این بزرگواران هستید در فیلم جابر بن حیان ابوحنیفه (رح) را لعن نکنید.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش ادامه داد: در فیلم موسوم به جابربن حیان به امام ابوحنیفه (رح) اهانت می شود پس چگونه می شود برای زیارت مزارش کاروان تشکیل دهیم و از سویی دیگر در این فیلم، ایشان را مورد لعن و نفرین قرار دهیم؟!
گرگیج با انتقاد از تحریف عقاید اهل سنت توسط برخی جریان ها خطاب به آنان توصیه کرد: نباید مسایلی که در مذهب ما مرسوم نیست را به ما نسبت دهید، ما مدافع مذهب خود هستیم و موضوعی که در مذهبمان جایگاهی نداشته باشد را به شدت رد می کنیم و از دید ما مردود است، ما به هیچ کس اجازه تحریف عقاید مذهبیمان را نمی دهیم.
در عین حال یک فعال ترکمن جوابیه ای به گرگیج داده است :
جناب گرگیج و مساله زیارت اهل سنت!
این روزها شاهد حضور عاشقانه اهل سنت بخش های متعددی از کشورمان در مراسم اربعین و زیارت حرم مطهر امام حسین علیه السلام و نیز زیارت قبر جناب ابوحنیفه و عبدالقادر گیلانی بوده ایم. همراهی اهل سنت با شیعیان در ابراز ارادت به سید و سالار شهیدان بهشت خود، پاسخی عملی به افراطیون شیعه و سنی است.
برخی افراطیون شیعه قصد دارند تا با ایجاد توهم دشمنی اهل سنت با اهل بیت نبی علیهم السلام بین مسلمین اختلاف بیفکنند و وهابیون نیز قصد دارند تا با بزرگنمایی افراطیون شیعه، رابطه حسنه میان شیعه و سنی را حذف نمایند که کاروان های اهل سنت در اربعین پاسخی عملی به هردوی این جریانات افراطی و دست نشانده بود.
متاسفانه در پی این اقدام وحدت بخش، مولوی گرگیج امام جمعه اهل سنت در شهر آزادشهر، اعضای سنی این کاروان ها را متهم به نشناختن مذهب شان یا دست کشیدن از عقیده شان نموده است! ایشان پیش از این نیز تلاش کرده بود تا قرائت خود از دین را به همه اهل سنت ایران و جهان تسری دهد از همین رو بر آن شدیم تا در این مجال، به تبیین مختصر مساله بپردازیم تا معلوم شود که آیا چنانچه جناب گرگیج می فرمایند اعتقاد همه اهل سنت است یا بخشی از آنان؟
عملی که برادران اهل سنت انجام داده اند، ذیل مساله فقهی «شد رحال» یا سفر به قصد زیارت و نیز مساله «زیارت قبور» قابل بررسی است. آری! چنانچه مولوی گرگیج فرموده اند بخشی از اهل سنت قائل به حرمت شد رحال هستند که قابل انکار نیست ولی بخش مهمی از اهل سنت ایران و جهان خلاف این نظر را دارند که از جمله آنها می توان به صدها میلیون اهل سنت صوفی مسلک در جهان اسلام اشاره نمود.
متاسفانه بدلیل عدم فهم نگرش تمدنی که ضامن حفظ وحدت اسلامی است نه تنها میان شیعه و سنی که میان خود اهل سنت نیز تحمل اختلاف عقیده به سختی صورت می گیرد! اینک در پاکستان، اقلیتی که به شد رحال و برخی مسائل دیگر قائل نیست یک اکثریت تقریبا صد میلیون نفری از پیروان مذهب حنفی و بریلوی مسلک در این کشور را اهل بدعت و مشرک می خواند!! متاسفانه در مقابل، آنان نیز طرف مقابل خود را وهابی یا تکفیری می نامند حال آنکه منصفانه آن است که بگوئیم هر کس با وهابیت در چند مساله اشتراک نظر داشت، الزاما وهابی نیست و چنین برچسب زدن هایی از طرفین خلاف روح وحدت اسلامی و اخوت قرآنی است.
کسی که سری به اماکن زیارتی مصر، تونس، پاکستان، بوسنی، سودان و دهها کشور دیگر زده باشد به خوبی می داند که زیارت قبور اولیاء و بزرگان و ائمه اطهار علیهم السلام یکی از سنت های رایج بخش مهمی از اهل سنت ایران و جهان است و کسی که فاعل این عمل را خارج از عقیده اهل سنت می داند متاسفانه در حال حذف این اکثریت جهان اسلام از بدنه مسلمین است و به وحدت اسلامی قائل نیست چرا که در واقع می گوید هر کس با من نیست از دین خارج است!
شایسته است که چه در ارتباط با اختلافات مذهبی و عقیدتی میان دو مذهب و چه درباره دو جریان درون یک مذهب، اصل رواداری و تحمل اختلاف فکری مراعات شود و با تهمت زدن به یکدیگر در صدد حذف مخالف عقیده خودمان یا سنگین کردن فضا برای آنان بر نیاییم.
دهها اهل سنت کرد، ترکمن، بلوچ و فارس ایران زمین، سالهاست که دائما به قصد زیارت امام رضا علیه السلام از خانه خود خارج شده و به مشهد مقدس مشرف می شوند و زوار این امام همام، آنان را در صحن های مطهر این حرم نورانی مشاهده کرده اند. آیا رواست که همه آنها را به صرف مخالفت با عقیده شخصی مان خارج از مذهب یا نادان بدانیم؟! آیا وقتی طرف مقابل نیز بخاطر اختلاف عقیده، ما را متهم به عناوینی دیگر کند از این امر گله مند نمی شویم؟!
-------------------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت:
جهت اطلاع از ادله جواز شد رحال و زیارت قبور بزرگان صرفا به دو منبع از فتاوای علمای بزرگ برادران اهل سنت اشاره می شود. گفتنی است جهت عدم دخالت در فرآیند اجتهادی ایشان و متهم نشدن به برخورد گزینشی با روایات آنان، از ارجاع به منابع حدیثی ایشان خودداری نموده ایم. برای اهل تحقیق یافتن سایر ادله بزرگان اهل سنت دشوار نیست:
1. ابن حجر عسقلاني شارح صحيح بخاري مي گويد اگر ما حديث شدالرحال را به صورت مطلق بگيريم و آن را بر حرمت سفر به سوي غير اين مساجد سه گانه حمل كنيم تمام سفر ها مثل سفر براي تجارت و صله رحم و طلب علم و امثال آنها حرام مي شوند. و لذا معناي درست اين حديث اين خواهد بود كه براي عبادت و نماز به سوي اين مساجد بار سفر بسته شود و به سوي مساجد ديگر فضيلتي براي اين كار نيست. بنا براين سخن كسي كه گفته است سفر براي زيارت قبر شريف(قبر نبي) و قبرهاي صالحين حرام است باطل مي شود. (فتح الباري شرح صحيح البخاري، تأليف: أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي، دار النشر: دار المعرفة - بيروت، تحقيق: محب الدين الخطيب ج3ص66)
2. غزالی در کتاب احیاء علوم الدین می گوید: قسم دوم از مسافرت این است که براى عبادت مسافرت کند؛ مانند مسافرت براى جهاد و حج و زیارت قبور پیامبران و صحابه و تابعان و اولیا. زیارت هر کس در حال حیات مایه تبرک باشد، در حال ممات نیز تبرّک است و شدّ رحال براى این اغراض اشکالى ندارد و با حدیثى که شدّرحل را به غیر از سه مسجد جایز نمى داند، منافاتى ندارد. زیرا موضوع در آنها مساجد است و چون دیگر مساجد از نظر فضیلت یکسان مىباشد، گفته شده است که مسافرت براى آنها جایز نیست و اگر از مساجد صرفنظر کنیم، زیارت انبیا و اولیا فضیلت دارد، هر چند داراى درجات و مراتب مىباشند (احیاء العلوم، کتاب آداب السفر، ج 2، ص 247 ط- دارالمعروفه بیروت و نیز به الفتاوى الکبرى، ج 2، ص 24 مراجعه شود)
متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده