تحلیلی بر انتخابات سال 94 در واپسین روزها:

از تضعیف روحیه حامیان کاندیدای انتخاباتی تا فرو پاشی دو جبهه انتخاباتی در شرق گلستان

1403-07-04 12:07:33
0
41

در این روزها شاهد تحرکات مختلف حامیان کاندیداهای مختلف در سطح استان گلستان هستیم و به تبع آن حوزه های مختلف انتخاباتی از نظر اهمیت دارای ویژگی های مختلفی است و متناسب با این ویژگی ها مورد بررسی قرار می گیرد.

 

به گزارش کلاله خبر، با نزدیک شدن به انتخابات آتی، شاهد تحرکات مختلف حامیان کاندیدهای مختلف استان گلستان هستیم و این در صورتی است که امروز شاهد روشن شدن تکلیف برخی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی هستیم.

در این بین با روش های مختلف تبلیغات کاندیداها بر می خوریم و هر یک از اینها می تواند در نوع خود بر اذهان عمومی تاثیرگذار باشد و حتی یک عکس کاندیداها در کنار یکی از شخصیت های مهم یک قومیت می تواند برگ برنده این کاندیدا شود.

با توجه به اینکه زمان آغاز رسمی تبلیغات کاندیداهای مجلس آغاز نشده است، ولی برخی کاندیداها با ساده ترین روش و ایجاد گروه ها و کانال هایی با عناوین مختلف، درصدد جلب حمایت مردم نسبت به خود هستند و با انتشار تصاویری از همراهی برخی از اعضای یک قومیت به نوعی حمایت این خاندان و قومیت را به جامعه تلقین می کنند.

برخی کاندیداها نیزبا کمک گیری از رسانه و شبکه های اجتماعی بر حضور خود پافشاری می کنند و این می تواند ناشی از پشتوانه مردمی بالای این کاندیداها یا ایجاد جنگ روانی در طرفین مقابل باشد و هر دو این استنباط ها می تواند حاصل از این اقدام باشد.

اما آنچه قابل توجه است آرایش سیاسی برخی کاندیداها در هنگام ثبت نام می باشد که شاهد حضور برزگان قومیت ها و خاندان های مختلف هر شهرستان با کاندیداهای مدنظر خود بود که به نوعی اعلام حضور خود را به کاندایداهای دیگر اعلام کرده و زمینه را برای جنگ روانی بیشتر محدود کردند.

با نگاهی به شهرستان مینودشت سید نجیب حسینی با گرفتن تاییدیه صلاحیت خود توانست راه را برای ادامه کار هموار و خود را تنها گزینه مطرح این شهرستان معرفی کند و همانطور که در گذشته در مصاحبه ای خود را کاندیدای بلامنازع اعلام کرده است، به یکه تازی خود ادامه می دهد و از این پس اقدامات وی و حامیانش می تواند زمینه ساز بقای وی در این عرصه باشد و مسلما این نیز به میزان مقبولیت وی در بین مردم بستگی دارد.

شهرستان گالیکش نیز دارای کاندیداهای مطرح زیادی است که از جمله انها می توان به شهمرادی و حدادی و خسروی اشاره کرد و آنچه شواهد و قرائن نشان می دهد، این کاندیداها نیز برای رسیدن به صندلی سبز بهارستان مصمم هستند.

اما شهرستان های کلاله و مراوه تپه با جمعیت بیش از 170 هزار نفر در این انتخابات نقش بسزایی را ایفا می کنند و قبل اعلام تایید صلاحیت ها،تعدد کاندیداها در این دو شهرستان حاکی از این موضوع بود؛ اما با نگاهی سطحی به این موضوع بر اینکه این تعدد بخاطر شور انتخاباتی و در نگاهی عمیق تر به اینکه این تعدد جهت جلوگیری از ریزش های احتمالی صورت گرفته است، خواهیم رسید.

یک نگرش دیگر در این خصوص این می باشد که این تعدد برای حمایت از دو کاندیدای این دو شهرستان بود و با احتمال اینکه این کاندیدا ها رد صلاحیت شوند، صورت گرفته است و در صورت رد صلاحیت مهره های اصلی، کاندیدای دیگر جای وی را می گیرد و این کاندیدا در قبال تعهداتی در این جایگاه باقی خواهد ماند و در مجموع این دو شهرستان در مقابل دو جبهه سرسخت رقابت انتخاباتی قرار گرفته بود که هر یک برای رسیدن به کرسی مجلس تلاش می کردند.

در بین تایید صلاحیت شدگان برخی از کاندیداهای مستقل(منظور گرایش سیاسی نسیت) به چشم می خورند که می توان بر روی آنها به عنوان کاندیدای مطرح این دو شهرستان حساب کرد.

اما بدون احتساب حضور رضا اریانپور، از کاندیداهای تایید صلاحیت شده شهرستان کلاله و مراوه تپه می توان به فرهاد ادیبان، سبحان بردی حاجی لی دوجی، نور محمد ایگدری، عبدالجلیل عوض زاده، احمد عثمانی، ایل امان نیازی دهنه به عنوان کاندیداهای مطرح این شهرستان یاد کرد و سوابق برخی از این کانیداها بیانگر این است که می توان به آنها به عنوان مدعی بلامنازع کرسی مجلس اعتماد کرد و آنچه مسلم است این می باشد که برخی از انها برای اولین بار پا به این عرصه گذاشته اند و تایید صلاحیت گرفتن از شورای نگهبان می تواند شروعی خوب برای این افراد جوان باشد و انها نیز می توانند درهای دنیای سیاست را با ورود به مجلس باز کنند.

اما از شگردهای حامیان کاندیداها نیز سخن به میان اوردیم و گفتیم برخی از حامیان کاندیداها برای مایوس کردن کاندیداها و بدست اوردن حمایت حامیان دیگر کاندیداها، دست به شگردهای مختلف می زنند و نمونه بارز آن مهمان ناخوانده شدن برخی کاندیداها برای حامیان کاندیدای دیگر است به این صورت که بدون اطلاع قبلی، این کاندیدا به همراهی حامیان خود به منزل یکی از حامیان مطرح کاندیدای خاص می رود و باعث تشویش اذهان عمومی نسبت به این حامی می شوند.

علاوه بر اینکه خود این اقدام بدون اطلاع مخاطبین از واقعیت امر، می تواند بر تشویش ایجاد شده چنگ زند،  ایجاد جنگ روانی(پیامکی) توسط حامیان کاندیدای ناخوانده نیز می تواند نگرش ضد را در حامیان میزبان ایجاد کند.

با این تفاسیرآنچه مسلم است باید منتظر گذر زمان باشیم و ببینیم در این عرصه چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

 

 

 

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار