65 درصد گندم استان مصرف شده

جزئیات بازرسی دیروز از سیلوی مالا شیخ کلاله / سرنوشت 50 هزار تن کسری گندم گلستان بررسی شود

1403-07-04 12:07:31
0
45

در پی از بین رفتن چندین هزار تن گندم در سیلو مالا شیخ کلاله روز گذشته با حضور بازرسان و مامورین بهداشت از این سیلو بازدید و نمونه برداری به عمل آمد.

 

به گزارش کلاله خبرهفته گذشته بود که موضوع از بین رفتن چندین هزار تن گندم سیلو مالا شیخ کلاله خبرساز شد و در این بین مالک سیلو و اداره غله هر کدام یکدیگر را به قصور در این امر متهم کردند .

در پی این رویداد مهم استانداری گلستان و بازرسان وارد کار شدند و روز گذشته به همراه ماموران بهداشت از این سیلو بازدید کرده و نمونه برداری های بهداشتی را نیز انجام دادند .

بنظر می رسد مقدار گندمی که در این سیلو از بین رفته بنا به گفته یک منبع مطلع حدود 50 تن می باشد اما آنچه که مهم است بازگشت مجدد این سیلو به وضعیت اولیه و چرخه فعالیت که سایر گندم ها به این وضعیت بد گرفتار نشوند .

این سیلو حدود 30 هزار تن گندم داشته که مالک سیلو تا قبل از آبان ماه همکاری لازم را با مسئولین امر داشته اما از آبان ماه به بعد علائمی مبنی بر کسری گندم در این سیلو مشاهده شده است .

حدود 11 هزار تن گندم قبل از آبان ماه از این سیلو خارج شده بود و حدود 10 هزار تن هم گندم فعلا در این سیلو هست اما این سیلو در حال حاضر حدود 9 هزار تن کسری گندم دارد که این مورد در بازرسی 16 آبان ماه خودش را نشان داد .

در حال حاضر مشاهدات نشان می دهد که حدود 50 تن از گندم های این سیلو در اثر باز گذاشتن کندوها که احتمال عمدی بودن آن می رود ، فاسد شده و از بین رفته است اما نیروها فعلا مشغول هوادهی و بازگردانی گندم های سالم به چرخه هستند و بعدا مشخص می شود که چقدر از گندم ها سالم و چقدر آسیب دیده است .

استان گلستان سال گذشته نزدیک به یک میلیون تن گندم تولید کرد و جزو سه استان برتر کشور در زمینه تولید این محصول استراتژیک می باشد ، این در حالیست که پیش بینی می شود امسال نیز بیش از یک میلیون تن گندم در استان گلستان تولید شود.

یک منبع آگاه اذعان کرد: حدود 600 هزار تن از گندم ذخیره شده سال گذشته یا در استان گلستان و یا در استانهای دیگر مصرف شده است  و این مقدار حدود 65 درصد گندم استان را شامل می شود .

در عین حال سیلوها باید خالی شده تابرای یک میلیون تن گندم تولیدی سال بعد که حدود 5 ماه دیگر برداشت می شود فضای کافی بوجود بیاید وگرنه با یک فاجعه روبرو خواهیم شد.

این می طلبد هم نسبت به کارخانه داران و سیلو داران تضامین لازم و برخوردهای جدی در صورت تخلف صورت بگیرد و از طرفی با یک عملکرد مناسب نسبت به تخلیه سیلوها و آماده سازی برای سال بعد اقدام شود./گلستان ما

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار