فرماندار گالیکش

کارخانه سیمان گالیکش برای نیروهای محلی اشتغال زایی نکرد/ صاحبان کارخانه پست‌های مدیریتی را از قبل انتخاب كرده بودند

1403-08-01 03:08:43
0
23

فرماندار گالیکش گفت: بیشتر نیروهای کارخانه از شهرستان‌ها و استان‌های همجوار انتخاب شدند.

 

به گزارش کلاله خبر، گلستان با دارا بودن انواع اقلیم‌های طبیعی ایران و همچنین موهبت‌هایی چون جنگل، دریا، تالاب، خلیج، دریاچه، رودخانه، چشمه، صحرا، گسل، دشت، جلگه، کوهستان‌های بالای 3500 متر ارتفاع و زمین‌های لم یزرع که مناسب برای توسعه صنعت است گرچه می‌توانست جزو یکی از استان‌های توسعه یافته در کشور محسوب شود، اما هنوز با مشکلات بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کند. تا جایی که این استان امروز در جمع 8 استان محروم کشور قرار گرفته است و با مشکل جدی به نام بیکاری قشر عظیمی از جوانان نیز دست و پنجه نرم می‌كند.

در این میان شرق استان سهم بیشتری از محرومیت را به خود اختصاص داده است. هرچند اقداماتی چون راه‌اندازی فرودگاه کلاله و کارخانه سیمان گالیکش می‌توانست مقداری از غبار محرومیت این مناطق را بزداید اما در عمل اتفاقی نیفتاد و تاکنون سهم این مناطق خاصه شهرستان گالیکش جز بی توجهی چیز دیگری نبوده است.

در سال 90 شرکت سیمان پیوند گلستان به عنوان یک شركت بزرگ تأمین كننده سیمان در شمال كشور با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در شهرستان گالیکش و در زمینی به مساحت با 35 هکتار به بهره‌برداری رسید. ظرفیتی كه می‌توانست تا حدودی به رفع مشكل بیكاری در آن منطقه كمك كند اما در عمل به دلیل استفاده نکردن از نیروهای بومی، مردم گالیکش و جوانان آن هم چنان با مشکل بزرگی به نام بیکاری مواجه هستند.

فرماندار گالیکش با بیان این که کارخانه سیمان یکی از مهم ترین مراکز تولیدی و اشتغالزایی پایدار در شهرستان محسوب می‌شود گفت: ساخت این کارخانه موجب دلگرمی مردم شد؛ چرا که معتقد بودند این اتفاق توسعه شهرستان را به دنبال خواهد داشت و تعداد زیادی از جوانان این شهر دیگر با مشکل بیکاری مواجه نخواهند بود.

«حسن خسروی» افزود: اما اتفاق دیگری افتاد و آن اینكه بیشتر نیروهای کارخانه از شهرستان‌ها و استان‌های همجوار انتخاب شدند. در حالی که انتظار می‌رفت شهرستان گالیکش در اولویت استخدام نیروهای کاری کارخانه قرار بگیرد. در حالی که نیروهای خوب و با قابلیت و همچنین مدیران توانمند در خود شهرستان وجود داشت. البته ما از مدیران کارخانه درخواست کردیم تا حد امکان از نیروهای بومی شهرستان استفاده كنند، چرا که این کار هم به نفع شهر و هم به نفع کارخانه خواهد بود اما کارخانه متعلق به بخش خصوصی است و سیاست‌های مختص خود را دارد. صاحبانش نیز پست‌های مدیریتی را از قبل انتخاب كرده بودند. به هر حال انتظار ما این بود که به کارگیری نیروهای بومی در شهرستان توجه بیشتری شود.

وی گفت: البته ایجاد کارخانه سیمان در اقتصاد این منطقه بی‌تأثیر نبوده است و شرکت‌های حمل و نقل شهرستان رونق گرفته‌اند.

در حالی که فرماندار گالیکش معتقد است که کارخانه سیمان، آن گونه که انتظار می‌رفت از نیروهای بومی استفاده نکرد، اما مدیر کارخانه سیمان گالیکش به گفت: با راه اندازی این کارخانه، به طور مستقیم برای 400 نفر اشتغالزایی شد که از 205 نفر کارکنان کارخانه 125 نفر مربوط به شهر گالیکش و روستاهای اطراف آن هستند و اکثر مدیران میانی کارخانه نیز از افراد بومی گالیکش انتخاب شده‌اند.

«فرید فرهادی» افزود: زمانی که کارخانه ای با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری بالا و البته حداقل حمایت‌ها ساخته شده است نمی‌توان ریسک کرد و افراد کم تجربه را در پست‌های مدیریتی بالا و بخش‌های تخصصی به كار گرفت. در واقع برای سرمایه‌گذار تنها مدرک تحصیلی مرتبط اهمیت ندارد بلکه شرط لازم و کافی برای فعالیت، تجربه است و با توجه به این که چنین کارخانه‌ای قبلاً در استان نبوده طبیعی است که تعداد کمی تجربه کافی برای فعالیت در چنین محیط‌هایی داشته باشند. لازم است برای توسعه کارخانه ابتدا از نیروهای باتجربه و آموزش دیده دیگر استان‌ها استفاده شود. وی ادامه داد: البته نیروهای بسیار خوبی در شهرستان گالیکش وجود دارد و در حال حاضر تعدادی از جوانان این شهر در کنار نیروهای متخصص مشغول به آموزش هستند تا درآینده در پست‌های بالاتری از آنها استفاده شود اما در حال حاضر بستر مناسب برای فعالیت افراد بومی در پست‌های بالای مدیریتی فراهم نیست.

وی با اشاره به اشتغالزایی کارخانه سیمان برای مردم گالیکش گفت: راه اندازی این کارخانه به طور یقین در اشتغالزایی مردم این شهر و روستاهای آن نقش به سزایی دارد و حدود 70 درصد شرکت‌های حمل و نقل مربوط به این محصول به اهالی گالیکش تعلق دارد.

مدیرکارخانه سیمان گالیکش، در ادامه به مشکلات این کارخانه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر صنعت سیمان در کل کشور با مشکل مواجه شده است و بخش زیادی از آن مربوط به افزایش عرضه نسبت به تقاضاست که کاهش قیمت را به دنبال داشت. از طرفی به دلیل رکود و تحریم‌ها، کشورهایی همچون ترکمنستان تمایل دارند به قیمت بسیار پایینی از ما سیمان خریداری کنند که با این اوضاع صادرات هم وضعیت مناسبی ندارد.

فرهادی در پایان گفت: این کارخانه قابلیت توسعه و ایجاد اشتغالزایی بیش از این، نه تنها برای مردم گالیکش بلکه برای کل استان را دارد اما ضرورت دارد مسئولان برای استفاده از چنین ظرفیت‌هایی در استان حمایت کنند و اجازه ندهند چراغ صنعتی دیگر در استان خاموش شود و جوانان زیادی شغل خود را از دست دهند./همشهری

نویسنده: فهیمه اجاقلو

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار