عذخواهی وزیر آموزش پرورش کافی نیست

1403-07-27 10:07:20
0
65


فرافکنی وزیر آموزش و پرورش و طرح استیضاح نمایندگان، نخست باید مجلس ادعاهای او را بررسی کند. وزیر در این نشست از برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت ایمنی در آموزش و پرورش خبر داد. به ‌نظر من، یکی از راه‌های پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در مدارس، برگزاری این دوره‌های آموزشی با حضور مدیران و معلمان است.

 

دست‌کم یکی از دانش‌آموزان حادثه دیده مدرسه روستای شین‌آباد پیرانشهر تا‌کنون فوت کرده است؛ شمار دیگری از این دختران در وضعیت مناسبی نیستند؛ مشکلات تنفسی این دانش‌آموزان حادثه دیده تا اندازه‌ای است که به گفته معاون درمانی بیمارستان امام خمینی، برای برخی از آنان لوله‌گذاری و تنفس مصنوعی در نظر گرفته شده، زیرا ریه آن‌ها به‌ دلیل استنشاق گازهای ناشی از سوخت نفت سفید در محیط بسته دچار مشکل شده و احتمال دارد تا سال‌های بعد دچار بیماری‌های تنفسی مزمن شوند! وزیر آموزش و پرورش با حضور در مجلس از نمایندگان عذرخواهی کرد و معلم کلاس را مقصر اصلی این آتش‌سوزی دانست؛ توضیحی که از نظر برخی نمایندگان مجلس قانع‌کننده به ‌نظر نیامد!

به گزارش کلاله خبر، نماینده کلاله و مینودشت در مجلس درباره آتش سوزی در مدرسه دخترانه و سوختن دانش‌آموزان گفت: در این رویداد، بی‌تدبیری و ناهماهنگی میان اعضای مدرسه تأثیر بسزایی داشت و منجر به این حوادث شد. مجلس بلافاصله وزیر محترم آموزش و پرورش را احضار کرد. متأسفانه این اتفاقات نخستین بار نیست که در کشور ما رخ می‌دهد و به نظرم بار آخر هم نخواهد بود.

عبدالکریم رجبی گفت: ما مدتی پیش واژگونی اتوبوس راهیان نور را داشتیم، چند روز پس از حادثه آتش‌سوزی مدرسه روستایی در پیرانشهر نیز واژگون شدن اتوبوس حامل معلم‌ها را که منجر به فوت سه تن از این عزیزان شد، دیدیم. ما پس از پشت سر گذاشتن این رخدادهایی از این دست، لازم بود کارهای پیشگیرانه‌ای انجام می‌دادیم؛ مدیریتی که در این حوزه است، باید تدابیر لازم را انجام می‌داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به بازدیدی برخی از نمایندگان مجلس از مدرسه آتش گرفته آشاره کرد و اظهار داشت: دوستان نماینده در بازدیدی که از مدرسه محل حادثه داشتند، بی‌تدبیری را عامل اصلی دانستند و این‌ که اقدام پیشگیرانه درست می‌توانست جلوی این اتفاق سهمگین را بگیرد، اما متأسفانه انجام نشده است.

وی درباره توضیحات وزیر آموزش و پرورش به مجلس نیز گفت: وزیر به مجلس آمد و توضیح داد، اما نماینده‌های مجلس هیچ کدام با توضیحات وی قانع نشدند. آقای حاجی بابایی تلاش داشت همه مشکلات را مثل توپ در زمین این و آن بیندازد، آن هم زمین معلمین. در حالی‌که این اتفاق به معلم مدرسه ربط پیدا نمی‌کند و مدیر مدرسه در این کار مقصر است. معلم در این قبیل حوادث تقصیری ندارد. وظیفه آن‌ها آموزش کودکان است و اگر در این مسأله کوتاهی صورت بگیرد، باید از آنان توضیح خواست.

این نماینده مجلس گفت: نمایندگان خواستار این بودند که وزیر استعفا بدهد و عذرخواهی کند. همان‌ گونه که دیدیم، عذرخواهی ایشان انجام شد، اما خب کافی نیست و به هر حال بچه‌هایی که این اتفاق برایشان رخ داده است، چون دختربچه هم هستند و حساسیت جسمی‌شان بالا‌تر است، از نظر چهره و پوست صورت آسیب جدی دیده‌اند. بازگشت این افراد به اجتماع، پذیرش اجتماع، شغلشان، آینده کاریشان، هزینه‌هایی که باید برای بازگشت به زندگی عادی پرداخت شود و... همه مسائلی است که وزیر باید برای آن‌ها پاسخگو باشد و بجد آن‌ها را پیگیری کند.

وی ادامه داد: وزیر محترم بیشتر به جای این‌که مسائل گوناگون را توضیح بدهد، دست به فرافکنی زد. روز نخست که توپ را به زمین خبرنگاران انداخت، روز دوم معلم‌ها را مقصر دانست و گفت که این مسأله حادثه‌ای بیش نبوده است. ما هم قبول داریم که حوادث اتفاق خواهد افتاد، سرانجام جمعیت بسیاری از دانش‌آموزان در سطح روستا‌ها درس می‌خوانند و نمی‌توان از این زاویه آن‌ها را بررسی کرد، ولی در خیلی از اتفاقات می‌توان با یک کار ساده پیشگیرانه از وقوع آن‌ها جلوگیری کرد. سخن ما این است که چرا وقتی می‌شود با یک اقدام پیشگیرانه از آن جلوگیری کرد، برای فرزندان و آینده سازان این مرز و بوم رخ می‌دهد؟!

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: توضیحات وزیر آموزش و پرورش در مجلس توضیحات مناسب و کاملی نبود و هیچ کدام از نمایندگان را قانع نکرد، ما هم قانع نشدیم و در آینده نیز مسأله استیضاح وزیر، پرسش‌های متعددی که نمایندگان از ایشان دارند و به هیأت‌رئیسه ارائه داده‌اند، در دستورکار قرار خواهد گرفت. اگر ایشان نتوانند به هر طریقی مجلس، افکار عمومی و رسانه‌ها را قانع کنند، در آینده مسأله استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز به مجلس خواهد آمد.

وی با اعلام موافقت خود با طرح استیضاح حاجی بابایی گفت: هم‌اکنون استیضاح ایشان کلید خورده و در حال جمع‌آوری امضاست. وزیر باید توضیحات قانع‌کننده‌ای درباره این مسأله بدهد، البته استیضاح وزیر تنها به مسأله آتش‌سوزی‌هایی که هر از چند گاهی تکرار می‌شود و حوادث تلخی را می‌آفرینند، محدود نمی‌شود و به موارد دیگری از جمله ناهماهنگی در به‌کارگیری نیرو‌ها، عدم‌استخدام معلولان در آموزش و پرورش و موارد متعدد دیگر می‌توان اشاره کرد./تابناک

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار