فرسایش خاک اراضی کلاله را تهدید می کند

1403-07-04 04:07:17
0
40

فرماندار کلاله گفت: فرسایش خاک اراضی شیبدار و پایین دست شهرستان کلاله را تهدید می‌کند و این در حالی است که هرساله با افزایش بارش‌ها نیز شاهد تشدید این امر هستیم.

 

 

 

نصرت برزگر در جلسه کمیته اراضی شیب‌دار شهرستان گفت: فرسایش خاک اراضی شیبدار و پایین دست شهرستان کلاله را تهدید می‌کند و این در حالی است که هرساله با افزایش بارش‌ها، شاهد وقوع سیلاب از بالادست و تخریب زمین‌های کشاورزی پایین دست‌، جاده‌ها‌، پل‌ها و روستاها هستیم‌.

فرماندار کلاله در ادامه با اشاره به تاکید وزارت جهاد بر کاشت درخت زیتون افزود: علاوه بر زیتون، باید به سمت درخت‌های بومی منطقه از جمله انار، توت و گردو، سیب و تمشک که در 30 یا 40 سال قبل در شهرستان کشت می‌شد، برویم که سبب درآمد بالا برای کشاورزان و احیا و جلوگیری از فرسایش خاک مراتع و جنگل‌ها می‌شود‌.

وی با اشاره به تاثیرات درخت توت در اقتصاد خانوار گفت‌: در گذشته شهرستان کلاله مرکز توتستان بود و این درخت نیز در اشتغال خانوار روستایی بسیار تاثیرگذار بود و امروز دیگر آثاری از آن باقی نمانده و باید ‌برای ‌احیای این درختان سعی کنیم و قطعا امسال یکی از اولویت‌های کاری ما در روستاها ایجاد و توسعه توتستان است‌.

فرماندار کلاله سپس به سابقه کلاله در پرورش گل‌های زینتی و دارویی پرداخت و گفت‌: شهرستان کلاله همانطور که از نامش پیداست در گذشته ای نه چندان دور مرکز پرورش و کشت گل‌های طبیعی و گیاهی بوده است و باید با شناسایی این پتانسیل‌ها سعی کنیم تا این گونه‌ها را در شهرستان احیا کنیم‌.

علیزاده رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نیز در ادامه با اشاره به تعهدات شهرستان در کشت باغات گفت‌: امسال 1500 هکتار تعهد کشت زیتون در شهرستان داریم و باید سعی کنیم تا با همیاری ادارات شهرستان از جمله منابع طبیعی و بخشداری و دهیاری‌ها این زمینه را در بین مردم و کشاورزان روستایی مهیا کنیم‌.

وی افزود : 27 آبان ماه همایش اراضی شیبدار در کلاله با حضور معاون وزیر جهاد و رئیس سازمان امور اراضی کشور و مدیران استانی در کلاله برگزار می شود .

باقری مجری طرح اراضی شیبدار استان گفت‌: از لحاظ درآمد سرانه استان گلستان در بین سایر استان‌های کشور 31 است که این آمار بسیار پایینی است و باید سعی کنیم تا طی یک برنامه ریزی مدون به استانداردهای درآمد در کشور برسیم که در اراضی شیبدار تنها راه رسیدن به این هدف احداث باغات است‌.

وی در ادامه افزود‌: در سال 17 تن فرسایش خاک در استان داریم که این جای بسی تامل دارد و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود تا 10 الی 20 سال آینده دیگر اراضی شیبداری باقی نخواهد ماند‌.

باقری با اشاره به نهال‌های زیتون تولید شده گفت‌: نهال‌های زیتون تولید شده همه لیبل‌دار هستند و اگر احیانا درختی به ثمر ننشست یا بار خوبی نداد، باغدار می‌تواند با فاکتوری که از مراکز خرید نهال گرفته از این مراکز در دادگاه شکایت کنند و تا 3 برابر خسارت وارده را دریافت کنند‌.

مجری طرح اراضی شیبدار استان در ادامه اظهارکرد: کار در اراضی شیبدار سخت است و یک درخت یکساله کروناکی 32 عدد بار می‌بندد‌.

وی در ادامه با اشاره به طرح کاشت زعفران در روستای وامنان گفت‌: کشت زعفران در روستای وامنان با 100 متر شروع و امروز به 120 هکتار افزایش یافته است و نوع زعفران وامنان هم به لحاظ درجه بندی جزو زعفران‌های درجه یک در کشور است و امروز دیگر معضل اشتغال و مسایل و آسیب‌های اجتماعی و کوچ و مهاجرت از آن منطقه را نداریم که این حاصل ایجاد‌، رشد و توسعه مزارع زعفران در این منطقه است‌.

باقری در ادامه افزود‌: به منظور حمایت از باغداران و احیای باغات به باغداران مناطق کمتر بازده تا مبلغ یک میلیون تومان وام بلاعوض داده می‌شود‌.

شهرستان کلاله به سبب همجواری و قرار گرفتن در یک منطقه کوهستانی منتج به پارک ملی گلستان و بارش‌های سیل آسا و تغییر آب و هوا و اقلیم و کاهش دما در دو دهه اخیر که سبب بروز خسارات جبران ناپذیری به بخش‌های مختلف شهرستان در حوزه‌های اقلیم شناسی از جمله فرسایش خاک‌، جاری شدن سیلاب‌، خشکسالی و بروز خسارت‌های فراوان به بخش کشاورزی و مناطق مسکونی و زیرساخت‌های شهرستان وارد آورده است که این مهم می‌طلبد با عنایت به مصوبه دولت در ایجاد جاده جایگزین پارک ملی گلستان برنامه‌ای اصولی و بلند‌مدت در رفع این مشکلات اندیشیده شود.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار