واکنش به سخنان اخیر مولوی گرگیج:

جناب آقای گرگیج : عوامل اصلی بحران سوریه را از یاد نبرید

1403-07-03 11:07:14
0
67

مولوی گرگیج مدیر حوزه علمیه اهل سنت روستای محمود آباد گالیکش ، در خطبه های نماز جمعه هفته اخیر(27 شهریور ماه ) با اشاره به شرایط ناگوار آوارگان سوری، دولت روسیه و سیاستهای این دولت در جهت حمایت از دولت قانونی سوریه را مهم ترین عامل این فاجعه انسانی قلمداد کرده است .

 

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از گلستان ما،   بر اساس گزارش برخی از سایتها و شبکه های معاند، مولوی گرگیج مدیر حوزه علمیه اهل سنت روستای محمود آباد شهرستان گالیکش ، در خطبه های نماز جمعه هفته اخیر خود (27 شهریور ماه ) با اشاره به شرایط ناگوار آوارگان سوری، دولت روسیه و سیاستهای این دولت در جهت حمایت از دولت قانونی سوریه را مهم ترین عامل این فاجعه انسانی قلمداد کرده است .

این اظهارات که بلافاصله در سایتهای معاند و شبکه های ماهواره ای مروج وهابیت انعکاس داشت در حالی بیان شده است که از آقای گرگیج به عنوان عالمی که با علاقمندی مسائل منطقه را پیگیری می کنند انتظار می رفت در بررسی بحران سوریه به جنبه های مهم دیگر این فاجعه انسانی هم توجه نمایند .

  جناب آقای گرگیج ، جنابعالی در ماههای گذشته به مناسبت های مختلف در زمینه بحران سوریه اظهار نظر کرده و دولت قانونی این کشور و حامیان آن رابه عنوان عوامل اصلی این بحران یاد کردید .برخلاف این اظهارات شما عوامل اصلی فاجعه انسانی کنونی در سوریه دولتهایی هستند که با سوء استفاده از برخی از اعتراضات مدنی رخ داده در این کشور با روانه کردن تروریست های مسلح سوریه را به عرصه تسویه حساب دیرینه خود با دولت این کشورتبدیل کردند.

 جناب آقای گرگیج حتما به یاد دارید در اواخر سال 2011 میلادی موج بیداری اسلامی و خیزش های مردمی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را در برگرفت . در این زمان بخشی از مردم سوریه هم تحت تاثیر فضای آن روزهای دنیای عرب در برخی از شهرهای این کشور اعتراضات مدنی را برگزار کردند.

همزمان با شروع اعتراضات مدنی مردم سوریه ، برخی از کشورهای عربی منطقه و دولتهای غربی که در طول دهه های گذشته همواره از سیاستهای دولت سوریه در حمایت از گروههای مقاومت فلسطینی و برقراری مناسبات دوستانه با جمهوری اسلامی ایران ناراضی بودند، با این محاسبه که این تحولات بهترین فرصت ممکن برای ساقط کردن نظام حاکم بر این کشور است، شروع به مسلح کردن برخی از گروههای مخالف دولت کردند .

در نتیجه این سیاست هم اعتراضات مدنی در کوتاه ترین زمان ممکن به یک جنگ داخلی مسلحانه تبدیل شد.

کشورهای عربی و غربی مخالف نظام سیاسی سوریه در مراحل بعد نیز با تزریق اعضای گروههای افراطی از کشورهای مختلف به سوریه، باعث تبدیل این کشور به عرصه تمام عیار جنگ نیابتی شدند.

ورود نیروهای خارجی به عرصه منازعات داخلی سوریه درحدی گسترش پیدا کرد که در حال حاضر تعداد آنها را از اتباع سوری حاضر در گروههای تروریستی نیز فزون تر شده است .به عبارت ساده تر امروز در شرایطی قرار داریم که با قاطعیت می توان گفت که بیشترین بخش گروههای مسلح حاضر در جنگ سوریه را اتباع خارجی تشکیل می دهند نه اتباع خود سوریه.

بنابراین امروز ارتش سوریه امروز با مردم این کشور جنگ نمی کند و با تروریست های وارد شده از خارج از کشور درگیر جنگی پر هزینه شده است .این ترکیب برای کسانی که در پی قضاوتی منصفانه از این بحران انسانی فجیع هستند پیامی روشن و آشکار دارد.

جناب آقای گرگیج سوریه در بحران موجود بیشتر چوب سیاست های منطقه ای قدرتهای بزرگ غربی و در راس آن آمریکا در جهت تضعیف دولت های مخالف رژیم صهیونیستی  در منطقه را می خورد .

چه بسا اگر سوریه هم مانند دولتهای عربی حوزه خلیج فارس با اسرائیل مناسبات پنهان و آشکار دوستانه داشت به این سرنوشت گرفتار نمی شد که هیچ غربی ها در سرکوب اعتراضات داخلی به دولت این کشور کمک هم می کردند .

در نهایت از جنابعالی انتظار داریم با توجه به جایگاه فقهی و دینی تان در قضاوت های خودتان در رابطه با مسائل مختلف جانب عدالت را رعایت کنید و در زمینه بحران سوریه به نقش مخرب برخی از دولتهای عربی و اربابان غربی آنها نیز اشاره ای گذرا داشته باشید.

مسلمانان مظلوم بحرین و یمن هم چشم انتظار اعتراض علمای مسلمان در زمینه تجاوز و کشتار زنان و بچه های بی گناه در این کشورها هستند . حتما بهتر از ما می دانید که در بحرین فریاد حق خواهی اکثریت مردم این کشور با گلوله توپ و تانک پاسخ داده شد . ای کاش در این زمینه هم ندای حق خواهی سر می دادید !

نویسنده : ابوالفضل حق پرست

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار