بیمارستان کلاله در جداسازی زباله های بیمارستانی دارای امتیاز50 است

1403-07-27 10:07:20
0
55

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: با وجود فعالیت 22 بیمارستان در سطح استان، 40 درصد زباله‌های بیمارستانی تنها در سه بیمارستان تولید می شود.

 

به گزارش کلاله خبر٬دکتر محمد آقاپور روز گذشته در نشست مدیریت پسماند استان گلستان افزود: بیمارستان‌های طالقانی و پنج آذردر گرگان و امیرالمؤمنین (ع) در کردکوی سه بیمارستان گفته شده هستند.

به گفته وی، در اکثر بیمارستان‌های استان، کار جمع آوری پسماند به صورت متمرکز در حال انجام است و اکنون، دو بیمارستان با مدیریت پسماند قرارداد بسته تا کار جمع آوری را انجام دهد.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های شهری، مساله پسماندهای بیمارستانی و مشکلاتی است که در این زمینه وجود دارد که دانشگاه علوم پزشکی گلستان با نظارت و فعالیت‌هایی که انجام داده، توانسته بیمارستان‌ها را به سمتی ببرد که از این نظر وضعیت بهتری داشته باشند.

آقاپور در ادامه گفت: ما به بیمارستان‌ها تا پایان آذر و یا اوایل دی فرصت داده‌ایم تا بتوانند به هدفی که در این زمینه پیش بینی کرده‌ایم برسند و اگر این امر تا پایان آذر انجام نشود بیمارستان‌های ما یک رتبه ارزشیابی در سطح کشور پایین تر می‌روند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: بیمارستان 600 تختخوابی صیاد شیرازی در حال عقد قرارداد برای این کار است و البته یک سری مسائل مالی و اعتباری وجود دارد که ما این فرصت یکی و دو ماهه را به بیمارستان‌ها داده‌ایم تا بتوانند این کار را به خوبی انجام دهند.

آقاپور اضافه کرد: هم اینک واحد مدیریت پسماند را در بیمارستان‌ها تشکیل داده‌ایم که کار نظارت را انجام می دهند و هم چنین کمیته بهداشت محیط در بیمارستان‌ها در حال شکل گیری است.

وی یادآور شد: سه بیمارستان استان به دستگاه بی خطرساز مجهز شده و 14 دستگاه دیگر نیز خریداری شده است که البته این موضوع به تنهایی کافی نیست و ما شیوه جدیدی را برای طرح قرارداد تنظیم کرده‌ایم که کماکان مدیریت پسماند با ما همکاری‌های بیشتری داشته باشد.

آقاپور ادامه داد: ما فرم جدیدی را برای بیمارستان‌ها طراحی کرده‌ایم که بیمارستان‌ها بتوانند برای جداسازی زباله‌های خود انجام دهند و برای این کار برای هر بیمارستان امتیازی لحاظ می شود که هنوز به مرحله جداسازی زباله‌های رادیواکتیو و شیمیایی نرسیده‌ایم و در این زمینه سعی داریم تا کارهایی انجام دهیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: در بیمارستان‌های مختلف به لحاظ پایین آمدن سطح زباله، این کار انجام می شود که بیش تر بیمارستان ها توانسته اند امتیازهای خوبی کسب کنند که در این بین بیمارستان کلاله 50 امتیاز، طالقانی گنبدکاووس 72 امتیاز کسب کرده اند و در ادامه بیمارستان علی آبادکتول 67 امتیاز، مطهری گنبدکاووس 67 امتیاز به دست آورده‌اند و بیمارستان امیرالمومنین (ع) کردکوی که توانست رتبه اول را در سال گذشته کسب کند، اکنون 84 امتیاز را به خود اختصاص داده و بیمارستان 5 آذر گرگان 72 امتیاز کسب کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سعی داریم تمام مراحل بی خطرسازی را به چند شرکت خصوصی که دارای مجوزهای محیط زیست کشوری و استانی هستند واگذار کنیم و درمانگاه‌ها، مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها ملزم هستند با یکی از بیمارستان‌ها برای دفع زباله قرارداد ببندند.

وی افزود: توانسته‌ایم در زمینه کنترل و تفکیک زباله‌ها با کارهایی که انجام داده‌ایم به رتبه 50 درصدی دست پیدا کنیم و به طور مثال در بیمارستان امیرالمومنین (ع) کردکوی زباله ها از 250 به 95 کیلوگرم در روز رسیده و در بقیه بیمارستان‌ها از جمله پنج آذر از 950 به 550 کیلوگرم، بیمارستان طالقانی از 285 به 65 کیلوگرم، شهدای بندرگز به 80 کیلوگرم رسیده و در بیمارستان حکیم جرجانی و بیمارستان های تامین اجتماعی گنبدکاووس نیز این امر در حال تجهیز است و در کل دو هزار و 300 کیلوگرم زباله بیمارستانی در روز دفع می شود.

آقاپور در پایان گفت: تا پایان برنامه پنجم ما مجوز 2800 تخت را داریم که در نظر داریم دو بیمارستان 500 تختخوابی در گرگان و دو بیمارستان 400 تختخوابی را در گنبدکاووس با ساختار جدید بسازیم.

در استان گلستان 58 درمانگاه، 110 آزمایشگاه تشخیص طبی، یک هزار و 90 مطب خصوصی، یک هزار و 500 پزشک متخصص و فوق تخصص و 260 دندانپزشک فعالیت دارد./ایسنا

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار