امریکا توطئه ایران را خنثی کرد!

1403-08-01 01:08:35
0
10

دو ایرانی تبار به اتهام "توطئه و نقض قانون اضطراری بین المللی قدرت های اقتصادی و صادرات و یا فروش هواپیما و قطعات یدکی و نقض تحریم های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران" گناهکار شناخته شدند.

 

سایت صدای امریکا (VOA) خبر داد: «یک تبعه ایرانی و یک شهروند امریکایی ایرانی تبار به اتهام توطئه برای ارسال قطعات هلیکوپتر و هواپیما به ایران و نقض تحریم ها گناهکار شناخته شدند.»

خبرگزاری اسوشیتدپرس (AssociatedPress) در این باره گزارش می دهد: «این دو مرد خلبان یک شرکت هواپیمایی بوده اند و به دلیل نقض تحریم های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران و توطئه برای ارسال قطعات یدکی هواپیما و هلیکوپتر به شرکت هواپیمایی مسافربری دولتی ایران گناهکار شناخته شده اند.»

این منبع افزود: «حمید آصفی شهروند ایرانی ٦٨ ساله و بهزاد (تونی) کریمیان شهروند ایالات متحده مقیم لوئیزیانا، دو متهم پرونده هستند. آقای آصفی افسر ارشد شرکت ایرانی "آستر" است که در ایران و انگلیس شعبه دارد. آقای کریمیان نیز گذرنامه ایرانی معتبر دارد و خلبان شرکت هواپیمایی خطوط هوایی "مسابا" مستقر در مینیاپولیس است. این دو ایرانی تبار در اوایل سال جاری بازداشت شدند و دادگاه امریکا هردو را گناهکار شناخت. بر اساس قانون ایالات متحده، احتمال دارد هریک از متهمان به ٤٠ سال زندان و پرداخت جریمه نقدی ٥٠٠ هزار دلاری محکوم شوند.»

صدای امریکا از قول مقامات دولت امریکا مدعی شد: «توطئه این افراد برای اولین بار در سال ٢٠٠٧ افشا شده بود و تا سال ٢٠١١ ادامه داشت و پیش از آنکه متهمان این قطعات را به ایران ارسال کنند، خنثی شد.»

به نوشته سایت دولتی امریکا، این دو ایرانی تبار به اتهام "توطئه و نقض قانون اضطراری بین المللی قدرت های اقتصادی و صادرات و یا فروش هواپیما و قطعات یدکی و نقض تحریم های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران" گناهکار شناخته شدند.

در متن کیفرخواست آمده است: «براساس برنامه ریزی، قرار بوده آن ها با ارسال غیرقانونی هواپیما و قطعات هواپیما به ایران کسب ثروت کنند. آن دو در حال مذاکره برای خرید موتور هواپیمای "GE" به ارزش دو میلیون دلار بودند و همچنین قصد داشتند تا هلیکوپتری به ارزش 2.4 میلیون دلار را نیز به ایران بفروشند.»

در کیفرخواست، آقای آصفی متهم شده که به مدت چهار سال از دفتر شرکت هواپیمایی "آستر" سوءاستفاده کرده تا مقدمات و تسهیلات برای ارسال قطعات مربوط به هوانوردی از ایالات متحده و از مسیر کشور سوم به ایران را فراهم کند. طبق ادعای مقامات امریکایی، متهمان از طریق ایمیل با هم ارتباط برقرار می کردند.

در کیفرخواست همچنین آمده است که آقای آصفی درخواست های خرید هواپیما و یا قطعات هواپیما در ایالات متحده و یا شهروندان امریکایی فروشنده و یا مالک این قطعات را از طرف مقامات و یا نهادهای ایرانی به کریمیان ارسال می کرد. آقای کریمیان نیز این قطعات را سفارش می داد و تلاش می کرد تا روند خرید آن ها را تسهیل کند.

در بخش دیگری از کیفرخواست تأکیده شده است: «این دو مرد تلاش کرده بودند هلیکوپترهای شرکت "بل" مستقر در ایالات متحده را خریداری کنند و آقای آصفی نیز به تلاش های خود برای گرفتن قطعات هواپیمای بوئینگ ٧٤٧ و موتورهای هواپیما اشاره کرده است. آقای آصفی در سال ٢٠٠٧ در مورد تمایل آقای کریمیان به خرید قطعات هواپیما و هواپیما برای خریداران در ایران و آغاز یک همکاری و تجارت پرسود به وی یک یادداشت اینترنتی ارسال کرده است. روز ١ اکتبر سال ٢٠٠٩، آقای آصفی در یک یادداشت اینترنتی شروط تحویل و پرداخت مبادلات بازرگانی را تشریح می کند و به آقای کریمیان می گوید: ...فراموش نکنیم که فقط تحریم های ایالات متحده چنین فرصتی را برای کسب منفعت برای ما فراهم کرده است تا برای عقد چنین قراردادهایی همکاری کنیم...»

گفتنی است طبق تصریح صدای امریکا، دادستان پرونده اعلام کرده است که هیچ یک از این قطعات هواپیما برای مقاصد نظامی در نظر گرفته نشده بودند.

تحریم یکجانبه و غیرانسانی امریکا برای ممانعت از ارسال قطعات هواپیماهای غیرنظامی و مسافربری به ایران، تا به حال موجب کشته شدن ده ها شهروند ایرانی شده است.

دولت امریکا پیش تر نیز اتباع چند کشور از جمله ایرلند، هلند، بلژیک، تایوان و... را به همین اتهام مجازات کرده بود./جوان امروز

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار