اختلال حرکتی و سکته مغزی در کمین سیگاری‌ها

1403-08-01 01:08:22
0
7

اگر سیگاری هستید یا فرد سیگاری در میان اعضای خانواده خود دارید، باید بگویم که استفاده از این ماده دخانی نه تنها موجب بروز برخی از امراض در بدن شما خواهد شد بلکه می‌تواند ادامه حیاتتان را به مخاطره بیندازد.

 

 

 

سکته مغزی یکی از این موارد است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که مشتریان پروپا قرص این نوع ماده دخانی هستند ۴ برابر بیش از سایر اشخاص در معرض بروز چنین سکته‌هایی هستند.

این در حالی است بروز این عارضه در زنان سیگاری هم بیش از مردان است، البته سایر عوامل مانند مصرف همزمان آن و داروهای ضد بارداری احتمال بروز سکته مغزی را تا چند برابر افزایش می‌‌دهد. علاوه براین ضریب ابتلا به بیماری‌های قلبی در زنان سیگاری ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از سایرافراد بوده چرا که مصرف دخانیات خطر سکته قلبی را به شدت افزایش می‌دهد. به عبارتی طبق تحقیقات انجام شده خطر سکته قلبی در زنان بیش از مردان است و می‌تواند در هر سنی اتفاق افتد. در واقع بین مصرف دخانیات و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی ارتباط مستقیمی وجود دارد و جوانان سیگاری دو برابر بیشتر از بزرگسالان دچار این عارضه می‌شوند.

توجه داشته باشید که‌مصرف سیگار باعث می‌شود تا عوارض ناشی از فشار خون بالا مانند اختلال در عملکرد کلیه‌ها تشدید شود و زمینه ابتلا به فشار خون بدخیم را فراهم کند.

یادتان باشد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی حتی در صورت مصرف کم دخانیات نیز بروز می‌کند، در واقع حتی مصرف یک یا دو نخ سیگار در روز می‌تواند خطر این بیماری‌ها را افزایش دهد.
درپاسخ به این سئوال که علاوه بر موارد ذکر شده چه عواملی می‌تواند موجب افزایش خطر سکته مغزی در یک فرد شود هم باید گفت سن بالا، دیابت، فشارخون بالای کنترل نشده، چاقی، چربی خون بالا، نداشتن تحرک و استرس همراه با افزایش فشار خون می‌تواند باعث خونریزی در عروق مغزی شود. هرچند که نباید از دلایل ژنتیکی نیز غافل شد.

واقعیت این است که دلایل زیادی وجود دارد که هر یک از ما را در طول عمر خود دچار این عارضه کند. بنابراین اطلاع از آن‌ها و فاصله زمانی که می‌تواند برای ما حکم مرگ و زندگی را داشته باشد از اهمیت زیادی برخوردار است. به گفته متخصصان درمان در زمان طلایی نجات یعنی درمانی که بین سه تا چهار و نیم ساعت پس از بروز سکته مغزی آغاز شود. علاوه بر این حداکثر زمانی که در درمان سکته‌های حاد موثر است نیز حداکثر هشت ساعت پس از سکته خواهد بود.

 

بنابراین اگر به فردی برخوردید که دچار افتادگی پلک شده و دست و پاهای وی قدرت لازم برای تحرک را ندارد، قادر به صحبت کردن به صورت روان نیست همچنین نمی‌تواند لبخند بزند وی را هر چه زود‌تر به نخستین مرکز درمانی برسانید.

توجه داشته باشید که در صورت انتقال بیمار در کمتر از سه ساعت از شروع علائم، بسته به شدت سکته مغزی در مراکز اورژانس مجهز، با تزریق «آمپول RTPA» یا داروی حل کننده لخته می‌توان جان بیمار را نجات داد. فراموش نکنید که سکته مغزی سومین علت مرگ و میر به بوده و با پیشگیری، کنترل علائم و مراجعه به موقع به مراکز درمانی می‌توان تا حد زیادی این عامل را کنترل کرد. یادتان باشد خطرات زیادی افراد سیگاری به ویژه در سنین بالا تهدید می‌کند، به طور مثال اختلال حرکتی یا مشکل راه رفتن و نبود تعادل از جمله مواردی است در کمین این افراد است. دیگر اینکه وقتی رگ‌های حرکتی مغز در نتیجه مصرف مداوم سیگار بسته می‌شوند علاوه بر کندی راه رفتن و عدم تعادل، فکر کردن، تصمیم‌گیری و سرعت عمل نیز کند خواهد شد./میزان

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار