پشت صحنه کاذب کوه خواری در علی آباد کتول / دادستان استان گلستان با موانع سرمایه گذاری و اشتغال استان برخورد جدی بکنند

1403-08-01 08:08:55
0
20

چرا همین کسی که امروز با تهیه طومار و امضا مدعی کوه خواری شده ، زمانی که نقشه این منطقه را می کشیده چیزی نگفته است ؟ چرا در ضلع مقابل همین کوه که فرد دیگری بنام (ش) مجوز برداشت گرفته اینقدر حاشیه وجود ندارد و به آن اعتراض نمی شود؟

 

 

ماجرای برداشت سنگ لاشه از معادن کوههای شیرین آباد علی آباد کتول این روزها محل حواشی بسیاری شده و در این بین سخنان مختلفی رد و بدل می شود اما لازم است مخاطبین گلستان ما و سایر مردم استان بدانند اصل قضیه چیست و چه کسانی با چه اهدافی پشت صحنه این موضوع هستند.

قصه برداشت سنگ لاشه از معادن شیرین آباد از آنجا شروع شد که تعدادی از جوانان منطقه تصمیم گرفتند که مشترکا با سرمایه ای که روی هم می گذارند کاری را شروع کنند لذا در سال 87  به سازمان صنایع و معادن مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه می دهند .

بعد از یک سال معطلی در سال 88 مکاتبات آنها پیگیری می شود و از طرف سازمان صنایع و معادن استان گلستان دعوت می شوند که فرم های مربوطه را پر کنند .

در سال 89 اداره کل منابع طبیعی استان گلستان و در سال 90 نیز سازمان حفاظت از محیط زیست استان گلستان بر قانونی بودن و عدم ایجاد مشکل برای محیط زیست ، موافقت خود را با این مجوز اعلام کردند.

 

al13

 

al12

در مورخ 90/7/11 سازمان صنایع و معادن استان گلستان پروانه اکتشاف را صادر می کند اما بعد از سه سال در تاریخ 93/9/1 سازمان صنایع و معادن مجوز بهره برداری را صادر کرد .

 

al11

 

al10

 

al09

همچنین در تاریخ 94/2/19 عرصه را به این جوانان تحویل دادند و تا این مقطع هیچ مخالفتی در کار نبود . از عرصه تحویل داده شده که طبق نقشه می بایستی 50 هکتار باشد ، کلاً 15 هکتار که فقط 8 هکتار مفید برای برداشت سنگ لاشه دارد چرا که 3/5 هکتار جاده و آسفالت و 6 هکتار جنگل و رودخانه است .

 

al07

 

al06

این کل ماجرای برداشت سنگ لاشه توسط چند تا جوان بود ؛ اما حاشیه ها از کجا شروع شد:

اردیبهشت ماه سال 94 بود که تعدادی از به اصطلاح فعالین محیط زیستی طی امضا طوماری خطر کوه خواری درشیرین اباد علی آباد کتول را گوشزد کردند.

طی این طومار که 90 درصد محتوای آن را سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با کوه خواری و زمین خواری اختصاص می داد ، تماما از سخنان معظم له بهره برداری شده و ای کاش گردانندگان این طومار سایر سخنان رهبر معظم انقلاب را نصب العین خود قرار می دادند.

shirinabad-4

چون جالب است بعد از سخنان مقام معظم رهبری در اسفندماه 93 برخی از افرادی که تاکنون در قالب مدعیان محیط زیست بیشترین هجمه ها را به انقلاب داشتند با استناد به سخنان رهبری جلسات گردشگری و سرمایه گذاری را به حاشیه می بردند و جلوی طرح های توسعه ای و اشتغالی و سرمایه گذاری را می گرفتند .

این خط انحرافی برداشت از سخنان رهبری در استان با محوریت برخی فعالان محیط زیست شکل گرفته و البته خط خطرناکی است چون هیچ مسئولی این توانایی را ندارد که در مقابل استناد به سخنان رهبری ایستادگی کند لذا مقامات قضایی برای رشد سرمایه گذاری و توسعه و اشتغال استان در یان زمینه ورود جدی داشته باشند .

اما آیا این برداشت مصداق کوه خواری است؟

اولا ؛ منظور مقام معظم رهبری از کوه خواری و زمین خواری این بود که عده ای از سرمایه داران با کندن کوه و مسطح کردن آن برای خود ویلا می سازند و از طبیعت سوء استفاده می کنند اما اینکه چند تا جوان علاقه مند به کار معدن برای چند سال از یک معدن برداشت سنگ لاشه داشته باشند هم مصداق کوه خواری است .

در واقع مالک این اراضی منابع طبیعی و صنایع و معادن هستند و موضوع قرارداد هم فقط برداشت سنگ لاشه است که در زیر سازی جاده ها و راه آهن ، خانه های مسکونی و ... کاربرد دارد نه ساخت و ساز و تغییر کاربری .

ثانیا ؛ این جوانان که دنبال این مکان بصورت هدفمند از قبل نبودند بلکه این پیشنهاد سازمان صنایع و معادن بود که در 7 تا 8 نقطه استان برداشت سنگ لاشه داریم و  این نقطه را معرفی کردند و آنها نیز این مکان را انتخاب کردند.

ثالثا ؛ اگر واقعا این مکان مشکل داشت چرا طی 6 سال رفت و آمد و بوروکراسی سنگین اداری مخالفتی با این کار نشد ؟

رابعا ؛ چرا در این مدت که یک جوان هزینه درس ، زندگی و همسر و ... خود را صرف این کار کرد و 90 میلیون از هزینه زندگی خود و پدر و مادرش را صرف این کار کرد حرفی نزدند؟

چرا همین کسی که امروز با تهیه طومار و امضا مدعی کوه خواری شده ، زمانی که نقشه این منطقه را می کشیده چیزی نگفته است ؟

چرا در ضلع مقابل همین کوه که فرد دیگری بنام (ش) مجوز برداشت گرفته اینقدر حاشیه وجود ندارد و به آن اعتراض نمی شود؟

چرا مجوزی که باید شش ماهه و با 2 تا 3 میلیون هزینه داده شد باید 6 سال و با هزینه 90 میلیون برای یک خانواده تمام شود که امروز جوان خانواده دچار عوارض جسمی و روحی شود و پدر و مادر و همسر همگی در نگرانی و استرس باشند؟

چرا آن زمانی که این فرد با هزار گرفتاری برای عبور و مرور از زمین های اطراف و برای برداشت دو تکه سنگ از قله این کوه برای بردن به آزمایشگاه میلیون تومان خرج کرد و به روستاییان اطراف داد ، کسی با این موضوع مخالفت نکرد؟

چرا وقتی این فرد طی این 6 سال چندی بار برای نقشه کشی و تمدید پروانه میلیون ها تومان خرج کرد ، کسی مخالفتی نکرد؟

 

al05

 

al04

خامسا ؛ چرا با وجود اینکه هنوز این فرد یک چکش و یا یک بیل دستی به این منطقه نبرده و کارش را آغاز نکرده در بوق و کرنا کرده اند که کوه خواری شده و ....؟

آیا عکسهای منتشر شده در سایتها واقعا متعلق به همین نقطه است یا عکس های کذبی است که برای فرافکنی افکار عمومی منتشر شده است .

به هر حال بنظر می رسد که واقعا در حق این جوان و خانواده اش ظلم شده و ظلم مضاعف اینکه گفته اند که پشت صحنه این کار یکی از مدیران سابق سازمان جهاد کشاورزی استان است که این شخص این موضوع را کلا رد کرد .

 

al03

دلیل وی نیز کاملا روشن بود چون اگر قرار بود وی دخالتی در آن زمان بکند و به فرزندش مجوز بدهد با اختیاراتی که از 6 اداره کل در دست داشت ظرف چند ساعت این مجوز را می گرفت نه اینکه 6 سال با این همه بدبختی این روند را طی کند.

اگر قرار بود که این مدیر از فرزند خود حمایت کند که 3 سال برای وام منتظر نمی ماند و و یک سال دنبال کسی نبود که با وی در این کار مشارکت کند چون سرمایه اولیه اش کم بود.

وانگهی مدیر مذکور 6 فرزند دارد و در زمانی که مدیر بود مثل آب خوردن می توانست آنها را در یکی از ادارات تابعه و ... سر کار ببرد اما حجب و حیا اجازه این کار را به وی نداد و بماند که چه سابقه خوبی نیز در انقلاب دارد.

حال در نهایت تعجب امروز این فرد در این قصه متهم به کوه خواری می شود لذا بنظر می رسد دادستان استان گلستان به عنوان دبیر حفاظت از شورای اراضی و همچنین دبیر سرمایه گذاری در استان جلوی سوء استفاده از سخنان رهبری در این خصوص را بگیرد.

چرا که اگر قرار باشد NGO ها با استناد به این موارد جلوی توسعه استان و اشغالزایی را بگیرند استان همچنان عقب مانده خواهد ماند .

از طرفی اگر این تشکیلات قدرت بگیرند بستر نامناسبی برای آشوب های اجتماعی و نافرمانی مدنی شکل می گیرد و دیگر هیچ کاری نمی توان کرد و برای هر طرحی باید از آنها اجازه گرفت.

ضمن اینکه پس نقش این همه سازمان و ادارات مثل منابع طبیعی و صنایع و معادن و محیط زیست و .. چه می شود ؟ آیا اگر قرار باشد کارشناسان این ادارات هر طرحی دادند جلویش گرفته شود سنگ روی سنگ نخواهد ماند.

 

al02

 

al01

این داستان به اینجا رسید که دادستان علی آباد کتول فعلا جلوی کار را گرفته و منتظر بررسی هایی پیرامون این موضوع است و از طرفی به هر حال این خانواده زیان دیده از بانیان این حرکت تخریب گرانه شکایت به دادستانی برده اند و اینکه بانیان این طومار چه جوابی خواهند داشت نمی دانیم.

اما سخن ما با مراجع قضایی است که نگذارند بهانه های شخصی و محله ای باعث شود توسعه و اشتغالزایی استان عقب بیفتد و بدتر اینکه سخنان مقام معظم رهبری دستاویزی برای این عده قرار گیرد.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار