سال ۹۸ بحران بیکاری فارغ التحصیلان گلستان تشدید می شود

1403-07-03 01:07:29
0
47

مدیریت کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان، گفت: سال ۹۸ بحران بیکاری فارغ التحصیلان تشدید می شود زیرا نیروهای کارآفرین در مقطع دکترا، فارغ التحصیل خواهند شد.

 

 

 

 

محمد رهبری، صبح چهارشنبه در آئین افتتاح موسسات کاریابی و مشاوره شغلی شهرستان های گنبد، آزادشهر، کلاله، در سالن اجتماعات اداره تعاون شهرستان گنبد گفت: موسسات کاریابی باید، عزم جدی در کشف فرصت های اشتغال داشته باشند و در این عرصه نقش بسیار مهمی دارند.

وی افزود: علت عقب ماندگی ما این است که نتوانستیم براساس یک آموزش صحیح حرکت کنیم و مبنای تفکر یک کارجو ایجاد یک شغل برای خود نیست بلکه براساس استخدام است.

رهبری ادامه داد: با گسترش دانش و فناوری، رفاه نسبی ایجاد خواهد شد که این امر سبب خروج نیروهای فنی از جامعه است و این نیروها نتوانستند علم ضمنی خود را به نسل بعد انتقال دهند.

وی بیان کرد: عرضه نیروی کار ما که مسئولیت آن با دانشگاه ها است عرضه کیفی نیست و مشکل ما این است که فارغ التحصیلان از دانشگاهها، با یک سطح انتظار بی رویه وارد حرفه کسب و کار خواهند شد.

وی بیان کرد: سال ۹۸ اوج بحران ما خواهد بود زیرا نیروهای کارآفرین در مفطع دکترا، فارغ التحصیل خواهند شد.

مدیریت کارآفرینی و اشتغال استان ادامه داد: ۶۹ مرکز آموزشی در استان وجود دارد و سالی چهار هزار کارشناسی ارشد فارغ التحصیل می شوند و از سال ۹۵ تا ۹۸ سالیانه ۵۰۰ نفر فارغ التحصیل مقطع دکترا در رشته های غیرپزشکی خواهیم داشت که زنگ خطری برای استان خواهد بود.

سرمایه گذاری های استان نواری نداشته است

رهبری بیان کرد: یک هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان از سال ۸۵ تا سال ۹۲ در استان سرمایه گذاری صورت گرفته است ولی براساس یک خلاقیت، نوآوری و شغل ضمنی نبوده است.

وی مهمترین معیار در بحث اشتغال در کشورهای دیگر چون ترکیه را توریسم ذکر کرد و گفت: سه استان گلستان، مازندران و گیلان از لحاظ زیرساخت، اقلیم و نزدیکی قومیت در یک سطح هستند ولی استان مازندران از لحاظ سرانه درآمد در سطح کشور اول و استان گلستان از متوسط سرانه در کشور نیز پایین تر است.

رهبری ادامه داد: ۶ میلیون بیکار در استان وجود دارد که ۶۰ درصد آنان فارغ التحصیل عالیه هستند و سطح انتظارات آنان بالا است.

در گرگان ۴ موسسه کاریابی وجود دارد و متاسفانه با توجه به اینکه شهرستان آزادشهر کریدور بین چند شهر و استان است تا به امروز نتوانسته جایگاه اشتغال خود را پیدا کند. شهرستان آزادشهر از لحاظ اقامت توریسم در استان اول است ولی مسئولین شهرستان، در این راستا غفلت کردند و نتوانستند فرصت اشتغال ایجاد کنند.

وی افزود: موسسات کاریابی در تهران، توانستند ۴۳۴ نفر از نیروهای ترکمن استان گلستان را به کشورهای دیگر ارسال کنند که این نشان دهنده ضعف تعامل و روابط موسسات کاریابی استان است.

ابوالفضل احمدی رئیس انجمن کاریابی غیردولتی استان نیز گفت: موسسات کاریابی حلقه واسط بازار کسب و کار و جویندگان کار هستند و مهمترین وظیفه این دفاتر، شناخت بازار کسب و کار در محدوده شهرستان است.

۲۵ درصد از بیکاران به موسسات کاریابی مراجعه دارند

وی گفت: ۲۵ درصد از بیکاران به موسسات کاریابی مراجعه دارند و تمام سطوح جامعه ما با مشکل بیکاری مواجه است.

احمدی افزود: ۱۴ هزار نفر در سال ۹۳، در این موسسات ثبت نام کردند و ۹ هزار فرصت شغلی توسط این کارفرمایان به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: ۷۰ درصد از ثبت نام شوندگان دارای تحصیلات عالیه هستند و پنج هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار شدند.

علی علیاری معاون سیاسی، امنیتی فرمانداری ویژه گنبد گفت: یکی از دغدغه های جامعه ما، اشتغال جوانان است و جمعیت فارغ التحصیلان بیکار نسبت به مدرک دیپلم و پایین تر، بیشتر است.

وی گفت: افراد تحصیلات عالیه، با توجه به توقعات و محدودیت هایی که برای خود ایجاد کردند، شرایط شغلی مشکل تری دارند و خروجی دانشگاه های ما با نیاز جامعه از تراز مساوی برخوردار نیست.

علیاری ادامه داد: متاسفانه رشته های فنی و حرفه ای و ریاضی و فنی که در توسعه صنعت موثر است، استقبال خوبی ندارد و به همین سبب، تولیدات ما متناسب با نیازها نیست.

محمدرضا پیاده کوهسار رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دفاتر کاریابی مقدمه ای برای پویایی بیشتر در جامعه کسب و کار است. کاریابی محصول کارآفرینی است یعنی ابتدا باید کارآفرینی اتفاق بیفتد تا منجر به کاریابی شود.

با افتتاح موسسات کاریابی، ۳ موسسه کاریابی و مشاوره شغلی در شهرستان، یک موسسه کاریابی در شهرستان آزادشهر، یک موسسه کاریابی در شهرستان کلاله افتتاح خواهد شد.

۱۵۰ دفتر پیشخوان برای ثبت اظهار نامه مالیاتی در گلستان فعالیت می کنند

یونس کازرانی رئیس انجمن صنفی دفاتر پیشخوان خدمات در استان گلستان، ظهر چهارشنبه در کارگاه آموزشی مدعیان امور مالیاتی گفت: طرح ثبت اظهارنامه مالیاتی در استان گلستان، در دفاتر پیشخوان استان صورت می گیرد و مدعیان مالیاتی به این دفاتر مراجعه کنند.

وی گفت: ۱۵۰ دفتر پیشخوان مجهز و تمام الترونیک، آمادگی این خدمات را در سطح استان دارند تا بتوانند خدمات با کیفیت، سریع و صحیح پاسخگو باشند.

در این کارگاه آموزشی تمام کارورزان مالیاتی شرق استان طی یک روز در حال آموزش هستند./مهر

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار