پخش آداب و رسوم سیستانی ها از شبکه های برون مرزی + عکس

1403-07-03 01:07:26
0
43

آداب و رسوم مردم سیستانی استان گلستان جهت پخش در شبک های برون مرزی ضبط شد.

 

 

 

به گزارش کلاله خبر، با رایزنی های صورت گرفته توسط دلسوزان فرهنگ و ادب و فرهنگ عامه با شبکه های برون مرزی صدا و سیما بخش هایی از فرهنگ و اداب و رسوم مردم سیستانی استان گلستان برای پخش در شبک های پرس تی وی، هیسپان تی وی، ای فیلم و مستند ضبط شد.

این برنامه با همت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان، فرمانداری، شهرداری و شورای شهر کلاله در روستای کاظم خوجه شهرستان کلاله ضبط شد.

در این برنامه که با هنرنمایی گروه موسیقی نیمروز همراه بود، حبیب الله دادفر مدیر بنیاد نیمروز در کلاله به تشریح فلسفه چوب بازی و فلسفه موسیقی سیستانی پرداخت و گفت: موسیقی سیستانی سرشار از معانی بلند عرفانی، اخلاقی و هنری است.

وی افزود: چوب بازی نماد شادی می باشد و سفیدی لباس نشانه پیروزی خوبی بر بدی و سیاهی و حرکت در چوب بازی نشانه روبه جلو حرکت کردن(ترقی) در سایه همدلی و وحدت است که در نهایت با شادمانی به پایان می رسد.

همچنین در این برنامه که مراحل طرز تهیه انواع غذاها، شیرینی ها، چاشنی ها و همچنین آداب و رسوم مردم منطقه به تصویر کشیده شد، محمد آذری محقق فرهنگ عامه در خصوص دلایل مهاجرت سیستانی ها در ادوار مختلف تاریخی را نیز بیان کرد و افزود: عشق به اسلام و ارزش های اهل بیت(ع)، مرزبانی، مهرورزی و زندکی مسالمت آمیز با اقوام دیگر از برجستگی های سیستانی ها است که امروزه در شمال کشور در کنار همه مردم(هر قومیتی) این خطه از کشور ایران با برادری و سخت کوشی زندکی می کنند.

گفتنی است جهت ضبط این برنامه بسیاری از معتمدین، دهیاران و شوراهای روستا و گروه های موسیقی و صنایع دستی سیستانی نیز حضور داشتند و فلسفه وجودی بسیاری از آداب و رسوم سیستانی ها بازگو شد.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار