مهمترین اخبار سیاسی

1403-08-01 01:08:29
0
8

هدیه آمریکایی ها به اسرائیل/سرقت اطلاعات از سازمان انرژی اتمی/ از ریاض به واشنگتن

 

هدیه آمریکایی ها به اسرائیل

جام سیاسی؛ سایت رادیو فردا(Radio Farda) نوشت: «صدور اعلامیه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر لغو کنفرانس "خاورمیانه عاری از سلاح‌های اتمی" که قرار بود ماه آینده در هلسینکی، پایتخت فنلاند، با حضور نمایندگان رسمی ایران برگزار شود، اسرائیل را در آستانه برگزاری انتخابات سراسری این کشور، از قرار گرفتن در مسیر یک موج تبلیغات تازه باز داشت.»

این سایت ادامه داد: «در حال حاضر اسرائیل تنها کشور خاورمیانه دارای سلاح‌های هسته‌ای است، اگرچه موضوع در اختیار داشتن سلاح‌های اتمی تاکنون رسماً مورد پذیرش مقامات اسرائیلی قرار نگرفته است. کشور‌های عرب خاورمیانه از سال ۱۹۶۰ تاکنون موضوع مسلح شدن اسرائیل به سلاح‌های اتمی را خطر علیه امنیت ملی خود معرفی می‌کنند.»

در همین حال، سایت بی بی سی فارسی، در مورد واکنش ها به لغو "کنفرانس اتمی هلسینکی" نوشت: «علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، در واکنش به تصمیم آمریکا برای به تعویق انداختن کنفرانس خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای این اقدام را نقض آشکار پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان.پی.تی) دانسته است. به گفته آقای سلطانیه آمریکا این کنفرانس را گروگان گرفته است. نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین افزود: "این تصمیم آمریکا ثابت می‌کند که آمریکا متحد نزدیک و حامی توان تسلیحات هسته‌ای اسرائیل و نقض حقوق بین الملل است."»

بنابر این گزارش، مقامات انگلیس و سازمان ملل متحد به دنبال تصمیم آمریکا در مورد به تعویق انداختن کنفرانس، ابراز امیدواری کردند که این کنفرانس هر چه سریعتر برگزار شود.

ترکیه ضمن ابراز تاسف از به تعویق افتادن این کنفرانس، در بیانیه ای که روز دوشنبه منتشر کرد با اشاره به شرایط حساس فعلی در خاورمیانه، نسبت به برگزاری این کنفرانس در نزدیکترین زمان ممکن ابراز امیدواری کرد.

سرقت اطلاعات از سازمان انرژی اتمی

جام سیاسی به نقل از بی بی سی:

سازمان انرژی اتمی از حمله هکرها به وب سایت خود خبر داده است. این سازمان گفته اطلاعاتی که از یکی از سرورهای این سازمان ربوده شده است، در وب سایت دیگری به نام "پرستو" منتشر شده است.

هکرها آدرس ایمیل‌های بیش از ۱۰۰ نفر از کارمندان سازمان انرژی اتمی را در وب سایت "پرستو" منتشر کرده و از آنها خواسته اند بیانیه ای را که خواهان تحقیق "شفاف" درباره یکی از راکتورهای هسته ای اسرئیل است، به امضاء برسانند.

سازمان انرژی اتمی می‌گوید اطلاعات حساس و محرمانه در میان آنچه ربوده شده نبوده است.

تاریخ انتشار اطلاعات در این وب سایت روز یکشنبه گذشته است، اما سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز سه شنبه (۸ آذر) درباره درز اطلاعات توضیحاتی ارائه کرد.

سازمان انرژی اتمی اطلاعات بیشتری درباره هکرها ارائه نکرده است، اما گفته تمام تلاش خود را برای کسب جزییات بیشتر در این زمینه و جلوگیری از حمله‌های مشابه در آینده انجام خواهد داد.

گیل تودور، سخنگوی این سازمان گفت سروری که به آن حمله شده، قدیمی بوده و مدتی پیش استفاده از آن متوقف شده بود.

با این حال وی انتشار اطلاعات را توسط هکرها محکوم کرد.

از ریاض به واشنگتن

جام سیاسی: طبق آخرین گزارش ها شاه سعودی دیگر نمی تواند سخنی بگوید و دچار پریشانی ذهنی شده و در وضعیت وخیمی به سرمی برد. این وضعیت ر‍ژیم حاکم را برآن داشته است تا تدابیر و اقدامات امنیتی را در شهرهای عربستان و گذرگاههای مختلف اتخاذ کند و بر شمار نیروهای امنیتی در برخی مناطق بویژه القطیف و منطقه الشرقیه که شاهد تنش زیادی درپی برگزاری تظاهرات و اعتراضات است، بیفزاید.

هفته نامه "المنار" چاپ فلسطین به بررسی اوضاع سیاسی کنونی عربستان در سایه انتشار اخبار غیررسمی مبنی بر وخامت حال "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه سعودی پرداخته و فاش کرده است که تماس ها و نشست های محرمانه فوری بین ریاض و واشنگتن برقرار شده و این امر در پی آن صورت گرفته که گزارش های پزشکی از بیمارستان گارد ملی عربستان تاکید می کند وضعیت جسمی شاه سعودی بعد از عمل جراحی اخیرش در چند روز پیش تا حد زیادی وخیم شده است.

هفته نامه المنار به نقل از منابع خاص در شهر ریاض گزارش داده است که شماری از اعضای بلندپایه خاندان سعودی شبانه بدور از چشم رسانه های رسمی به ملاقات شاه سعودی در بیمارستان می روند. رسانه هایی که حتی یک عکس یا تصویر را از زمان ورود شاه سعودی به بیمارستان منتشر نکرده اند.

منابعی که المنار از آنها گزارش داده افزوده اند: نهادها و سازمان های دولتی حساس و کلیدی تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته است و یک تیم آمریکایی از یک ماه پیش در ریاض به سر می برد و به تماس هایش با اعضای خاندان حاکم بوی‍ژه شخصیت های متنفذ برای کنترل اوضاع در درون این خاندان و جلوگیری از درگیری بر سر جانشینی شاه سعودی و گرفتن پست های مهم و کلیدی ادامه می دهد چرا که وقوع این امر ممکن است به درگیری خونینی منتهی شود.

این منابع تصریح کردند: مسئولان کشورهای موثر جهان از طریق سفارتخانه ها و دستگاههای اطلاعاتی خود دریافته اند که عربستان در ‌آستانه تحولات بزرگی قرار دارد که در پرتو وضعیت وخیم شاه سعودی آن را نگران کننده خوانده‌اند.

نبود نقش عربستان در رویدادهای جاری در منطقه بویژه در دو هفته اخیر بر سراسیمگی و دستپاچگی درون خاندان حاکم سعودی اشاره دارد؛ به استثنای تداوم توطئه های یک تیم سعودی به سرکردگی بندر بن سلطان رئیس شورای امنیت عربستان علیه ملت سوریه.

توطئه های این تیم سعودی به سرکردگی بندر بن سلطان از طریق اعزام تروریست ها به خاک سوریه و مسلح کردن آنها صورت می گیرد و این نقش عربستان درچارچوب توطئه تروریستی است که علیه ملت سوریه زیر نظر آمریکا، حمایت تسلیحاتی اسرائیل، آموزش (افراد مسلح) از سوی ترکیه و حمایت مالی عربستان و قطر صورت می گیرد.

"علی الیامی" مدير مركز دموكراسي و حقوق بشر عربستان، روز سه شنبه در گفت و گو با شبکه العالم، اظهار داشت: بنابر اطلاعات رسیده از داخل عربستان، وضعيت جسماني شاه عربستان بسيار وخيم است و حتي ممكن است كه وي فوت كرده باشد.

"علی الیامی" افزود: در خاندان حاكم سعودي پنهان كاري شدیدی وجود دارد و به علت نظارت شديد بر رسانه هاي اين كشور، تاكنون خبري درباره وضعيت سلامت شاه عربستان منتشر نشده است.

البته شبکه العربیه با انتشار تصاویری بسیار کوتاه از پادشاه عربستان سعی دارد این شایعه ها را مبنی بر وخامت حال "عبداله بن عبدالعزیز" غیر واقع جلوه دهد. العربیه برای اولین بار بعد از مدتی تصویری از شاه سعودی را به نمایش گذاشت.

در عین حال اخباری از همگامی پادشاه عربستان با صهیونیست ها حکایت دارد که پیشتر "عبدالله بن عبدالعزیز" يک خاخام صهيونيست را به عنوان مشاور خود انتخاب کرده است.

العالم در خبری نوشت: روزنامه صهیونیستی "یدیعوت احرونوت" گزارش داده است که "عبدالله بن عبدالعزیز" نخستین بار "دیوید روزن" را بعنوان مشاورش در مرکز جهانی گفتگوی ادیان و فرهنگها در وین تعیین کرده است.

دیوید روزن یک خاخام صهیونیست است که تابعیت رژیم اشغالگر را دارد.

روزن یکی از 3 شخصیتی است که مرکز گفتگوی ادیان را در وین اداره خواهند کرد. این مرکز و همه کارکنان آن به صورت مستقیم وابسته به دفتر پادشاهی سعودی است.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار