آسیب پذیری گنبد آهنین در برابر موشک‌های ایران

1403-08-01 01:08:27
0
13

نشریه دیپلمات به بررسی سیستم دفاعی «گنبد آهنین» اسرائیل پرداخته و اذعان داشته است این سیستم در مقابل هر موشک و راکتی، موفق نیست و در برابر حملات موشکی ایران آسیب‌پذیر است.

 

به گزارش کلاله خبر، نشریه «دیپلمات» در مقاله‌ای به قلم «دیوید پاتریکاراکوس» ، می‌نویسد: علی رغم موفقیت اخیر سیستم «گنبد آهنین» در مقابل «حماس»، موشک‌های ایران چالش بسیار دشوارتری برای این سیستم به وجود خواهد آورد.

 
سایت خبری تحلیلی اشراف بدون تایید محتوا و ادعاهای مطرح شده در این گزارش، ترجمه آن را برای اطلاع نخبگان و تصمیم گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر می‌کند .

■اگر اسرائیل به تهدید خود عمل کند، ایران با تمام وجود پاسخ خواهد داد

اگر اسرائیل در نهایت در سال‌ها تهدید و حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران موفق شود، ایرانیان قول داده‌اند «با تمام داشته‌های خود پاسخ خواهند داد» . یک ابزار تلافی که در دسترس ایران است، راه‌اندازی حملات موشکی علیه اسرائیل، هم به طور مستقیم و هم از طریق گروه‌های نیابتی نظیر «حماس» و «حزب‌الله»، است.


 

■گنبد آهنین، نوشداروی اسرائیل

چگونگی مقابله احتمالی اسرائیل با این حمله، تا حد زیادی به سیستم جدید دفاع موشکی آن بستگی دارد که شامل «گنبد آهنین» است. «گنبد آهنین» ، برای اسرائیل که مدام مورد هدف موشک‌ها قرار دارد، یک نوش‌دارو قلمداد می‌شود: «گنبد آهنین»، سیستم دفاع هوایی سیار 210 میلیون دلاری است که مناسب تمام شرایط آب و هوایی است و به وسیله شرکت اسرائیلی سیستم‌های دفاعی پیشرفته «رافائل» (با بودجه اضافی از سوی ایالات متحده) ساخته شده است و به طور مشترک با نیروهای دفاعی اسرائیل کار می‌کند. «گنبد آهنین» که جهت رهگیری و از بین بردن راکت‌های کوتاه‌برد که از فواصل تا 70 کیلومتری شلیک می‌شود، طراحی شده است، سران اسرائیل اظهار می‌کنند، این گنبد، آینده دفاع از کشور است.


 

■منشا گنبد آهنین به جنگ دوم لبنان در سال 2006 برمی‌گردد

منشا «گنبد آهنین» در جنگ دوم لبنان در سال 2006 است، گروه شبه نظامی لبنانی، «حزب‌الله» ، در حدود 4000 راکت غالبا کوتاه‌برد کاتیوشا را به شمال اسرائیل، از جمله سومین شهر بزرگ آن، «حیفا» شلیک کرد. تعداد زیادی از اسرائیلیان کشته شدند و هزاران تن مجبور شدند در پناهگاه‌ها پناه بگیرند. در این میان، سال‌ها، اوضاع در جنوب بد بود. بین سال 2000 و جنگ دوم لبنان، تشکیلات «عزالدین قسام»، بازوی نظامی «حماس»، هزاران راکت «قسام» و فجر5 ساخت ایران را به جنوب اسرائیل که تقریبا 1 میلیون اسرائیلی در آنجا در محدوده برد راکتی زندگی می‌کنند، شلیک کرد.


 

■گنبد آهنین سپر دفاعی در برابر تهدید راکتی کوتاه‌برد علیه اسرائیل است

حملات موشکی ظاهرا بی‌پایان از سوی غزه و لبنان کافی بود تا اسرائیل را به اقدام وادار کند. اندکی پس از جنگ لبنان، فوریه 2007، وزیر دفاع اسرائیل، «پرتز» ، اعلام کرد سیستم‌های دفاعی پیشرفته «رافائل» سپر دفاع موشکی جدیدی، «گنبد آهنین»، را خواهد ساخت که قرار است راه‌حل دفاعی اسرائیل برای تهدید راکت کوتاه‌برد علیه این کشور، باشد.


 

■سه مرحله عمل سیستم گنبد آهنین برای رهگیری و نابودسازی

این سیستم یک هدف ساده دارد: رهگیری راکت‌ها، هواپیما و توپخانه و از بین بردن آن‌ها در هوا قبل از اینکه به مناطق پرجمعیت اصابت کنند. این سیستم در سه مرحله عمل می‌کند. اول، شناسایی موشک یا موشک‌های در حال نزدیک شدن، است که این کار را از طریق استفاده از نصب رادار انجام می‌دهد که بخشی از سیستم را تشکیل می‌دهد. به محض شناسایی، مرحله دوم، یعنی مدیریت جنگ و کنترل تسلیحات (BMC) ، مغز این سیستم، به کار می‌افتد. (BMC) مسیر پرتابی موشک‌های در حال نزدیک شدن را محاسبه می‌کند: اگر به سمت یک منطقه خلوت، مثل یک مزرعه، روانه شود، سیستم به کار گرفته نخواهد شد. همچنان که هزاران موشک از لبنان و غزه به اسرائیل پرتاب می‌شود که اکثر آن‌ها بدون وارد کردن آسیبی در مناطق خلوت اصابت می‌کنند، لازم است هزینه پایین نگه داشته شود.


 

■پرتاب موشک «تامیر» در مرحله سه عمل گنبد آهنین

اما اگر راکتی در مسیر یک شهر یا منطقه ساخته‌شده قرار داشته باشد، مرحله سه به کار می‌افتد و «گنبد آهنین» برای رهگیری و از بین بردن آن، موشک «تامیر» پرتاب می‌کند. این سیستم بهترین مکان برای رهگیری هدف در حال نزدیک شدن را به دقت محاسبه کرده و سعی می‌کند از ریختن آوار در مناطق پرجمعیت جلوگیری کنند. «تامیر» در ابتدا به وسیله سیستم (BMC) هدایت می‌شود قبل از اینکه راداری دریایی «تامیر» به کار افتد، تا آن را تا حد امکان به نزدیک موشک در حال نزدیک شدن ببرد. زمانی وجود دارد که کلاهکی را که حمل می‌کند منفجر کرده، هم خود و هم موشک هدف را نابود می‌کند. هزینه هر «تامیر» در حدود 60000 دلار است و لذا دقت آن از بالاترین اهمیت برخوردار است.


 

■گنبد آهنین، حریف موشک‌های ایران نیست

اما حمله حماس به تل‌آویو برای اسرائیل نگران‌کننده بود زیرا این یعنی اسرائیل نمی‌تواند موشک‌های دارای برد طولانی‌تر را که از ایران شلیک خواهد شد، رهگیری کند. چیزی که حتی نگران‌کننده‌تر است این است که ایرانیان می‌دانند اسرائیل نمی‌تواند. بنا به گفته سرتیپ «مسعود جزایری» ، «گنبد آهنین» حریفی برای موشک‌های ایران نیست و «چیزی که درباره این [گنبد آهنین] گفته می‌شود تقریبا جنگ روانی و تبلیغات است». وی افزود، «هیچ گنبد آهنین در دنیا وجود ندارد که ما نتوانیم در آن نفوذ کنیم». اما اگر ایران محدودیت‌های «گنبد آهنین» را بداند، پس اسرائیل هم می‌داند: هدف نهایی نیروی دفاعی اسرائیل سیستم دفاعی چندلایه‌ای است که شامل «فلاخن داوود» است که به «گرز جادویی» نیز معروف است و برای رهگیری راکت‌ها و موشک‌های دارای برد متوسط، از جمله موشک‌های ساخت ایران که «حزب‌الله» در اختیار دارد، طراحی شده است و قرار است در سال 2015 عملیاتی شود.


 

■علی رغم موفقیت گنبد آهنین در غزه، اسرائیل در مقابل ایران آسیب‌پذیر است

در مورد موشک‌های شهاب 3 ایران، اسرائیل در حال آماده‌سازی سیستم «آرو» به مراتب پیشرفته‌تر خود است. در آزمون شبانه اخیر در پایگاه نظامی جنوب تل‌آویو، «آرو» یک موشک هدف را رهگیری کرد که از ارتفاع بلند به وسیله جت جنگنده F-15 شلیک شده و برای شبیه‌سازی شهاب 3 ایران طراحی شده بود.

اما در این اثنا، علی رغم موفقیت «گنبد آهنین» در غزه، اسرائیل در مقابل حملات موشکی ایران آسیب‌پذیر است. این حقیقت ناراحت‌کننده و غیر قابل اجتناب ممکن است یک دلیل دیگر این باشد که رهبران نظامی اسرائیل هنوز باید علیه ایران حمله‌ای راه‌اندازی کنند که مدت‌ها در مورد آن سخن گفته‌اند./ اشراف

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار