افزایش سازش در ۱۱ هزار پرونده قابل مصالحه شورای حل اختلاف استان گلستان

1403-08-01 11:08:25
0
9

معاون قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف استان گلستان از سازش در بیش از ۱۱ هزار پرونده وارده به شعب شورای حل اختلاف استان در سال گذشته خبر داد.

 

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از روابط عمومی دادگستری گلستان، احمد جعفری، معاون قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف استان گلستان، پادرمیانی اعضای شورای حل اختلاف و ایجاد شعب ویژه صلح و سازش در دادگستری های بندرترکمن، علی آباد کتول، گنبدکاووس ، آزادشهر و کلاله را دلیل این افزایش عنوان کرده است.

وی افزود: سال گذشته نزدیک به 30 درصد پرونده های قابل مصالحه، پس از ورود به شعب این شورا با پادرمیانی اعضا، به سازش منتهی شد در حالیکه این رقم در سال پیش از آن، حدود 23 درصد بود.

جعفری با بیان اینکه بقیه پرونده های ورودی نیز پس از رسیدگی و صدور رای مختومه شده است بر نگاه سازشی به پرونده ها در شورای حل اختلاف استان، گفت: به منظور افزایش درصد سازش در پرونده های ورودی به شعب شورای حل اختلاف، اعضای شعبی که بیشترین مصالحه را داشته باشند تشویق می شوند.

به گفته وی، مختومه شدن پرونده ها با مصالحه طرفین علاوه بر جلوگیری از تشکیل پرونده های بعدی در دستگاه قضایی، آرامش درونی را نیز برای افراد از نتیجه ی رسیدگی پرونده، فراهم می کند.

جعفری افزایش شعب ویژه صلح و سازش در شهرهای استان، دعوت از معتمدین و ریش سفیدان هر منطقه برای پادرمیانی در پرونده ها و استقرار شعب ویژه مصالحه در دادگستری ها را از برنامه های امسال این شورا برای افزایش سازش در پرونده هایی که امکان مصالحه طرفین در آن ها وجود دارد عنوان کرد.

وی افزود: شوراهای حل اختلاف در راستای اجرای ماده 189 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، به منظور کاهش مراجعات مردمی به محاکم ، توسعه مشارکت های مردمی، رفع اختلافات محلی، حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارد و یا ماهیت آن پیچیدگی کمتری دارد تشکیل شده است.

سال گذشته، بیش از 66 هزار پرونده به  103 شعبه شهری و 49 شعبه روستایی شورای حل اختلاف استان گلستان وارد شد که علاوه بر رسیدگی به این پرونده ها، بخشی از پرونده های مانده از سال پیش از آن نیز، مختومه شد.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار