توافق نمايندگان ۱+۵ براي گفت وگو «در اسرع وقت» با ايران

1403-08-01 03:08:44
0
78

آسوشيتدپرس: ايران در نامه اي به بان کي مون به اقدامات تحريک آميز آمريکا در خليج فارس اعتراض کرد

 

نشست نمايندگان ۱+۵ با کاترين اشتون در بروکسل با توافق براي آغاز مذاکرات با ايران «در اسرع وقت» پايان يافت. گرچه از جزئيات اين توافق درباره از سرگيري مذاکرات با ايران خبري در دست نيست اما 6 کشور اعلام کردند که طي روزهاي آينده يک «تماس ضروري» با ايران برقرار خواهند کرد. سرگئي ريابکوف نماينده روسيه در پايان اين نشست گفت: پيشنهاد روسيه براي حل گام به گام اختلاف ها مورد پذيرش قرار گرفته است. در همين حال خبرگزاري آسوشيتدپرس خبر داد: ايران با ارسال نامه اي به سازمان ملل متحد نسبت به «نقض مکرر حريم هوايي ايران توسط نيروي دريايي آمريکا در خليج فارس و درياي عمان» اعتراض کرد.

 سخنگوي اشتون: 1+5 درباره حل ديپلماتيک مسئله هسته اي ايران اتفاق نظر دارد

سخنگوي اشتون با تاکيد بر اين که کشورهاي عضو گروه ۱+۵ درباره حل ديپلماتيک مسئله هسته اي ايران اتفاق نظر دارند، گفت که محور رايزني هاي اين گروه در بروکسل برگزاري دور جديدي از گفت وگوها با ايران در سريع ترين زمان ممکن بود. نمايندگان گروه ۱+۵ شامل آمريکا، فرانسه، انگليس، روسيه، چين و آلمان طي نشستي در بروکسل درباره برنامه هسته اي ايران رايزني کردند. به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، سخنگوي «کاترين اشتون» افزود که کشورهاي عضو گروه ۱+۵ درباره يافتن راه حلي ديپلماتيک براي مسئله هسته اي ايران همچنان اتفاق نظر دارند. از طرف ديگر، برخي منابع ديپلماتيک اعلام کردند که دور بعدي مذاکرات گروه ۱+۵ با ايران احتمالا ماه آينده ميلادي در استانبول برگزار مي شود. اين ديپلمات ها گفته اند که برنامه جديد غرب در اين دور از مذاکرات به ايران ارائه خواهد شد.

 رويترز: طي روزهاي آينده يک «تماس ضروري» با ايران برقرار خواهد شد

به گزارش مهر، خبرگزاري رويترز نيز اعلام کرد: کشورهاي 1+5 توافق کردند تا مذاکرات با ايران را در اسرع وقت از سر بگيرند که اين بيانگر اصرار ويژه کشورهاي غربي به حل ديپلماتيک موضوع هسته اي ايران است. رويترز مي افزايد: گرچه از جزئيات اين توافق در باره از سرگيري مذاکرات با ايران خبري در دست نيست اما شش کشور اعلام کردند که طي روزهاي آينده يک "تماس ضروري" با ايران برقرار خواهند کرد. جان ولف استال مشاور سابق جوزف بايدن معاون رئيس جمهوري آمريکا در اين باره مي گويد: کاهش تحريمها بايد روي ميز مذاکرات باشد. آريل راتنر از مقام هاي سابق وزارت خارجه آمريکا نيز در اين باره مي گويد: بطور حتم فرصتي براي رسيدن به توافق وجود دارد اما اين فرصت رو به پايان است و در نهايت اين امر به پايبندي ايران به تعهدات بين المللي اش مرتبط است.

 ريابکوف: ايران و گروه 1+5 ضرورت ادامه مذاکرات را درک مي کنند

مسکو - سرگئي ريابکوف معاون وزير امور خارجه روسيه و مذاکره کننده ارشد هسته اي اين کشور اعلام کرد: هم ايران و هم گروه 1+5 ضرورت ادامه مذاکرات هسته اي را درک مي کنند و مي دانند که چاره اي جز اين نيست. به گزارش ايرنا به نقل از ريانووستي، ريابکوف در جمع خبرنگاران گفت: راهي غير از اين وجود ندارد؛ اينکه اکنون اين درک در داخل گروه 1+5 نيز وجود دارد، خوب است و ما مي فهميم که اين درک از طرف ايران نيز بطور کامل موجود است.

 پيشنهاد روسيه براي حل گام به گام اختلاف ها مورد پذيرش قرار گرفته است

به گزارش ايلنا به نقل از راديو صداي روسيه، «سرگئي ريابکوف» معاون وزير خارجه روسيه با تاکيد بر اين که تهديد ايران بر مذاکرات هسته اي اين کشور تاثير منفي خواهد داشت، گفت که پيشنهاد روسيه براي حل گام به گام اختلاف ها بر سر برنامه هسته اي ايران مورد پذيرش قرار گرفته است. وي تاکيد کرد که هرگونه تهديدي، پيامدهايي دارد که جبران آن ها در آينده دشوار خواهد بود. ريابکوف در پايان نشست مديران سياسي گروه ۱+۵ گفت:«راهي غير از اين وجود ندارد. اين که نمايندگان ۱+۵ نيز به اين درک رسيده اند، نکته مثبتي است و مي دانيم که اين درک از جانب طرف ايراني به طور کامل وجود دارد.» معاون وزير خارجه روسيه همچنين تاکيد کرد تهديد اقدام نظامي عليه ايران به روند مذاکرات با اين کشور آسيب رسانده و با توجه به اوضاع کنوني منطقه، بازي با آتش است و جايگزيني براي ادامه مذاکرات هسته اي با تهران وجود ندارد.

 راشاتودي: ايران درباره نقض حريم هوايي و آبي خود به آمريکا هشدار داد

در همين حال راشا تودي نوشت: نماينده ايران در سازمان ملل نسبت به تحرکات غيرقانوني ناوهاي آمريکايي در خليج فارس و نقض حريم هوايي ايران توسط هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا هشدار داد. به گزارش فارس به نقل از راشا تودي، ايران طي نامه اي به دبيرکل و شوراي امنيت سازمان ملل از تحرکات غيرقانوني ناوهاي آمريکايي در نزديکي مرزهاي آبي و آسمان ايران انتقاد کرد و آن را يک اقدام تحريک آميز خواند. اين دو نامه که روز جمعه به دبير کل و شوراي امنيت تحويل شده است توسط «محمد خزاعي» نماينده دائم ايران در سازمان ملل نوشته شده است. به گزارش آسوشيتدپرس خزاعي در اين نامه نوشته است که هواپيماهاي آمريکايي چندين بار در ماه اکتبر در منطقه بوشهر جايي که يک نيروگاه هسته اي ايران مستقر است پرواز کرده اند و هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا هم در روز 1 نوامبر و عليرغم هشدار از سوي ايران حريم هوايي ايران را نقض کرده اند. براساس اين گزارش، تهران از «بان کي مون» خواست در صورت تداوم نقض حقوق بين المللي از سوي آمريکا عليه اين کشور اقدام عملي و قانوني انجام دهد. کاخ سفيد هنوز درباره اين موضوع اظهار نظر نکرده است.

 حمايت بيش از 100 کشور جنبش عدم تعهد از برنامه هسته اي ايران

از سوي ديگر نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام کرد که بار ديگر بيش از صد کشور جنبش عدم تعهد از برنامه هسته اي کشورمان حمايت کردند. به گزارش ايسنا علي اصغر سلطانيه سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگويي افزود: در جلسه روز جمعه کشورهاي عدم تعهد، بيانيه اي در پنج صفحه در حمايت از برنامه هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران تصويب کردند و هفته آينده در جلسه شوراي حکام قرائت خواهد شد. همچنين به گزارش فارس سران کشورهاي عضو دي هشت در نشست اسلام آباد بر گسترش همکاري در تحقيق، توسعه و توليد انرژي هسته اي براي مقاصد صلح آميز تأکيد کردند. در کنفرانسي که با حضور روساي جمهور ايران، اندونزي، نيجريه و پاکستان، نخست وزير ترکيه، معاون رئيس جمهوري مصر و معاون نخست وزير مالزي در تالار «ايوان صدر» برگزار شد، سران کشورهاي اسلامي عضو D8 در بيانيه پاياني اين نشست همچنين بر اهميت مهار منابع انرژي براي رشد و توسعه انرژي تأکيد کردند.

 توليد مجتمع هاي سوخت مجازي راکتور ۴۰ مگاواتي اراک تکميل شد

توليد مجتمع هاي سوخت مجازي راکتور تحقيقاتي 40 مگاواتي اراک تکميل شد. به گزارش ايسنا، بنا بر گزارش اخير مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي، ايران به آژانس اطلاع داده است که توليد مجتمع هاي سوخت مجازي براي راکتور تحقيقاتي 40 مگاواتي اراک تکميل شده است. بنا به گفته فريدون عباسي، رييس سازمان انرژي اتمي در تابستان سال گذشته، "تابستان 1391، راکتور 40 مگاواتي اراک با سوخت مجازي تست مي شود."

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار