ایجاد سد خراسان شمالی بر روی اترک گلستان را کویری می‌کند / مردم و مسئولین گلستان اجازه احداث سد را ندهند / با امضا استیضاح وزیر نیرو ساخت این پروژه را موقتاً ابطال کردیم

1403-07-02 03:07:23
0
42

نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم و مسئولین استان گلستان اجازه احداث سد استان خراسان شمالی بر روی رودخانه اترک را ندهند.

 

 

 

به گزارش کلاله خبر، عبدالکریم رجبی در گفت‌وگوی اختصاصی با نیلکوه در پاسخ به این سؤال که " سدی که در استان خراسان شمالی بر روی رودخانه اترک زده خواهد شد به نظر برخی نقطه سیاهی در پرونده مسئولین گذشته و حال استان است که سهم گلستان از آب اترک را نادیده می‌گیرد" گفت: نمایندگان خراسان شمالی از مجلس هشتم مجوز ساخت سد بر روی اترک را گرفتند که قرار بود همزمان با مجلس نهم کلنگ زنی آن انجام شود که در این صورت فاجعه برای استان اتفاق می‌افتاد.

وی افزود: وقتی ما به مجلس رفتیم خبر آن منتشر شد و در قالب مجمع نمایندگان با وزیر نیرو جلساتی برگزار شد و حتی استیضاح وزیر نیرو را امضا کردیم تا ساخت این پروژه را موقتاً ابطال کردند.

رجبی گفت: نمایندگان استان گلستان در مجلس نهم از طریق مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به این مصوبه اعتراض کردند و اعلام کردند برای اینکه گلستان به منطقه بیابانی و کویری تبدیل نشود، نباید ساخت این سد اجرایی شود که خوشبختانه پیگیری‌ها به نتیجه رسید و مقرر شد به‌جای آن سد چایلی در مراوه‌تپه ساخته شود.

وی تصریح کرد: تأکید شد تا زمان اتمام آن هیچ کار سدسازی در خراسان شمالی انجام نگیرد.

نماینده شهرستان‌های مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت نیرو اسرار دارد تا مجوز ساخت سد 15 هزار مترمکعبی برای فعالیت‌های صنعتی به خراسان شمالی داده شود.

وی افزود: این موضوع نیز مورد اعتراض نمایندگان گلستان است و فعلاً مجوز آن باطل‌شده است. اما همه مسئولین غیر گلستانی بخصوص مسئولین و نمایندگان خراسان شمالی پیگیر آن هستند تا این سد بر روی اترک در حوزه خراسان شمالی احداث شود.

وی گفت: چنانچه وزارت نیرو زیر بار احداث این سد بروند نمایندگان استان از همه ابزارهای قانونی خویش (حتی استیضاح) در جهت احقاق حق مردم استان استفاده خواهند کرد.

رجبی ابراز امیدواری کرد: همه دوستان ما در استان بسیج شوند تا این اتفاق نیفتد چون اگر این سد زده شود ممکن است با توجه به سدی که در کشور ترکمنستان بر روی رودخانه اترک در حال احداث است این رودخانه در استان گلستان خشک شود و بر وسعت کویری گلستان افزوده شود.

وی تأکید کرد: ما با هر پروژه‌ای که باعث کم شدن ورودی آب به استان گلستان شود مخالف هستیم.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار