30درصد کارمندان دولت باید بازخرید شوند / در مسئله موسوی و کروبی عدم پیگیری سیاسی یک ضرورت است

1403-08-07 08:08:21
0
80

محمدرضا عارف در جمع دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: عدم پیگیری سیاسی در مسئله موسوی و کروبی یک ضرورت است.

 


به گزارش کلاله خبر به نقل از دانشجو؛ عصر امروز جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی با حضور محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در حاشیه مراسمی با عنوان «جنبش‌های دانشجویی قبل و بعد از انقلاب» در تالار خلیج فارس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه عارف در پاسخ به این پرسش که چرا از افزایش کمیت دانشجویان سخن به میان آید در حالیکه خیل عظیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی پشتوانه شغلی و بازار کار ندارند؟، گفت: این سوالی است که معمولا در همه محفل‌های علمی پرسیده می‌شود که البته برخاسته از واقعیت است ولی دلیل منطقی برای آن وجود دارد.

وی افزود: ما در دهه اول انقلاب راهی جز پیشرفت و توسعه کمی کشور نداشتیم، تعداد دانشجویان خارج از کشور ما بیشتر از داخل بود و اولین مسئله برای نظام این بود که دانشجویانی که در خارج تحصیل می‌کنند را به داخل انتقال دهیم، از طرف دیگر نیز درس خواندن و سوادآموزی مطالبه عمومی و اجتماعی بود بنابراین ما نیز به این سو رفتیم و تقریبا امروز فرد بی سواد نداریم و به تعداد دانشجویان داخل نیز افزوده شده است.

بیخود می‌گویند ثروت نفتی داریم

عارف با بیان اینکه اکنون مزیت نیروی انسانی ما تأمین شده است، تصریح کرد: بزرگترین ثروت و مزیت برای هر جامعه‌ای نیروی انسانی کارآمد و تحصیلکرده است و ما اکنون از این نظر تأمین شده‌ایم ما از نظر منابع زیرزمینی قوی نیستیم، بیخود می‌گویند که ما ثروت نفتی داریم این منابع برای اکنون و نسل آینده است کما اینکه در برآوردهای محاسباتی آماری خیلی منابع غنی و پربهایی نداریم.

۳۰درصد کارمندان دولت باید بازخرید شوند

این سیاستمدار اصلاح طلب کشورمان متذکر شد: ما از نظر کیفی رشد نداشتیم و امروز همان روزی است که باید رشد کیفی دانشگاه‌ها را در دستور کار سیاست گذاران قرار دهیم، اگر کیفیت آموزش و تحصیل بالا برود قطعا واژه فارغ التحصیل بیکار نخواهیم داشت چرا که «آموزش کیفی» محصلان را کارآفرین می‌سازد، باید به سمتی برویم که دانشجوی فارغ التحصیل ما خودش کارآفرین شود و نه تنها به دنبال میز دولتی برای تامین معاش نباشد بلکه به دولت کمک کند.

وی اضافه کرد: دولت کنونی اگر دولت خوبی باشد باید ۳۰درصد کارمندانش را بازخرید کند و کارهای اجرایی به بخش خصوصی واگذار کند و ما باید به سمتی برویم که نه تنها بازار کار کشور را تأمین کنیم بلکه باید بتوانیم به بازار کار منطقه تبدیل شویم و نیروی کار برجسته صادر کنیم.

دروس اسلامی، دانشجویان را دغدغه مند و خدمتگزار تربیت می‌کند

عارف در پاسخ به پرسش بعدی مبنی بر چرایی و ضرورت اسلامی کردن دروس انسانی، ابراز داشت: در سال‌های پس از انقلاب با تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در فرمایشات امام (قدس سره) و هم در فرمایشات مقام معظم رهبری بر اسلامی شدن دروس تأکید شده است چرا که به دنبال این هستیم که فارغ التحصیلان دانشگاهی ما دغدغه نظام و خدمتگزاری را برای خود تکلیف بدانند ولی در مبانی غربی اینگونه نیست و معمولا پس از فراگیری دروس به دنبال بیرون کشیدن گلیم خود از آب هستند، از طرف دیگر اسلام در تمام زمینه‌های علوم انسانی صاحب نظریه است ولی متأسفانه در این زمینه کار نکردیم.

عارف در ادامه عنوان کرد: اگر تنها در زمینه مدیریتی، فرمان امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر را ملاک قرار دهیم امروز صاحب مترقی‌ترین نظریه‌های مدیریتی جهان بودیم، نظریه‌های اسلامی به قدری قوی هستند که اگر آن را فرا بگیریم در مقابل نظریه‌های مارکسیستی و امثال آن واکسینه خواهیم شد که متأسفانه از آن استفاده نکرده‌ایم البته اخیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی یک طرح ۱۰ ساله را برنامه ریزی کرده است که می‌توان به آن امیدوار بود.

در مسئله موسوی و کروبی عدم پیگیری سیاسی یک ضرورت است

در ادامه عارف در پاسخ به پرسشی پیرامون رفع حصر موسوی و کروبی ابراز داشت: به هر حال هر کاندیدایی با توجه به اولویت‌هایی که دارد برنامه‌های خودش را مطرح می‌کند و طبق اصول نیز متعهد خواهد بود که آن برنامه‌ها را اجرایی کند و با شناختی که از کشور داشتم و مسائلی در کشور را که فکر می‌کردم اولویت دارد مطرح کردم و خوشبختانه رئیس جمهور نشدم که من را زیر سوال ببرید.

سیاستمدار اصلاح طلب کشورمان تأکید کرد: روحانی نیز بارها اعلام کردند که به تمام تعهدات خود به مردم وفادار هستند و این مسئله نیز امیدوار هستیم در یک شرایط منطقی و از طریق مراجع قانونی و با ساز و کار خوبی حل شود.

وی این را نیز اضافه کرد: من در یک سال اخیر در جمع‌های دانشجویی خواهش کردم که بعضی مسائل باید با ایجاد یک فضای آرام و کم حاشیه حل شود شاید برای حل بعضی از مسائل، پیگیری بیش از حد نکردن و سیاسی نکردن موضوع یک ضرورت باشد و باید اجازه بدهیم رئیس جمهور با ساز و کاری که می‌اندیشند این مسائل را به سرانجام برسانند.

دیپلماسی لبخند ما کارشناسانه است

در ادامه عارف در پاسخ به پرسشی پیرامون سیاست خارجه و مذاکرات هسته‌ای و توافقنامه ژنو و در واکنش به واژه «دیپلماسی لبخند»، ابراز داشت: البته دیپلماسی ما دیپلماسی کارشناسی است؛ دکتر ظریف را از دوران دانشجویی می‌شناسم و ایشان را فردی بسیار متعهد، باهوش و خبره در این زمینه می‌دانم.

در نگاه خوشبینانه توافق ژنو ما را به حقوق حقه خود می‌رساند

عارف تصریح کرد: ما باید بپذیریم که در رأس دیپلماسی ما یک کارشناس زبده قرار دارد، ظریف دنیا و سیاست‌های غرب را می شناسد و جزو بهترین جوان‌ها و اعضای انجمن اسلامی امریکا و کاندا بود و همیشه پیرو امام بود، من مطمئنم که هیچ چیز جز دغدغه تأمین منافع ملی و رسیدن به مطالبات مردم ندارد و بارها تکرار شد که مقام معظم رهبری به مذاکرات اشراف دارند و بارها آن را تائید کرده‌اند و ما باید با یک نگاه خوشبینانه نگاه کنیم و انشاالله توافقنامه ژنو در کلیات ما را به حقوق حقه خودمان می‌رساند.

اینکه تحریم‌ها ما را پای میز مذاکره کشاند شعار دروغین دنیاست/ سیاست خارجه از شئونات مقام معظم رهبری است

وی تأکید کرد: بارها گفته ایم ما از انجام برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد و این از خطوط قرمز ماست و غرب هم پذیرفته است که ما را با تهدید نمی‌تواند وادار به عقب نشینی کند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: دنیا شعار می‌دهد که تحریم‌ها ما را پای میز مذاکره آورده است چرا که اگر تحریم اثر کرده بود دیگر چرا آنان حاضر به مذاکره شدند؟ دنیایی که گوش خود را بسته باید از خواب زدگی بیرون بیاید، ابرقدرت‌ها کلاه سر دیگران گذاشتند که ما به دنبال بمب هسته‌ای هستیم؛ ما پایگاه مردمی داریم و نیازی به بمب هسته‌ای نداریم و البته این مذاکرات با پشتوانه رهبری است و طبق قانون اساسی اتخاذ سیاست خارجه از شئونات مقام معظم رهبری است البته وجود مخالفان این مذاکرات نیز طبیعی است ولی باید نقدی اگر وجود دارد مشفقانه باشد.

لازم به ذکر است این برنامه به همت انجمن اسلامی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تدارک دیده شده بود.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار