استیضاح شورا توسط مردم / سوالات 20 گانه مردم از منتقدین شهردار گرگان

1403-08-07 10:08:24
0
73

قطعا سوالات بر آمده از میان نظرات و دیدگاه های آحاد مردم جامعه حاوی نکات قابل تاملی است که چالش هایی جدی را برای بعضی از اعضای شورای شهر که جزء منتقدین اصلی شهردار گرگان هستند ایجاد خواهد نمود .

 

 

 دوره چهارم شورای شهر گرگان از جهات گوناگونی خاص بوده ، هست و خواهد بود و بروز برخی رویدادها در طول این مدت از فعالیت شورا نیز بر خاص تر شدن این دوره از پارلمان محلی در گرگان افزوده است .

در ابتدای این نوشته به مرور برخی مسائل و موارد مهم در این زمینه اشاره می شود :

اولین نکته در خصوص شورای شهر گرگان ، تغییر تعداد اعضا این شورا از 9 نفر به 13 نفر بود . مساله ای که شانس ورود افراد بیشتری برای عضویت در شورا فراهم آورد و زمینه رقابت تعداد بیشتری از کاندیداها را در انتخابات رقم زد اما از طرفی این تکثر اعضای شورا موجب افتراق شدید در شورا شد .

دومین نکته در خصوص شورای شهر گرگان به تبع سراسر کشور ، همزمانی انتخابات شوراها با انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری در خرداد ماه 92 بود که مسائل خاص خود را در چگونگی روند ثبت نام ، تبلیغات و انتخابات به همراه داشت .

سومین نکته در خصوص شورای شهر گرگان ، القا انتظار عمومی مردم در شهر گرگان مبنی بر ریاست "عبدالرضا چراغعلی" بر شورای چهارم با توجه به رای بالای وی و تشکیل ترکیب هیئت رئیسه بر اساس " ائتلاف توسعه پایدار گرگان " با محوریت چراغعلی بود که با گذشت زمان هیچ یک از این دو موضوع تحقق نیافت .

چهارمین نکته در خصوص شورای شهر گرگان ، کش و قوس های فراوان برای انتخاب شهردار در میان ائتلاف های داخل شورا و مجموعه های فعال سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی بیرون شورا بود که در ماه های اول فعالیت شورای چهارم روزهای پر تنشی را رقم زد .

پنجمین نکته در خصوص شورای شهر گرگان ، انتخاب " حسین صادقلو " به عنوان شهردار گرگان بود که اگرچه با مسائلی مربوط مدرک تحصیلی و شرایط بازنشستگی روبرو ولی در نهایت حکم وی از سوی وزارت کشور امضا گردید .

ششمین نکته در خصوص شورای شهر گرگان ، به مساله تشکیل ساختار دولت محلی تدبیر و امید در گلستان در قالب مجموعه استانداری بود و از جهتی نیز به شورای شهر گرگان مرتبط می شد و آن هم خداحافظی چراغعلی با شورای چهارم و پیوستن به ترکیب مدیران کل استانداری گلستان بود که این موضوع هم مدتی محل بحث موافقان و مخالفان این اقدام چراغعلی و دلایل وی از تصمیم بود .

هفتمین نکته در خصوص شورای شهر گرگان ، مسائل بسیار پیچیده برای مشخص شدن ترکیب هیئت رئیسه در آغاز سال دوم فعالیت شورا بود که تحرکات خاص و گوناگون افراد و گروه های مختلفی را برای تاثیر گذاری بر این انتخابات داخلی شورا به همراه داشت ولی در نهایت نتیجه بر مدار خواست جریانات خاص پیش نرفت .

هشتمین نکته در خصوص شورای شهر گرگان ، طرح موضوع استیضاح شهردار گرگان از سوی برخی اعضا بود . منتقدینی که خود در حالتی مستقل بصورت انفرادی و تک تک ، اهدافی جداگانه از مساله را دنبال می کردند و در حالتی از گروه های 2 ، 3 ، 4 یا 5 نفره هم اهداف خاص تری دنبال می کنند و در نهایت همین منتقدین در انتخاب شهردار بعدی با یکدیگر اختلافاتی عمیق دارند که همه اینها جمع 9 نفره برای استیضاح را بسیار شکننده جلوه می دهد .

نهمین نکته در خصوص شورای شهر گرگان ، انتشار سوالات 19 گانه منتقدین برای استیضاح شهردار گرگان به عنوان فصل مشترک همه مخالفان بود که نشان از سستی دلایل و گاها منطقی نبودن برخی از سوالات آنان حکایت داشت و حتی گاها در محافلی مستمسک و دستمایه طنز و استهزاء نیز قرار می گرفت که از این دست سوالات ، مرغ پخته هم خنده اش می گیرد .

دهمین نکته در خصوص شورای شهر گرگان ، اظهارات نغز برخی از اعضا شورا در ذکر دلایل مخالفت خود با شهردار بود که تلویحا از تایید عملکرد و فعالیت های وی حکایت داشت ولی مواردی کم اهمیت را بهانه مخالفت خود قرار داده بودند مانند : همراهی با دیگر اعضا ائتلاف ، انتقاد داشتن به برخی مسائل فرهنگی ، انتقاد داشتن به برخی برخوردهای شهردار با مراجعین ، فشار بر پیمانکار برای تحویل سریع تر پروژه ها و ... . که این نکته نیز مؤید شکننده بودن ائتلاف منتقدان برای استیضاح شهردار است .

حال با توجه به نکات فوق الذکر به مروری اجمالی و تیتروار بر بخشی از اقدامات و فعالیت های شهرداری گرگان در مدت یکسال فعالیت صادقلو صورت می گیرد :

* تکمیل و افتتاح روگذار میدان قندهاری گرگان

* کلنگ زنی و فعالیت متراکم در احداث زیر گذر میدان معلم گرگان

* تکمیل و افتتاح پارک اختصاصی بانوان

* اتمام پروژه پارکینگ عدالت 17

* بهسازی میدان مدرس گرگان و افتتاح در دهه فجر

*روکش آسفالت معابر و خیابانهای گرگان

* نظام مند کردن پرسنل شهرداری گرگان

 در مدتی که مساله استیضاح و برکناری شهردار به صورت بسیار پر رنگ از سوی منتقدین و مخالفین شهردار در مجامع و محافل گوناگون پیگیری می شد ولی در این سوی ماجرا مردم حرف های دیگری از جنس دیگری می گفتند که بسیار شنیدنی و قابل توجه بود .

از لابلای حرف ها و نظرات مختلف مردم در خصوص دلایل مخالفت 9 عضو شورا با صادقلو نکاتی بدست آمده که بزودی در قالب " سولات 20 گانه مردم از منتقدین شهردار " منتشر می شود و در آن از مخالفان شهردار خواسته می شود تا پاسخ و توضیحات خود به این سوالات مهم را ارائه نمایند تا نتیجه آن به مردم ارائه شود .

قطعا سوالات بر آمده از میان نظرات و دیدگاه های آحاد مردم جامعه حاوی نکات قابل تاملی است که چالش هایی جدی را برای بعضی از اعضای شورای شهر که جزء منتقدین اصلی شهردار گرگان هستند ایجاد خواهد نمود .

امیدواریم اعضای محترم شورای شهر گرگان فارغ از منافع شخصی ، گروهی و سیاسی و با پرهیز از ورود و پرداختن به حواشی بی فایده ، در راه خدمت به مردم و عمران و آبادانی گرگان گام بردارند و مسیر وحدت ، تعامل و همدلی در بین خود را در پیش بگیرند .

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار