اخبار گلستان/ از زنده بودن ماهیگیران گلستانی تا آخر شدن فرودگاه کلاله در کشور

1403-07-02 03:07:24
0
43

زنده بودن ماهیگیران دستگیر شده گلستانی، اظهار نظر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس درباره جاده جنگل ابر، قرار گرفتن راه آهن اینچه برون در دستور کار مذاکره روسای جمهور ایران و قزاقستان و رده آخر فرودگاه کلاله در بین فرودگاههای کشور از جمله اخبار متنوع چهارشنبه ایرنا مرکز گلستان است.

 

 

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در مورد چهار ماهیگیر ایرانی دستگیر شده در مرزهای استان گلستان با ترکمنستان گفت: با پیگیری های انجام شده هیچ یک از دستگیرشدگان ایرانی مورد هدف گلوله قرار نگرفته و زنده هستند.

ˈحسین ذوالفقاریˈ در حاشیه مراسم تودیع و معارفه تعدادی از مدیران حوزه امنیتی، انتظامی و اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور که در اداره اتباع خارجی این وزارتخانه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا افزود: 15 آبان ماه 93 چهار ماهیگیر ایرانی به دلیل طوفانی شدن دریا راه را گم کرده و به مرز ترکمنستان ورود کرده اند، این افراد توسط مرزبانان ترکمنستان دستگیر شده اند.

وی اظهار داشت: از آن زمان تاکنون این افراد در بازداشت به سر می برند و طبق پیگیری های انجام شده زنده هستند و برای تعیین تکلیف تحویل دادگاه شده اند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور همچنین در خصوص جمشید دانایی فر گروهبان سیستانی ناجا، گفت: هیچ مصاحبه زنده ای روز گذشته در شبکه های تلویزیونی معاند از دانایی فر پخش نشد و خبرهای این شبکه ها دروغ بود.

ذوالفقاری با بیان اینکه هنوز مدرک و سند محکمی دال بر زنده بودن جمشید دانایی فر در دست نداریم، اظهار داشت: برای اظهار نظر صریح درباره دانایی فر همانطور که قبلا هم گفتم باید سند محکمی در دست داشته باشیم.

معاون وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر این که آیا پاکستان اطلاعات صریحی از دانایی فر در اختیار وزارت کشور گذاشته است، گفت: دولت اسلام آباد هیچ اطلاعاتی درمورد دانایی فر به ما نداده است و ما نیز اطلاعات دقیق نداریم.

طی چند روز اخیر شبکه های تلویزیونی معاند فارسی زبان و برخی از سایت های مجازی در اطلاعیه ای اعلام کردند: جشمید دانایی فر روز سه شنبه 14 بهمن (3 فوریه) قرار است در برنامه تلویزیونی به صورت زنده اقدام به افشاگری علیه ایران و گروگانگیری مرزبانان و نیز عضویت خود در گروه تکفیری جیش العدل و پناهندگی به آمریکا کند.



***



سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس، گفت: احداث جاده در جنگل ابر مانند عبور راه از میان تخت جمشید است.

کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در اخطاری با استناد به اصل 79 قانون اساسی، با بیان این که تمامی مسوولان دستگاه های تخصصی مخالف احداث جاده در جنگل ابر هستند، گفت: احداث جاده در این جنگل مانند این است که بخواهیم جاده ای از میان تخت جمشید راه اندازی کنیم.

وی ابراز داشت: در اینجا باید به اعضای فراکسیون محیط زیست که امروز در نطق یکی از نمایندگان به آنها انگ سیاسی کاری زده شد، درود بفرستیم.

وی افزود: یکی از نمایندگان به جای این که به کار تخصصی و ارزشی بپردازد، همکاران متخصص خود را به خاطر منافع شخصی تخریب می کند.

وی به سفر هیات اعزامی مجلس به جنگل ابر اشاره کرد و یادآور شد: این هیات اعزامی که متشکل از اساتید صاحب نظر، اعضای کمیسیون های کشاورزی، امنیت ملی ، اصل 90 و عمران و مسوولان سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، سازمان جنگل ها بود حتی در این رابطه با نماینده ولی فقیه در استان گلستان صحبت کرد.

پیرموذن تصریح کرد: در این رابطه به جز اداره کل راه استان گلستان که هنوز گزارش خود را تحویل نداده، همه با احداث جاده در جنگل ابر مخالف هستند.

وی ادامه داد: قطعاً احداث جاده در جنگل ابر مانند این است که بخواهیم جاده ای را از میان تخت جمشید ببریم، شورای عالی حفاظت از محیط زیست به موقع از احداث این جاده جلوگیری کرد.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس یادآور شد: در گزارشی که درباره احداث جاده در جنگل ابر تهیه شده طول این جاده را هشت کیلومتر ذکر کرده اند در حالی که طول واقعی آن 23 کیلومتر است.

محمدرضا باهنر نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: تذکرهای نمایندگان نباید متضمن اصل 79 قانون اساسی برای دیگر نمایندگان باشد. البته این را باید گفت که در اظهارنظر نمایندگان منافع شخصی وجود ندارد و هر کس نظر کارشناسی خود را می دهد.

وی افزود: شاید اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما این موضوعات باید در جلسات کارشناسی بررسی شود و بعد از این که در یک نهاد مرجع در این باره تصمیم گیری شد برای همه مطاع باشد.

وی تصریح کرد: نه نظرات فراکسیون محیط زیست مجلس و نه نظرات سایرین از جمله نماینده مردم علی آباد سیاسی نیست.



***



برنامه سفر نورسلطان نظربایف رییس جمهور قزاقستان در سال جاری میلادی به تهران و سفر وزیرامورخارجه کشورمان به قزاقستان در نیمه اول همین سال در جریان رایزنی های معاون منطقه ای وزارت امورخارجه قزاقستان و معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه کشورمان مورد توافق و تاکید قرار گرفت که بر اساس آن توسعه خط ریلی دو کشور از طریق اینچه برون در گلستان مورد توجه است.

به گزارش ایرنا از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، به دنبال سفر شهریور ماه دکتر روحانی رییس جمهوری کشورمان به قزاقستان و در راستای تفاهمات به عمل آمده میان وزارتخانه های امور خارجه دو کشور، نخستین دور رایزنی های سیاسی فیمابین در دولت یازدهم امروز در سطح معاونین وزرای امور خارجه دو کشور در تهران برگزار شد.

در دو دور مذاکرات موسین اف معاون منطقه ای وزارت امور خارجه قزاقستان با ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان، برنامه سفر رئیس جمهور قزاقستان در سال جاری میلادی به تهران و سفر وزیر امور خارجه کشورمان به قزاقستان در نیمه اول همین سال مورد توافق و تاکید قرار گرفت.

در جریان این ملاقات همچنین ابعاد مختلف سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی روابط فیما بین مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

لزوم افزایش بهره وری راه آهن سه جانبه ایران - ترکمنستان و قزاقستان که در آذر ماه سال جاری در سفر دکتر روحانی به گلستان افتتاح شد، همکاری های دو کشور در مسائل سوخت و انرژی، تسهیلات صدور روادید میان دو کشور، حضور شرکت های ایرانی در زمینه های مختلف در قزاقستان، مسائل مربوط به دریای خزر و اجلاس های آتی در دست برنامه ریزی، اوضاع منطقه و مقابله با تهدیدات امنیتی موجود، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، همکاری در سازمانهای منطقه ای و بین المللی نظیر سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و سازمان همکاری شانگهای از مهمترین موارد مطروحه در این ملاقات بود.



***



براساس گزارش ایرنا از شرکت فرودگاه های کشور طی 9 ماهه نخست سال جاری فرودگاه مهرآباد تهران با 83 هزار و 792 نشست و برخاست هواپیماهای مسافربری بیشترین عملیات پروازهای هوایی را به خود اختصاص دارد و در این بین فقط دو فرودگاه کلاله در استان گلستان و پارس آباد در اردبیل هیچ پروازی نداشته است.

همچنین طی این مدت فرودگاه گرگان با هزار و 752 پرواز در کنار سایر فرودگاههای ساری با 2 هزار و 523 عملیات نشست وبرخاست، فرودگاه بوشهر با 2 هزار و 364 پرواز، فرودگاه ارومیه با هزار و 893 پرواز، فرودگاه لارستان با هزار و 312 پرواز و فرودگاه اردبیل با هزار و 286 نشست و برخاست با کاهش 13 درصدی در بین فرودگاه های کشور قرار گرفتند.

این در حالیست که طی همین مدت (9 ماه نخست امسال) در مجموع 289 هزار و 62 نشست و برخاست از 53 فرودگاه کشور صورت گرفت که نسبت به تعداد 272 هزار و 628 پرواز در مدت مشابه سال گذشته شش درصد رشد را نشان می دهد.

در مدت یادشده و در حالیکه سایر فرودگاه های شهرستانها همچون سبزوار در خراسان رضوی با 248 نشست و برخاست، زابل در سیستان و بلوچستان با 230 پرواز، رفسنجان در استان کرمان با 227 پرواز، ایرانشهر در سیستان و بلوچستان با 226 پرواز و بم در کرمان با 160 نشست و برخاست بین رده سی و یکم تا چهلم از نظر حجم پروازها قرار گرفتند اما دو فرودگاه کلاله و پارس آباد هیچ پروازی نداشته است.

همچنین فرودگاه طبس با 118 پرواز، فرودگاه جیرفت 61 پرواز، فرودگاه شاهرود 47 پرواز، فرودگاه سهند (آذربایجان شرقی) 28 پرواز داشته است.



***



کمیته داوران فدراسیون فوتبال اسامی داوران 12 دیدار از هفته سیزدهم لیگ دسته یک کشور را اعلام کرد که بر اساس آن موسی الرضا ارغوانی، یعقوب سخندان، فرهاد فرهادپور و انور دورانی داوران دیدار

صنایع اتکا گلستان و پارسه تهران در روز شنبه آینده 18 بهمن ماه است.

به گزارش ایرنا از فدراسیون فوتبال این مسابقه در ورزشگاه شهدای گرگان راس ساعت 14 برگزار و ناظر آن نیز علیرضا یزدانی خواهد بود.

تیم فوتبال اتکا گرگان در زمان حاضر از بی پولی و بلاتکلیفی در مدیریت رنج می برد بطوریکه در آخرین مسابقه خود بازیکنان حاضر نشدند در زمین چمن حضور یابند.



***

هنر پلیس، کنترل و پیشگیری از وقوع جرم در جامعه است

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان گلستان گفت: هنر پلیس، کنترل و پیشگیری از وقوع جرم و گسترش ایجاد نظم و امنیت در جامعه است.

به گزارش ایرنا از ناجا، ˈمحمد یوسف حسنیˈ در کارگاه آموزشی ویژه مدیران لایه یک و دو فرماندهی انتظامی استان گلستان بر نظارت مدیران نسبت به عملکرد زیر مجموعه تاکید کرد و گفت: مدیران الگوی کارکنان زیرمجموعه خود هستند و بایستی با نظارت دقیق زمینه های رشد و تعالی کارکنان را فراهم کنند.

حسنی ضمن تصریح بر توجه به اعتقادات و باورهای دینی در ماموریت های نیروهای مسلح، ابراز داشت: ارائه آموزش های لازم می تواند در بهبود عملکرد کارکنان بسیار تاثیرگذار بوده و در این آموزش هاست که مدیر می تواند انتظارات و بایدها و نبایدها را در راستای اجرای ماموریت ها به کارکنان تاکید و از آنها انتظار اجرای مناسب آن را داشته باشد.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان گلستان با یادآوری تاثیر نیروی انسانی در رشد، تعالی و پیشرفت هر سازمان، به پیشرفت تکنولوژی و امکانات روز در جامعه جهانی اشاره و ادامه داد: امروز کارکنان در تمامی دستگاه ها و بخصوص در نیروهای مسلح برای رسیدن به اهداف خود باید به دانش روز مسلح بوده و با آشنایی لازم گام های بلندی را برای رسیدن به پیشرفت چشمگیر بردارند.

وی گفت: هنر پلیس، کنترل و پیشگیری از وقوع جرم است و در این راستا باید از بهترین و بروزترین امکانات استفاده کند.

در پایان این جلسه از کارکنان فعال در مجمع سالانه پیشگیری از وقوع جرم کارکنان نیروهای مسلح استان، تقدیر شد.



***



به مناسبت روز ملی تالاب ها اولین کارگاه آموزشی با عنوان ˈهمزیستی با تالابˈ توسط خانه جوان فرید از تشکل های فعال زیست محیطی استان با همکاری اداره کل محیط زیست و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان در گلستان برگزار شد.

در این کارگاه یک روزه نقش تالاب ها و همچنین مدیریت تالاب و نقش مشارکت مردمی در حفظ و پایداری تالاب ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

بررسی وضعیت تالاب های گلستان، مشکلات مربوط به تالاب ها، اهمیت و نقش آن ها در تعادل اکوسیستم های طبیعی، مشکلات ناشی از تغییر کاربری اراضی اطراف تالاب ها و تبدیل مراتع، آلودگی تالاب ها و استفاده از ظرفیت های بومی و توان افراد و جوامع محلی برای رفع مشکلات و معضلات مربوط به تالاب ها از مباحث مطرح شده در این کارگاه بود.

محمد علی صلبی محقق و پژوهشگر منابع آب استان و دکتر لطف اله پارسایی مدرسین این کارگاه آموزشی بودند.

تالاب های آلاگل، آلماگل، آجی گل و گمیشان از مجموعه تالاب های بین المللی کشور در استان گلستان می باشند و زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر به شمار می روند.

روز جهانی تالاب ها برای اولین بار در 2 فوریه 1971 در شهر رامسر ایران در کنوانسیونی به همین نام به تصویب و امضا رسیده و هر ساله این روز در تقویم جهانی به نام روز رامسر در 188 کشور جهان گرامی داشته می شود.



***

برگزاری کارگاه شنگ (سمور آبی) در گرگان

پس از پیدا شدن سمور آبی در گلستان، کارگاه آموزشی رفتارشناسی این گونه که به «شنگ» نیز معروف است با حضور ‏کارشناسی از کشور هلند در اداره کل محیط زیست گلستان برگزار شد‎.‎

به گزارش ایرنا از حفاظت محیط زیست گلستان، ˈآدریانوس دی یونˈ کارشناسی از کشور هلند با حضور در این نشست ضمن ابراز شگفتی از طبعیت استان گلستان گفت: درباره کشور ایران تحقیق کردم و متوجه شدم در قرآن کتاب آسمانی اسلام آموزه های زیادی درباره محیط زیست وجود دارد و خوشحالم که این نشست را با سخنانی از قرآن آغاز شد.

وی افزود: 13 گونه شنگ در دنیا وجود دارد که غیر از استرالیا و نیوزلند در سایر کشورها زندگی می کنند.

وی بیان کرد: برای این گونه روز جهانی داریم و اکثر گونه های آن را هم از نزدیک دیده ام، در ایران هم بررسی ها نشان می دهد دو گونه وجود دارد که یکی در شمال ایران و دیگری در خوزستان است.

این کارشناس هلندی تصریح کرد: گونه شمال ایران «لوترا لوترا» نام دارد و گونه جنوبی هم به شنگ هندی معروف است.

وی تصریح کرد: گونه لوترا لوترا وسعتی بیشتری از دنیا را به خود اختصاص داده که سهم آسیا از همه بیشتر است ولی متاسفانه این گونه در ژاپن منقرض شده است.

وی با بیان این که غذای اصلی شنگ ماهی است، گفت: محدوده غذایی شنگ گسترده است و به نوعی شکارچی فرصت طلب طبیعت است.

دی یون خاطرنشان کرد: آناتومی بدن آن ها متناسب با شنا در آب است به نوعی که سر آن ها روی آب و چشم ها اطراف را می نگرند.

در این نشست که توسط مدرس هلندی مدیریت می شد، درباره عادت ها و رفتارهای این گونه نادر جانوری که در گلستان نیز زندگی می کند بحث و تبادل نظر شد.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار