پروژه جایگزین جاده گلستان به صورت موقت مسکوت می ماند

1403-06-26 08:06:32
0
97

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اراده دولت بر احداث جاده جایگزین پارک ملی گلستان است اما فعلا به علت برخی مسایل اقتصادی این طرح مسکوت مانده است.

 

به گزارش کلاله خبر، جاده ای که از میان پارک ملی گلستان می گذرد سالانه موجب از بین رفتن تعداد زیادی از حیوانات این پارک ملی می شود که بر اثر برخورد با خودروها تلف می شوند از این رو طرح جایگزین این جاده و خروج آن از میان پارک ملی مطرح و مورد تایید دولت قرار گرفته است.

سعید نمکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جاده جایگزین 'واریانت' شمالی پارک ملی گلستان از مسیر'گلی داغ'، 'کلاله' و 'مینو دشت' به 'آشخانه' عبور می کند که از جاده کنونی حدود 30 کیلومتر طولانی تر است و 18 کیلومتر آن گذرگاهی است که از مناطق بسیار پر پیچ و خم می گذرد که نیازمند زیرسازی بسیار پر هزینه ای است.

وی اظهار کرد: بر این اساس میزان بودجه مورد نیاز احداث این جاده جایگزین برآورد شد که به علت سخت بودن مسیر، هزینه ای حدود 10 برابر بودجه اولیه برآورد شده است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت این مبلغ را رد نکرد اما رییس جمهوری فعلا به دلیل کاهش درآمدهای دولت به علت قیمت پایین نفت، احداث آن را به زمانی که وضعیت درآمدی بهتر شود موکول کرده است.

وی تاکید کرد: این به آن معنا نیست که پروژه جایگزین اجرا نمی شود بلکه فقط مسکوت مانده است تا در زمان مناسب اجرای آن آغاز شود.

نمکی افزود: از جاده کنونی که از میان جنگل گلستان می گذرد نیز به عنوان جاده اکوتوریستی استفاده می شود البته با رعایت تمام ملاحظات زیست محیطی زیرا این منطقه از نظر تنوع زیستی گونه های گیاهی و جانوری بسیار غنی است و حفاظت از آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه برآورده شده است اجرای این طرح 3 تا 5 سال زمان ببرد گفت: بخشی از مسیر جایگزین به علت جنس خاک، موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی منطقه نیازمند کار و زیر سازی بیشتری است بنابراین به زمان مناسبی نیاز دارد تا با عبور و مرور خودروهای سنگین از این محور مشکلی پیش نیاید.

وی به بروز آتش سوزی در جنگل های گلستان اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد 85 درصد آتش سوزی جنگل گلستان توسط مسافران عبوری اتفاق می افتد بنابراین اجرای هر چه سریعتر این طرح الزامی است.

نمکی گفت: اکنون با همکاری هلال احمر، بسیج استان ، سازمان های مردم نهاد و محیط زیست استان طرح فرهنگی با هدف آموزش مسافران در راستای حفاظت از محیط زیست جنگل گلستان در حال اجرا است و قرار است در فصولی از سال گشت های سیار در منطقه مسافران را آموزش دهند.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی زیستگاه ها و مناطق حفاظت شده در کشور احداث جاده از میان آنها است که زیستگاه را به دو بخش تقسیم می کند، جنگل گلستان نیز به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است که موجب قطع ارتباط حیوانات در دو بخش شده است.

نمکی تاکید کرد: رییس جمهوری درسفر اخیرش به استان به گلستان قول احداث این جاده جایگزین را به اهالی منطقه داد و قطعا نیز اجرا خواهد شد اما نیازمند کار کارشناسی دقیق و علمی است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با احداث جاده جایگزین 80 روستا در مسیر به شبکه سراسری راه های کشور می پیوندند.

پارک ملی گلستان یا جنگل گلستان منطقه حفاظت شده ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است. این منطقه قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع مساحت خود جای داده است و به همین دلیل از سوی یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

جنگل گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع حیات جانوری و گیاهی است، تنوع زیستی پارک ملی گلستان حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند. نام استان گلستان هم از روی این منطقه انتخاب شده است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه ای، گرگ، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است.

اما گذر جاده جنگلی گلستان این منطقه را دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است که موجب شده سالانه تعداد زیادی از حیوانات به علت برخورد با خودروهای عبوری تلف شوند که این موجب اعتراض دوستداران حیات وحش شده است./ایرنا

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار