فیس نما هک شد/ اطلاعات ۲ میلیون کاربر ایرانی به سرقت رفت ! / هرچه سریعتر رمزعبور ایمیل خود را تغییر دهید / پاسخ تیم مدیریتی فیس‌نما به سوالات کاربران + عکس

1403-08-03 04:08:36
0
14

شبکه اجتماعی ایرانی فیس نما توسط گروهی از هکران مورد حمله سایبری قرار گرفت. در این حمله اطلاعات ۲ میلیون کاربر ایرانی بر روی فضای مجازی منتشر شد، جزییات بیشتر را از این گزارش بخوانید.

 

روز گذشته شبکه اجتماعی ایرانی فیس نما توسط گروهی ناشناس هک شد، فیس نما یک شبکه اجتماعی ایرانی با ۲ میلیون کاربر است که خود را نسخه باز فیسبوک معرفی می‌کرد. بعد از هک شدن این سایت دقایقی دیتابیس آن بر روی خروجی فیس نما قرار داده شد. 
 

 

باخبر شدیم این سایت در حال انتقال سرور خود از کانادا به ایران بود که به دلیل نا امنی سرورهای ایران این سایت به راحتی هک شده است و در هنگام ورود به این سایت با پیغام ۴۰۳ رو به رو می‌شویم، که این پیغام نشانه این است که هکر همچنان در حال حمله به این سایت است.


دریچه فناوری اطلاعات به شدت توصیه اکید دارد که اگر عضو این سایت بوده‌اید هرچه سریعتر نسبت به تغییر رمز عبور ایمیل خود اقدام کنید، چرا که دیتابیس آن در فضای مجازی منتشر شده و به راحتی هر فردی امکان ورود به حساب کاربری شما را دارد.

دامن زدن به ایرادات فنی"فیس‌نما" به نفع کیست؟/ هواداران "وایبر"و"واتس‌آپ" در برابر نقص فنی چه واکنشی نشان دادند!

چندی پیش خبری بر روی برخی از خبرگزاری ها قرار گرفت که در آن گفته بودند که سایت شبکه اجتماعی "فیس نما"توسط برخی افراد در داخل کشور هک شده است.

فیس نما شبکه احتماعی است که در داخل ایران به دست چند جوان متخصص ایرانی ساخته شد و رتبه آن در کشور ایران به عدد 6 رسیده بود. بر اساس تحقیقات انجام شده این سایت در ماه نزدیک به 20 میلیون بازدید کننده داشت که در جای خود رقم قابل ملاحظه ای تلقی می‌شود.

در خصوص عوامل هک شدن این سایت پر مخاطب حرف و سخن های فراوانی شنیده می‌شود که شامل علل بیرونی و برخی نیز شامل عوامل داخلی است. اما در این بین شنیده های خبرنگار دانا حاکی از این است که این اقدام نوعی تسویه حساب شخصی توسط یکی از افراد آشنا به سایت فیس نما بوده که البته اظهار نظر قطعی در این باره زود است و پس از پیگیری های پلیس فتا و مراجع ذی صلاح قطعا اطلاع رسانی دقیق در این رابطه صورت خواهد گرفت.

اما نکته مهم در این ماجرا این است که متاسفانه عده ای بجای حمایت از کار متخصصان جوان ایرانی درصدد تخریب آن برآمدند. شبکه های اجتماعی کلوپ و فیس نما دو شبکه ایرانی در حوزه اجتماعی هستند که مخاطبان زیادی هم دارند و لذا انتظار می‌رود از سایتی که به دست چند جوان ایرانی ساخته شده و توانسته بدون داشتن سرمایه رتبه 6 کشوری را به خود اختصاص دهد حمایت شود نه اینکه با حمله ای همه جانبه آن را زمین زد.

بدون شک برای مبارزه با نرم افزارهای صهیونیستی و جاسوسی غربی ها باید نمونه ای همتراز با آن را ساخته و به مردم ارائه کنیم و بعد از آن توقع داشته باشیم که کاربران از آن برنامه ها استفاده نکنند.

البته این اتفاق تنها در کشور ایران و یا درباره نرم افزارها و سایت ها ی ایرانی رخ نداده و بلکه ابر قدرت ها در چنین تکنولوژی هایی بعضا گرفتار مسائلی از این دست بوده اند. مشکلاتی از قبیل ضعف امنیتی و پایین بودن امکاناتی از این دست در نرم افزارها چیز بعید و دور از ذهنی نیست و به نوعی این نوع طرح ها بعد از آزمون و خطا به شکل تکمیلی و نهایی خود عرضه می‌شوند.

به طور مثال مسئله" هک شدن وایبر" در چند ماه پیش رخ داد. در آن زمان بسیاری از سایت های خبری خارجی اقدام به انتشار این خبر کردند که تمامی عکس هایی که در وایبر انتشار پیدا کرده هم اکنون با استفاده از نقطه ضعف امنیتی که در آن وجود دارد قابل مشاهده است.

همچنین چند ماه پیش از آن نیز چندین "نقطه ضعف در واتس‌آپ" پیدا شد که به راحتی تمامی مکالمات 2 نفر قابل شنود بود و یا همین "یاهو" که بیشتر کاربران ایرانی از آن دسترسی ایمیل دریافت کرده اند دقیقا اوایل سال 2014 به طور رسمی اعلام کرد که چند میلیون از ایمیل ها هک شده است.

همچنین چندی پیش به دلیل ضعف در سیستم امنیتی بانک‌ها چند هکر توانستند به این شبکه نفوذ کنند و رمز عبور تعداد زیلادی از کارت‌ها را منتشر کردند که بازتاب وسیعی داشت.

حال سوال این است که سرقت رمزهای کارتی بانک‌ها موضوع مهم‌تری است یا هک شدن بخشی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی؛ قطعا دسترسی چند هکر به اطلاعات بانکی کاربران بسیار مهم‌تر است و جا دارد برخی رسانه  به جای زیر سوال بردن یک شبکه اجتماعی داخلی به موضوعات مهم‌تری بپردازند.

در همین رابطه باید به واکنش مردم سایر کشورها نسبت به انتشار اخبار هک شدن برخی سامانه‌های مجازی اشاره کرد؛ مردم آن کشوها ضمن حمایت تمام قد از طرح های بومی کشورشان به تولیدگنندگان و متخصصان این نرم افزارها و سایت ها اجازه دادند تا اشتباه خود را اصلاح کرده و به طور کامل تری محصول خود را عرضه کنند که شاید همین نوع برخورد باعث شد تا این سایت ها و نرم افزارها جهانی شود. 

هنگامی که اخبار سایت های انگلیسی زبان در مورد نقطه ضعف هایی که وایبر و واتس‌آپ وجود داشت و یا در مورد هک شدن یاهو بررسی و مطالعه می‌شود، پی می‌بریم که قریب به اتقاق خبرها حکایت از رفع ایراد این ابزارها دارد. فارغ از آنکه اکثر مردم با درک بالا و آگاهی از اینکه هیچ ساخته دست بشری کامل نیست، بجای تخریب آن نرم افزار و سایت ها، اقدام به حمایت از آن ها کردند رسانه ها نیز به درستی رسالت خود را انجام دادند.

 لذا در اینجا سئوالی که مطرح می شود این است که چرا ناخواسته و یا خواسته برای تخریب یکی از برترین شبکه اجتماعی کشورمان، به افراد سواستفاده گر و عواملی که همواره دوست دارند ایرانیان وابسته به آن ها باشند، کمک می‌کنیم!؟

فراموش نکنیم که پشت سر هرکدام از این سایت ها چند جوان ایرانی زحمات زیادی را متحمل شده‌اند و لذا باید از آنها حمایت شود تا محصول کار خود را با کیفیت بالاتر ارائه کنند و در عین حال نواقص و ایرادات آن، که امری طبیعی است را هم مرتفع سازند.

پاسخ تیم مدیریتی فیس‌نما به سوالات کاربران

طی یک اقدام هکری شبکه‌ اجتماعی فیس‌نما هک شد.

بر همین اساس بعد از انتشار این خبر و درخواست متعدد کاربران این شبکه اجتماعی، شبکه اطلاع رسانی راه دانامکاتبه ای با تیم مدیریتی فیس‌نما انجام داد تا به برخی از سوالات کاربران این شبکه پاسخ دهد. 

تیم مدیریتی فیس نما در ابتدای این مکاتبه ضمن پوزش از کاربران این شبکه اجتماعی اعلام کرد که به زودی مشکلات فنی این شبکه به طور کامل رفع خواهد شد و تمامی کاربران می‌توانند به حساب کاربری خود دسترسی پیدا کنند.

تیم مدیریتی فیس نما در پاسخ به این سوال که آیا امکان فروش اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی از سوی مدیران فیس نما وجود دارد، اظهار داشت: این موضوع از سوی تیم مدیریتی فیس نما به طور کامل رد می شود و فعالیت سه ساله فیس نما که باعث جذب مخاطب شد تاییدی بر این موضوع است.

همچنین مدیران فیس نما در پاسخ به این سوال شبکه اطلاع رسانی راه دانا که ایا راه نفوذ هکر به این شبکه اجتماعی از سیستم مدیریتی ایجاد شده، اعلام کرد که اینطور نیست و مشکل به وجود آمده بخاطر غیر فعال شدن یک افزونه در نرم افزار های مدیریت سرور بوده و هیچ ارتباطی به انتقال داده های کاربران از سرور کانادا به سرور ایران ندارد و همچنین هیچ گونه مشکل امنیتی نیز در سیستم اسکریپت سایت وجود ندارد و تمام موارد امنیتی لحاظ شده است.

همچنین تاکید می شود که هیچ فایل شخصی اعم از تصویری و ... در اختیار هکر  قرار نگرفته و در امنیت کامل است.

مدیران فیس نما درباره افشای اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی نیز به دانا گفتند که دقیقا اطلاعات 116 هزار و 478 نفر از کاربران بر اثر این اتفاق به صورت غیر مجاز در سطح فضای مجازی منتشر شده که این اطلاعات حاوی نام کاربری، آدرس ایمیل، نام نمایشی و رمز عبور به صورت کد شده است که البته درصد بالایی از رمز های عبور قابلیت "دیکد" کردن را ندارد؛ البته متاسفانه اطلاعات غیر درستی از سوی برخی سایت ها در این رابطه منتشر شده که ما انتظار چنین برخورد نامتعادلی را از سوی این فعالان فضای مجازی نداشتیم.

مدیران این شبکه اجتماعی همچنین اعلام کردند که هک شدن این شبکه از ساعت 21 و 50 دقیقه روز سه شنبه مورخ 10/9 /1393 رخ داد و تا حدود ساعت 22 و 20 دقیقه ادامه داشت که در پی آن منجر به تغییر صفحه اول شبکه اجتماعی شد و به مدت 2 دقیقه متن مورد نظر هکر بر روی صفحه اصلی نمایش داده شد.

پس از گذشت این مدت دسترسی هکر به سرور توسط تیم فنی قطع و عیب یابی سیستم و رهگیری آی پی هکر آغاز شد؛ در نهایت بعد از حدود 30 دقیقه آی پی هکر شناسایی و فایل بارگذاری شده توسط وی پیدا شد.

مدیران فیس نما در مورد نگرانی های کاربران برای امنیت سایر حساب های کاربری شان نیز اعلام کردند که رایزنی هایی را با ارائه دهنده خدمات ایمیلی مانند یاهو و گوگل داشتند و البته این رایزنی ها هنوز ادامه دارد و قرار شده تا قبل از ورود کابران به ایمیل ها پرسش های امنیتی مربوطه از کاربران جهت بازیابی مجدد رمز عبور مطرح شود تا برای کاربران مشکل امنیتی ایجاد نشود.

تیم مدیریتی فیس نما همچنین اعلام کرد که پس از این کابران در اولین مراجعه به شبکه اجتماعی فیس نما پیغامی را مبنی بر تغییر اجباری رمز عبور؛ تایید مجدد ایمیل و همچنین تایید حساب کاربری به وسیله ارسال کد به شماره تلفن همراه کاربران مشاهده می کنند و پس از عبور از این مرحله و لحاظ تمام مراحل امنیتی می توانند طبق روال گذشته به فعالیت خود در شبکه اجتماعی فیس نما ادامه دهند.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار