وزیر نیرو از سد نرماب و چهل چای در مینودشت بازدید کرد

1403-08-01 07:08:21
0
11

حمید چیت چیان وزیر نیرو روز چهارشنبه از پروژه سد نرماب وچهل چای شهرستان مینودشت درشرق استان گلستان بازدید واز نزدیک درجریان روند اجرایی آن قرار گرفت.

 

وزیر نیرو در این سفر چند ساعته که از سوی استاندار ، مسوولان آب منطقه ای گلستان وشهرستان مینودشت همراهی می شد، در جریان روند اجرایی این پروژه قرار گرفت.

فرماندار مینودشت درخصوص این سفر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود: بازدید وزیر نیرو از سد نرماب چهل چای در ادامه سفر هفته گذشته هیات دولت به استان گلستان صورت گرفته است.

'اسرافیل وزیری' افزود: در جریان سفر هیات دولت به استان گلستان مصوب شد که امسال 18 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه اختصاص یابد.

وی گفت: وزیر نیرو همچنین قول داد برای سال آینده برای اجرای این سد نیز مبلغ 40 میلیارد تومان اختصاص پیدا کند.

فرماندار مینودشت اظهار امیدواری کرد که باتوجه به پیشرفت مراحل ساخت این سد، و در صورت تامین اعتبار امسال و سال آینده و همچنین اختصاص اعتبارات فایناس و اعتبارات دیگر ظرف دو سال آینده شاهد افتتاح این سد باشیم.

عملیات اجرایی سد نرماب وچهل چای درسال 90 با اعتبار اولیه 400 میلیارد تومان بر روی سه رودخانه نرماب، چهل چهای وخرمالو در شهرستان مینودشت در شرق استان گلستان آغاز شد.

این سد ازنوع سدخاکی همگن به ارتفاع 60 متر و حجم مخزن 115 میلیون متر مکعب آب است و قرار است با احداث دو سد انحرافی و تونل، آب رودخانه های چهل چای و خرمالو نیز به این سد سرازیر شود.

سد مخزنی نرماب با هدف کنترل و ذخیره سیلاب، توسعه و بهبود کشاورزی در اراضی تحت پوشش، استفاده صحیح ازمنابع آب زیرزمینی وتلفیق آن با آب سطحی ، تامین آب شرب وصنعت منطقه وتوسعه صنعت گردشگری احداث می شود.

با احداث این سد تنظیم حدود 15 درصد از آب های سطحی استان در سه رودخانه خرمالو، نرماب و چهل چای به میزان 175 میلیون مترمکعب صورت می گیرد.

با تکمیل این سد نرماب درشرق استان گلستان، آب شرب شهرستانهای مینودشت، گالیکش، کلاله، گنبدکاووس، نوار مرزی و مراوه تپه تامین می شود.

همچنین تامین آب صنعتی منطقه وآبیاری 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان های مینودشت، گنبد وآزاد شهر از جمله اهداف احداث این سد است.

این سد توسط وزارت نیرو و قرارگاه خاتم الانیبا ساخته می شود./ایرنا

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار