یادداشتی به قلم علی‌اصغر مؤذنی؛

اراضی زراعی گالیکش محصور در آب اما تشنه توجه‌/ گالیکش جزیره‌ای محروم، با آینده‌ای بی‌آب

1403-08-01 06:08:03
0
10

اراضی زراعی گالیکش محصور در آب اما تشنه توجه‌/ گالیکش جزیره‌ای محروم، با آینده‌ای بی‌آب.

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از نیلکوه، هزاران هکتار از اراضی حاصلخیز شهرستان گالیکش باقابلیت دو کشت در سال و تنوع زراعی قابل‌توجه علیرغم جریان داشتن چهار رودخانه بزرگ در تشنگی و کم‌آبی قادر به بهره‌دهی مطلوب از خود نیستند.

کاهش روزافزون بازدهی اراضی و ناتوانی در آبیاری اراضی توسط کشاورزان به دلیل فقدان آب باعث شده تا کشاورزان با نگرانی و فقط با امید به نزولات آسمانی به کشت و زرع بپردازند.

سهم مردم از آب رودخانه‌ها فقط در ایام بارش‌های سنگین آب‌گرفتگی و سیلاب است و در طول ایام غیر زراعی هدر رفت آب و ناتوانی در کنترل و ذخیره آن باعث شده تا کشاورزان در تولید محصول خوب و مطلوب ناتوان باشند.

احداث سد در همه شهرهای هم‌جوار گالیکش مانند در شرق گالیکش سد شهید چمران در حوزه شهرستان کلاله، در شمال گالیکش سد گلستان در حوزه شهرستان گنبدکاووس در جنوب گالیکش سد حسین‌آباد کالپوش در حوزه بخش میامی شهرستان شاهرود و در غرب گالیکش نیز سد نرماب و چل چای در حوزه شهرستان مینودشت باعث شده تا شهرستان گالیکش جزیره‌ای محروم و با آینده‌ای بی‌آب متصور شود.

فقدان پیش‌بینی لازم برای تأمین حداقل آب موردنیاز کشاورزان گالیکش از سد بالادستی حسین‌آباد کالپوش و یا سد نرم آب و چل چای و یا حتی سد پائین‌دستی گلستان باعث شده تا اراضی زراعی شهرستان با حداقل قوه نامیه خود محصول دهی داشته و بخش عمده اراضی در طول سال فقط یک‌بار زیر کشت بروند.

galiabj 1

رودخانه اوغان

در صورت تأمین آب زراعی لازم علاوه بر کشت گندم، در کشت دوم دانه‌های روغنی در حد قابل‌توجهی افزایش و حتی محصول به تاریخ پیوسته پنبه دوباره احیا خواهد شد درحالی‌که به‌راحتی می‌توان سطح قابل‌توجهی از این اراضی را زیر کشت محصول استراتژیکی مثل برنج برد که با توجه به مرغوبیت اراضی، جهش قابل‌توجهی در تولید برنج کشور ایجاد خواهد شد.

گالیکش شهرستان مستعد برای کشاورزی در صورت اندک توجه مسئولین در برنامه‌ریزی بر ذخیره آب باهدف تأمین آب موردنیاز شرب مردم و زراعت می‌تواند تحول عظیمی در اشتغال مولد و تولید محصولات زراعی را ایجاد کند.

شرایط مناسب برای احداث سد بر روی رودخانه اوغان علاوه بر ذخیره آب در فصل بارش می‌تواند در شرایط کنونی که کشور به‌سوی بحران آب پیش می‌رود اسباب اطمینان و قوت دل کشاورزان شهرستان باشد.

به‌راستی چگونه در قبال این‌همه هدر رفت آب در فصول بارش سال در چهار رودخانه این شهرستان بی‌تفاوت و بی‌برنامه هستیم؟

هزاران هکتار زمین مرغوب کشاورزی، صدها هکتار باغات میوه بر شکوفایی و تولید بیشتر امروز چشم‌انتظار تدبیر شایسته و همت مسئولین است تا بر تأمین آب موردنیاز کشاورزی این شهرستان اقدامی شایسته معمول دارند.

احداث سد در شهرستان گالیکش مهم‌ترین اولویت در مطالبات مردمی است که سالیان سال زخم محرومیت را مرهم صبر نهاده و به برکت میزبانی از وجود مبارک خورشید انقلاب پیشگامی در همه صحنه‌های صیانت از آرمان‌های والای انقلاب را افتخار خود دانسته و به آن می‌بالند.

کم‌توجه‌ی برنامه ریزان و مدیران در پاسخ به چنین نیازی در طول سالیان دراز گذشته، بیش از عطش اراضی زراعی آزاردهنده است.

شرایط خاص شهرستان گالیکش، قابلیت‌های نهفته در جغرافیای کم‌نظیر این شهرستان و فقدان فریادی که قادر باشد این نیاز را در سطح ملی طرح و توجه برنامه ریزان را جلب نماید بر سنگینی این معضل می‌افزاید.

شهرستانی که به‌راحتی محور اتصال سه استان کشور و پذیرای خیل عظیم زائرین و مسافرین است و ازجمله مناطق هدف مهاجرت از استان‌های دیگر در طول دوره‌های گذشته بوده بر پویائی استعدادهای خود منتظر نگاه عادلانه دولت تدبیر است. دولتی که قبل از هر چیز باید دین خود در برابر حمایت قاطع این مردم از برنامه‌های دولت را ادا کرده و پاسخ مناسبی بر سه دهه پایداری و ایستادگی مردم شریف این شهرستان در صیانت از آرمان‌های والای انقلاب دهد.

چشمان مردم شریف شهرستان گالیکش هم چنان به دستان دولت تدبیر است تا ببیند در سفر آتی خود چه ره‌آوردی برای آنان به ارمغان خواهد گذارد.

کم‌آبی زراعت را ضعیف ساخته و فشار مستمر بر سیکل زندگی و میزان درآمد سالانه آنان وارد ساخته به‌گونه‌ای که عمده جوانان به‌سوی شهرهای بزرگ و صنعتی رهسپار شده‌اند تا فقط قوت روزانه خود را تأمین کنند و در بازی جدید رونمائی نشده ای، هم‌اینک نیز عده‌ای با دلایل نه‌چندان منطقی و خام به دنبال تغییر جاده گرگان به بجنورد هستند تا شاید فشار محرومیت را بر گرده مردم صبور و قانع شهرستان گالیکش دوچندان سازند.

امید است واقعیت‌های موجود در سایه مصلحت‌اندیشی عده‌ای ساده‌دل رنگ نبازد و شأن و منزلت مردم متدین و قهرمان گالیکش در تصمیم‌گیری‌ها حفظ و تکریم شود. انشاء الله

نویسنده: علی‌اصغر مؤذنی

در سال زراعی جاری بیش از 700 هکتار از اراضی شالی شهرستان گالیکش به دلیل کم آبی خشک شد


نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار