گیاهی با ریشه‌ای اعجاب‌انگیز

1403-08-01 01:08:26
0
137

ریشه گیاه بابا آدم دارای خاصیت سرد و خشک بوده و خواص درمانی بسیاری از جمله تصفیه کنندگی خون دارد. کسانی که میل زیادی به خوردن شیرینی و شکر دارند اگر صبح ناشتا از دم کرده این گیاه بنوشند به زودی این عادت رفع خواهد شد.

 

مهدی قنبری کارشناس گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان شرقی گفت: این گیاه برطرف کننده جوش‌های صورت، ادرارآور، معرق، تمیزکننده سیستم لنفی، درمان کننده اگزما، ترمیم کننده زخم­‌ها، از بین برنده تورم، تقویت کننده بدن، درمان کننده سرگیجه و رماتیسم، تنظیم کننده قند خون، ضدعفونی کننده، از بین برنده کرم معده و روده و درمان کننده ناراحتی­‌های ریه و گلو است.

وی افزود: این گیاه در معالجه ذات‌الریه، درمان سرماخوردگی، درمان تب حاصل از مخملک، درمان یبوست، درمان کچلی، معالجه زخم­‌ها و التیام جراحات، علاج کم خونی و رنگ پریدگی به خاطر وجود آهن، درمان نقرس و آرتروز و رماتیسم، آرام کردن درد سیاتیک، برطرف کردن کمر درد و دفع ورم کلیه کاربرد دارد.

به نقل از ایسنا، قنبری ادامه داد: کسانی که میل زیادی به خوردن شیرینی و شکر دارند اگر صبح ناشتا از دم کرده این گیاه بنوشند به زودی این عادت رفع خواهد شد.

وی درباره شیوه مصرف این گیاه گفت: پس از خارج کردن ریشه بابا آدم از خاک آن را بخوبی شسته و به قطعات کوچک سه سانتیمتری تقسیم کرده و خشک می­‌کنند.

وی با بیان اینکه بابا آدم گیاهی علفی و دوساله است، خاطرنشان کرد: برگ­‌های آن بسیار بزرگ و پهن به حالت افتاده بر روی ساقه قرار دارد. ریشه گیاه دراز و دوکی شکل و مانند هویج به ضخامت انگشت دست بوده و دارای مقدار زیادی کربنات پتاسیم و نیترات پتاسیم است.

قنبری یادآور شد: پوست ریشه باباآدم قهوه‌ای، ولی مغز آن سفید و طعم آن کمی شیرین بوده و در بعضی از نقاط ایران به حالت وحشی می­‌روید که از ریشه آن استفاده طبی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تهیه دم کرده ریشه باباآدم، مقدار 50 گرم ریشه بابا آدم را در یک لیتر آب جوش به مدت 20 دقیقه دم می­‌کنند، گفت: جوشانده ریشه باباآدم هم به این نحو تهیه می‌شود که مقدار 80 گرم ریشه باباآدم را در یک لیتر آب جوش بمدت 10 دقیقه می­‌جوشانند./زیست نیوز

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار