اهمیت کشت کنجد درشهرستان های کلاله ومراوه تپه

1403-06-29 12:06:16
0
114

روغن کنجد می تواند از بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کند.

 

کنجد روغنی دارد که علاوه برخاصیت غذایی، درمان کننده و بازکننده رگهای خون و حدودا هم ردیف روغن زیتون است  و همانور که می دانید بدلیل گرانی روغن زیتون مصرف آن برای خانوارها ممکن نیست لذا کشت کنجد درکنار مزرعه هندوانه در اراضی کلاله و مراوه تپه، از هزینه های پزشکی خانوارخواهدکاست.

براساس گزارش خبرگزاری مهر، براساس گفته های معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیشترین عامل مرگ و میر در استان، بیماری قلبی و عروقی است.

روغن های سویا، آفتابگردان و کلزا ضرری برای رگهای خونی یا قلب ندارد اما مثل روغن کنجد درمان کننده نیست روغن کنجد دارای خاصیت آنتی اکسیدان (ضد سرطان) و موجب جذب کلسترول خوب (HDL) به میزان 85% در بدن می گردد که از بسته شدن عروق و شریان های منتهی به قلب جلوگیری میکند.

زمان کشت کنجد 20 فروردین لغایت 20 اردیبهشت است میزان بذر لازم 8 تا 10 کیلو در هکتارمی باشد.هنگام کشت باید خاک کمی کلوخ دار باشد چرا که درصورت دیسک فراوان و نرم شدن خاک امکان خشک شدن گیاه بدلیل گرمای شدید وجود دارد.نیازمندی کود شیمیایی کنجد، مثل هندوانه است.

از مهمترین بیماری و آفات کنجد درمنطقه بیماری قارچی لکه برگی (قره قوره) که سم مورد استفاده برای جلوگیری از این آفت مانکوزب به میزان یک کیلو در 400 لیتر آب است و بیماری فیلودی یا گل سبز(نرک کنجد یا ارکک) یکی دیگر از آفت های این نوع از کشت می باشد که عامل آن ویروسی است و توسط شته منتقل می شود. جهت پیشگیری از این بیماری نیز از سموم شته کش استفاده می شود.

جهت پیشگیری از رشد علفهای هرز سم ترفلان به میزان یک و نیم تا دو لیتر در هکتار قبل ازکشت مصرف می گردد.

خلیل حسن زاده -کارشناس زراعت واصلاح نباتات

{tab=عنوان تب 1}

شما عزیزان می توانید مقالات ، یاداشت ها و اخبار خود را به ایمیل deldar69@yahoo.com ارسال کنید. سوژه از شما، پیگیری با ما.

{/tabs}

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار