کلاله از بن بست خارج می شود/ عبور جاده های پارک ملی از کلاله

1403-06-18 04:06:49
0
102

عبور جاده از پارک ملي گلستان به عنوان قديمي ترين پارک ملي کشور باعث بروز مشکلات و هزينه هاي زيست محيطي فراواني شده است، در سال 83 احداث جاده اي خارج از اين پارک ملي به تصويب دولت وقت رسيد که متاسفانه اجراي اين مصوبه در سالهاي گذشته پيگيري نشده است.


پارک‌هاي ملي با سه هدف ايجاد مي‌شوند که شامل حفظ و يکپارچگي يک يا چند اکوسيستم براي نسل‌هاي حاضر و آتي، حذف هر گونه بهره‌برداري يا سکونت زيان‌آور که موجوديت منطقه را به مخاطره مي‌اندازد و فراهم‌آوري زمينه‌هاي لازم براي استفاده‌هاي معنوي، علمي‌، آموزشي و تفرجگاهي سازگار زيست محيطي و فرهنگي است.

براساس قوانين و مقرارت سازمان حفاظت محيط،دفتر حقوقي، (1380) و مقررات "اي يو سي ان" (1992)، عبور لوله‌هاي نفت، گاز، ريل‌هاي راه آهن، اتوبان و غيره در پارکها کاملا ممنوع بوده و تنها احداث آن گونه تسهيلات و خدمات انسان ساخته در پارک‌ها مجازند که در خدمت مديريت پارک باشند.

به گزارش مهر،با توجه به قوانين پارک هاي ملي، طي سال هاي گذشته تلاش هاي زيادي براي خروج جاده از پارک صورت گرفته است و حتي ابتکار رييس سازمان محيط زيست کشور و استاندار گلستان نيز وعده اين طرح را داده اند. اما، وقفه در احداث جاده اي جديد خارج از پارک ملي صدمات فراواني را به اين پارک و گونه هاي جانوري آن وارد کرده است که جبران بسياري از آن ها سال هاي سال به طول خواهد انجاميد.

از ميان پارک ملي گلستان که يک پارک بين‌المللي است و از قوانين آن تبعيت مي‌کند جاده اي عريض رد شده است که اصلي‌ترين مسير ارتباطي شمال کشور و استان خراسان و يکي از محورهاي ارتباطي تهران-مشهد است.

حميد جلالوندي مدير کل دفتر ارزيابي و اثرات زيست محيطي سازمان حفاظت محيط زيست مي‌گويد: اقدامات لازم جهت ارزيابي جاده پارک ملي گلستان صورت گرفته است.

جلالوندي خاطر نشان کرد: قرار بر آن شده است جاده در واريانت شمالي پارک به سه راهي «کلاله-گلي داغ-آشخانه» انتقال يابد و سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت راه و شهر سازي طي نامه اي از رييس جمهور خواستار تامين اعتبار اين جاده در بودجه سال 94 شده اند.

وي بيان داشت: در دوران قبل از رياست دکتر ابتکار در سازمان حفاظت محيط زيست موضوع خروج جاده مطرح و پيگيري هاي مقدماتي صورت پذيرفت.

مدير کل دفتر ارزيابي و اثرات زيست محيطي خاطرنشان کرد: متاسفانه با تغيير دولت، موضوع انتقال جاده مسکوت ماند و بحمدالله با پيگيري هاي مجدد سازمان حفاظت محيط زيست و همکاري وزارت راه و شهر سازي همچنين حمايت دولت جديد نتيجه ارزيابي زيست محيطي اعلام گرديده و در انتظار تامين اعتبار است.

اسماعيل مهاجر مدير کل محيط زيست استان گلستان در 2 آذر ماه 93 در خصوص وضعيت جاده جايگزين پارک ملي گلستان گفت: خروج جاده بين‌المللي استان گلستان به مشهد مقدس از اين پارک کليد خورده و به زودي اجرايي مي‌شود.

مدير کل استان گلستان خاطر نشان کرد: پيش از سفر قريب الوقوع رييس جمهور به استان گلستان در نيمه آذر ماه سال جاري دکتر سعيد نمکي مشاور معاون برنامه‌ريزي و راهبردي رييس‌جمهور و مشاور رياست سازمان حفاظت محيط‌ زيست دکتر ابتکار به‌اتفاق ايشان و معاونين خود در خصوص آخرين بررسي ميداني و جاده واريانت شمالي پارک ملي و ذخيره‌گاه زيست‌کره گلستان وارد اين پارک شدند.اين بازديد از مسير کلاله، گليداغ، آش خانه (بجنورد) انجام گرفت.

در سفر رييس جمهور به استان گلستان يکي از مواردي که دولت در استان گلستان پيگيري خواهد کرد بحث انتقال جاده (انتقال عبور وسائط نقليه سنگين) از پارک ملي گلستان است./مهر

{tab=توجه}

شما عزیزان می توانید مقالات ، یاداشت ها و اخبار خود را به ایمیل deldar69@yahoo.com ارسال کنید. سوژه از شما، پیگیری با ما.

{/tabs}

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار