جهت افزایش محصول هندوانه وآفتابگردان چه عملیاتی انجام دهیم؟

1403-06-18 02:06:33
0
91

هندوانه و آفتابگردان جزو محصولات بهاره می باشد و برخی ازعملیات مناسب موجب افزایش محصول خواهد شد.

 

کشاورزان شهرستان کلاله و مراوه تپه توجه داشته باشند که اکثر زمین های مورد کشت بصورت دیم و وابستگی کامل به بارندگی دارد. لذا جهت ذخیره بیشتر رطوبت به زمین زیرشکن (ساب سویلر) زده شود که زمان آن از تابستان تا قبل ازکشت پاییزه(گندم) است دو نتیجه مهم دارد.

ا- ذخیره بیشتر رطوبت

2-شکستن لایه سخت (هاردپن) موجب گسترش بیشتر ریشه خواهد شد. زیرشکن فقط با تراکتورهای سنگین مثل نیوهلند زده می شود.

کشاورزان اشتباها پنجه غازی را که یک گاوآهن معمولی است زیرشکن می گویند. زیرشکن اگر در ابتدای فصل بهار قبل کشت هندوانه و آفتابگردان زده شود به ضرر کشاورزخواهدبود آن بدان علت است که اندک رطوبت ذخیره شده در لایه سطحی به طرف پایین پخش خواهد شد و زیرشکن نباید در اراضی شور مثل بخش هفت گنبد و دره های شور مثل دره اسمیلگ قرناوه استفاده شود که موجب بالا آمدن شوری به سطح خاک خواهد شد.

دومین عاملی که در افزایش محصولات هندوانه و آفتابگردان تاثیر دارد و کشاورزان محترم رعایت نمی کنند دادن کود شیمیایی می باشد که بسته آزمون خاک به میزان 50 تا 100 کیلوفسفات، 100 تا 150 کیلو گوگرد آلی و 100 تا 150 کیلو کود اوره (سفید) و 50 تا 100 کیلو کود پتاس قبل شخم پاییزه داده شود به عبارتی در پاییز قبل از شخم ابتدا باید کودها داده و بعد خاک برگردانده شود .

اشتباهی که کشاورزان عزیزدارند کود را هنگام کشت هندوانه و آفتابگردان (فروردین) به زمین می پاشند با توجه به اینکه کود درقسمت سطحی خاک قرارمی گیرد و ریشه به قسمت پایین خاک حرکت می کند و در بهار و تابستان نیز بارندگی کم است ، کود به خوبی حل نمی شود و بلااستفاده قرار می گیرد.

درخصوص کود اوره درمناطقی مثل کلاله و اراضی که درضلع جنوبی جاده مراوه -کلاله قرار دارد به جهت جلوگیری از شستشوی خاک در طی مدت بارندگی  زمستانه بهتر است اواسط اسفند ماه پاشیده شود. در دیگر مناطق کم باران مثل اراضی شمالی جاده مراوه-کلاله (قایره) بهتر است همراه کودهای فسفاته داده شود که خطر شستشو ندارد.

نکته مهم دیگری که وجود دارد علفهای هرز سبز شده است که طی زمستان  موجب تخلیه رطوبت و کود از مزرعه خواهد شد در این مورد توصیه می شود اواسط زمستان و ابتدای فروردین باید توسط دیسک نابود گردد،درغیر اینصورت رطوبت و موادغذایی ذخیره شده صرف مصرف علفهای هرز خواهد شد.

خلیل حسن زاده کارشناس زراعت و اصلاح نباتات

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار