مرمت مسجد و مدرسه کریم ایشان در کلاله

1403-07-27 08:07:23
0
66

مسجد ومدرسه تاریخی کریم ایشان در مسیرجاده کلاله – مراوه تپه شهرستان کلاله ، مرمت و بهسازی شد.

 

به گزارش کلاله خبر، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، مدیر کل این اداره کل در طی بازدید از این بنای تاریخی گفت: مسجد ومدرسه تاریخی کریم ایشان درسال 91، با اعتباری بالغ بر 2500 میلیون ریال از اعتبارات ملی سال 90، مرمت و بهسازی شد.

قربان عباسی با اشاره به اقدامات مرمتی صورت گرفته در این بنا افزود: جمع آوری پوشش آجرفرش آسیب دیده بام بنا، اجرای قیرگونی پشت بام بنا و اجرای مجدد آجرفرش به روش سنتی در مسجد مدرسه تاریخی بنا همچنین اجرای سقف طبقه اول برای مصلی موجود درمحوطه و اجرای اندود بندکشی درجداره های بنای تاریخی و اصلاح ساختار تاسیساتی الکتریکی بنا از جمله اقدامات صورت گرفته دراین بنای تاریخی می باشد.

وی اذعان داشت:. ساختمان مسجد و مدرسه متعلق به دوره قاجاریه می باشد و بر اساس تاریخی که بر سردر ورودی مدرسه کتابت شده ، در سال 1328 هجری قمری ساخته شده و این بنا به شماره 1124 مورخه 21/7/54 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

عباسی خاطر نشان کرد: مسجد کریم ایشان در سال 1328 هجری قمری ساخته شده و با اینکه زیاد قدمتی ندارد، اما خصوصیات بناهای قدیمی تر در آن راه یافته است. بناهای آن ترکیبی از ویژگی های بناهای دیدنی آسیای مرکزی و معماری ایران است. طول آن در حدود 17 و عرض آن در حدود 13 متر است.

وی ادامه داد: ساختمان آجری مسجد که عاری از هرگونه تزئین می باشد ، با نقشه ی ( پلان تیپ) مربع- مستطیل بنا شده است. این مسجد شامل یک شبستان با در ورودی در جبهه جنوبی می باشد که سقف آن بوسیله چهار گنبد پوشش یافته است. گنبد ها از نظر معماری قرینه یکدیگر، بسیار دقیق، منظم و به شکل بسیار زیبایی بنا شده است.

اوهمچنین به مدرسه کریم ایشان اشاره داشت و افزود: این مدرسه که در نزدیکی مسجد و در ضلع جنوب غربی آن است به شکل زیبایی با پلان چهار ضلعی یا مربع شکل ساخته شده است. « ابعاد ساختمان مدرسه در حدود 30 متر است و زیربنای آن حدود 1000 مترمربع و ضخامت جرز دیوارهای آن در حدود 1 متر است ، که به وسیله آجرهای ضخیم ساخته شده است و شامل یك حیاط و تعداد 23 حجره است.

عباسی درادامه تصریح نمود: در مجاورت مدرسه ی كریم ایشان و در جبهه جنوب شرقی آن ، مكانی تحت عنوان « عیدگاه» برای انجام فرایض نماز عید فطر، عید قربان و نماز جمعه ساخته شده که دارای پلان هندسی چند ضلعی و سقف دو طبقه مصطبه ای شكل و عاری از تزئینات است.

او در پایان عنوان کرد: مرمت و بهسازی بناهای تاریخی استان ازجمله برنامه های این اداره کل می باشد تا با این اقدامات مواریث تاریخی و فرهنگی این دیار حفظ شده و زمینه های بازدید گردشگران از این بناهای ارزشمند بیش ازپیش فراهم آید./گلستان ما

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار