رئیس منابع آب شهرستان کلاله:

آب سد بوستان کلاله افزایش یافت / افزایش 2 میلیون متر مکعبی آب این سد

1403-06-29 03:06:58
0
70

سرویس اجتماعی: رئیس اداره منابع آبی شهرستان کلاله از افزایش 2 میلیون متر مکعبی آب سد بوستان شهرستان کلاله خبر داد.

 

حسین ثابتی در گفتگویی با بیان اینکه حجم آب منابع آبی در شهرستان کلاله به شدت کاهش یافته بود گفت: حجم آب سد بوستان شهرستان کلاله که بر روی آبراهه اصلی حوضه آبریز گرگانرود است ، به 4 میلیون متر مکعب رسیده بود که با بارش های اخیر 2 میلیون متر مکعب دیگر به حجم آب این سد اضافه شد.

وی افزود: استفاده بیش از اندازه از منابع آبی بخصوص آب های رودخانه های منتهی به این سد برای آبیاری مزارع باعث کاهش چشمگیر حجم آب این سد شده بود که با بارش های اخیر حجم آب ذخیره شده در پست این سد به 6 میلیون متر مکعب رسید.

گفتنی است سد بوستان در شهرستان کلاله در شمال غربی شهر کلاله بر روی آبراهه اصلی حوضه آبریز گرگانرود احداث گردیده است .

ساخت این سد در سال 78 13  آغاز و در سال 1384افتتاح شد .  مطالعه کننده سد شرکت مهندسین مشاور تهران برکلی و پیمانکار اصلی ساختمان سد؛ شرکت پورنام ، پیمانکار ساختمان ایستگاه پمپاژ ، مکانیک و برق ایستگاه پمپاژ ، شبکه اصلی شبکه کانال های درجه 1 و 2 ، کنسرسیوم شرکت های پورنام – راستکار پی  بوده اند.

سد بوستان از نوع سدهای خاکی همگن می باشد . ارتفاع سد از پی 32 متر ، طول تاج سد 620 متر، و سرریز سد که از نوع آزاد بتنی دارای پل دسترسی می باشد ، در تکیه گاه راست تاج سد قرار دارد .

مخزن سد حدود 50 میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره دارد و حدود 41 میلیون متر مکعب از ظرفیت آن برای تنظیم آب در نظر گرفته شده و حجم مخزن در سیلاب طراحی 135 میلیون متر مکعب است .

مجموع شبکه خالص سد 3600 هکتار است که به صورت پمپاژ از طریق سد انحرافی و ایستگاه پمپاژ ساخته شده در پایاب مخزن سد آبیاری خواهد گردید .

ایستگاه پمپاژ سد دارای 5 دستگاه موتور پمپ مستغرق که با استفاده از نیروی برق فعالیت می کنند و مجموعا 4/4 متر مکعب در ثانیه ظرفیت دارند که آب پمپاژ شده به وسیله 2 خط انتقال لوله 1250  به طول 1500 به ابتدای شبکه انتقال داده می شود . 

کانال های درجه 1 شبکه سد از نوع بتنی با مقطع ذوزنقه ای به طول 19 کیلومتر و طول کانالهای درجه دو بیش از 26 کیلومتر  و از نوع بتنی است .

سیستم زهکشی شبکه یه صورت کانال های روباز است که مجموع طول زهکش های درجه 1 و 2 به5/17 کیلو متر می رسد .استفاده دو منظوره از مخزن برای پرورش ماهی هم زمان با استفاده از آب جهت زراعت نیز در دست برنامه ریزی است .


 

 

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار