سرویس اجتماعی:

عجیب ترین روش بهره برداری از منابع آب زیرزمینی + تصویر

1403-06-29 04:06:49
0
70

سرویس اجتماعی: با کاهش نزولات آسمانی و درپی آن کاهش منابع آبی در برخی از مناطق استان گلستان ، برخی کشاورزان از روش های جدیدی برای استفاده غیر مجاز از آب های زیر زمینی استفاده می کنند.


به گزارش کلاله خبر، عوامل مختلفی نه تنها در شهرستان کلاله بلکه در بیشتر مناطق استان گلستان، دست در دست هم می دهند تا مردم  شهرهای مختلف این استان در فصل گرم تابستان با کم آبی روبرو شوند.

کاهش نزولات آسمانی از جمله باران که میزان آن در سال آبی جدید 405 میلی متر بود و گرمای شدید فصل تابستان که در روزهای اخیر حتی به دمای بی سابقه بیش از 43 درجه هم رسید، می تواند یکی از عوامل طبیعی کم ابی در این شهرستان باشد.

ارائه برخی گزارشات از سوی مسئولین حاکی از کاهش 45 درصدی بارش باران در شهرستان کلاله می باشد که در پی آن این موضوع بصورت طبیعی باعث کاهش آب های زیر زمینی می شود که نمونه بارز آن کاهش دبی چشمه آقسو ، منبع اصلی تامین آب شهرستان کلاله می باشد.

اما در کنار عوامل طبیعی ، عوامل انسانی نیز در کاهش آب های زیر زمینی دخیل می باشند و در جای جای این شهرستان و اطراف آن شاهد هدر رفتن آب های زیر زمینی در جهت سود بری برخی از کشاورزان هستیم ، کشاورزانی که با اخذ مجوز چاه های عمیق ، برای نزدیک به 15 هکتار زمین زیر کشت شالی خود ، نزدیک به 2 ماه بصورت شبانه روزی از آب های زیر زمینی استفاده می کنند.

برای دیدن فیلم بر روی تصویر ذیل کلیک کنید


جدیدا نیز برخی از کشاورزان با خشک شدن آب رودخانه ها( به دلیل ایجاد آبندها در بالا دست رودخانه ها برای آبیاری شالیزارها ) از راهکارهایی جدید برای آبیاری شالیزارهای خود استفاده می کنند.

برخی از کشاورزان شالی کار با خشک شدن بستر رودخانه، اقدام به حفر چاه در بستر این رودخانه ها کرده اند و برای آبیاری مزارع خود بصورت غیر قانونی از آب های زیر زمینی استفاده می کنند که این اقدام آنها نیز باعث کاهش منابع آب زیر زمینی می شود و نتیجه ان این می شود که در ساعات مختلف شبانه روز فشار آب شرب منازل به یک سوم اولیه خود برسد.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار