سرویس اجتماعی:

نکات کلیدی که نباید در انتخاب رشته آزمون سراسری ۹۳ فراموش کرد

1403-08-01 09:08:50
0
10

سرویس اجتماعی: هر ساله عده قابل توجهی از داوطلبان صرفا به علت اشتباهات گاها فاحشی که در انتخاب رشته دارند در رشته هایی که خیلی به آن علاقه ندارند پذیرفته می شوند یا به خاطر نداشتن اطلاعات لازم در خصوص انتخاب رشته , به گونه ای عمل می کنند که علیرغم وضعیت مناسب رتبه و نمره کنکور در رشته های مورد نظر خودشان پذیرفته نمی شوند.

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از کلاس بیست، انتخاب رشته یکی از حساسترین لحظه های زندگی تحصیلی هر دانش آموز می باشد، وی باید دست به انتخاب بزند، انتخابی که می تواند توأم با دقت، آگاهی و دوراندیشی باشد و یا نباشد ، به همین جهت در فرایند انتخاب رشته باید تمامی داوطلبان اطلاعات و آگاهی های لازم را کسب نموده و با متخصصین این امر مشورت کنند تا خدای نکرده در این انتخاب سرنوشت ساز دچار مشکل یا اشتباه نشوند.

هر ساله عده قابل توجهی از داوطلبان صرفا به علت اشتباهات گاه فاحشی که در انتخاب رشته دارند در رشته هایی که خیلی به آن علاقه ندارند پذیرفته می شوند یا به خاطر نداشتن اطلاعات لازم در خصوص انتخاب رشته , به گونه ای عمل می کنند که علیرغم وضعیت مناسب رتبه و نمره کنکور در رشته های مورد نظر خودشان پذیرفته نمی شوند.به همین جهت دانستن نکات فنی انتخاب رشته برای هر داوطلبی که مجاز به انتخاب رشته شده است یک ضرورت به حساب می آید. تاکید می شود کلیه داوطلبان حتما دفترچه های راهنمای انتخاب رشته کنکور را به دقت مطالعه نمایند و نسبت به اطلاعیه های سازمان سنجش و اصلاحیه هایی که در ایام انتخاب رشته صادر می شود کاملا توجه داشته باشند.

نکات فنی انتخاب رشته:

بر خلاف تصور عموم که فکر می کنند انتخاب رشته کار سختی است ، انتخاب رشته آزمون سراسری سهل و آسان است از این جهت که شما می توانید صدو پنجاه رشته محل را انتخاب نمایید و به ترتیب بنویسید، امکان انتخاب ۱۵۰ رشته محل در کنکور سراسری تأثیر هر گونه شانس و حدس و گمان را به حداقل می رساند، زیرا تقدم و تأخر در نوشتن انتخاب رشته محل، شانس قبولی داوطلب را کم و زیاد نمی کند، اما از سویی دیگر انتخاب رشته در آزمون سراسری، دشواری خاص خود را داراست، این دشواری از این جهت است که داوطلب برای انتخاب رشته صحیح و معقول باید انتخاب رشته های خود را براساس اولویت علاقه و ترجیح رشته قبلی به رشته بعدی مشخص نماید، شخصی که انتخاب های خود را به طور صحیح انجام داده باشد، می گوید که من با تحقیق و تفکر، به طور مثال رشته محلی را که در اولویت یا انتخاب ۳۰ ام خود قرار داده ام به رشته محل قرار گرفته در اولویت ۳۱ ام و به تمام رشته محل های قرار گرفته در اولویت های بعدی (۳۱ تا ۱۵۰ ام) ترجیح می دهم.

به عبارتی شما باید به گونه ای انتخاب رشته انجام دهید که انتخاب اول شما نسبت به ۱۴۹ انتخاب دیگر و بعدی شما از هر لحاظ برای شما ارجحیت داشته باشد. به نحوی که اگر به طور مثال شما در اولویت ۴۰ام خود قبول شدید و بعدها متوجه شدید که در اولویت ۶۰ ام هم قبول می شدید، افسوس نخورید که ای کاش، رشته محل اولویت ۶۰ام را بالاتر و به جای اولویت ۴۰ام می زدید. لذا تاکید می گردد اولویت بندی رشته ها صرفا بر اساس علاقه باید باشد و به هیج وجه تقدم یا تاخر در نوشتن یک رشته شانس قبولی در آن رشته را کم یا زیاد نمی کند.

تنها چیزی که اکثر داوطلبان به دنبال آن هستند اطلاعات مربوط به رشته های تحصیلی، وضعیت آینده شغلی آن رشته و میزان شانس فرد برای اشتغال بعد از فارغ التحصیلی می باشد که البته با توجه به وضعیت بازار کار در کشور ما نمی توان در خصوص بسیاری از رشته ها با قطع و یقین در این زمینه صحبت کرد.ولی به هر حال برخی رشته ها در هر گروه آزمایشی وضعیت بهتری نسبت به سایر رشته ها دارند و قطعا این رشته ها جزء رشته های پرمتقاضی تلقی می شوند. معمولا رشته هایی که از نظر اشتغال تضمین شده هستند در اولویت های اول تمامی داوطلبان قرار دارند. به عنوان مثال پذیرش در رشته های مختلف دانشگاه فرهنگیان به جهت تضمین شغلی فرد در بدو قبولی از اولویتهای مهم هر داوطلب علاقه مند به شغل معلمی می باشد. گروهی دیگر از رشته ها تحت عنوان رشته های نیمه متمرکز هستند که دارای شرایط خاص در فرایند پذیرش می باشند که در زیر به آن اشاره می شود.

رشته های نیمه متمرکز:

گزینش رشته های دانشگاه های سراسری به دو نوع متمرکز و نیمه متمرکز می باشد، گزینش متمرکز نوعی گزینش هست که فقط نمره علمی را ملاک قرار می دهد که اکثر رشته ها گزینشی متمرکز دارند، اما در گزینش نیمه متمرکز علاوه بر نمره علمی، احتیاج به مواردی مانند مصاحبه حضوری، معاینه و آزمون عملی برای گزینش نهایی می باشد . اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر داوطلبی در همان ابتدا در یک رشته متمرکز پذیرفته شود، در بقیه انتخاب ها چه متمرکز و چه نیمه متمرکز دیگر گزینش نخواهد شد. اما اگر داوطلبی، ابتدا در یک رشته نیمه متمرکز گزینش شود، نام او در فهرست اولویت قبولی های آن رشته اعلام می شود، اما رایانه دوباره به جست و جو ادامه می دهد، این بار ممکن است در یک رشته ی متمرکز نیز در انتخاب های بعدی پذیرفته شود.

در این حالت در هنگام اعلام نتایج پذیرفته شدگان رشته های متمرکز در شهریور ماه، نام داوطلب برای رشته متمرکز اعلام می شود که داوطلب می بایست به دانشگاه مربوطه مراجعه و در این رشته ثبت نام نماید، داوطلبانی که برای رشته های نیمه متمرکز به طور مشروط قبول شده اند، پس از شهریور ماه به تدریج برای انجام مراحل دیگر ( مصاحبه، معاینه، امتحان عملی و یا علمی ) دعوت می شوند، چنانچه در این آزمون ها شرکت کرده و پذیرفته شوند باید از رشته های متمرکز خود انصراف داده و در رشته ی نیمه متمرکز ثبت نام نمایند. زیرا انتخاب نیمه متمرکز خود را بالاتر از انتخاب متمرکز خود در هنگام انتخاب رشته قرار داده اند.

به عبارتی دیگر برای رشته ی نیمه متمرکز خود اولویت و اهمیت بیشتری قائل بوده اند، اما اگر در مصاحبه، معاینه یا امتحان عملی پذیرفته نشوند و یا اصلاً شرکت نکنند، می توانند همان رشته متمرکز را ادامه دهند بنابراین اگر قصد انتخاب رشته های نیمه متمرکز را دارید، حتماً آن ها را در اولین انتخاب ها قرار دهید ( قبل از انتخاب های متمرکز) هر داوطلب می تواند از هر دوره، دو رشته نیمه متمرکز انتخاب نماید.

فراموش نکنید که شما حق ۱۵۰ انتخاب را دارید، بنابراین با آسودگی خیال این کار را انجام دهید و رشته هایی را که احتمال قبولی متوسطی را هم دارید، حتماً انتخاب نمایید.

هر داوطلب به هنگام انتخاب رشته باید به این موضوع توجه کند که رتبه داوطلب در زیر گروه مربوط به رشته مورد نظر مهم است نه رتبه در سهمیه، چون رتبه براساس بالاترین نمره زیر گروه به دست می آید و این ماکزیمم نمره ممکن است به زیر گروه دیگری به جز رشته انتخابی داوطلب مربوط باشد.

حتماً در ایام انتخاب رشته با سایت سازمان سنجش مرتبط باشید و اطلاعیه های ارائه شده توسط سازمان را مطالعه نمایید.

امروزه یکی از ابزارهای مهم جهت کمک به انتخاب رشته نرم افزارهای کامپیوتری هستند و توصیه می شود تنها به انتخاب رشته کامپیوتری اکتفا نکنید و حتماً خودتان دفترچه راهنمای انتخاب رشته را که توسط سازمان سنجش ارائه می شود مطالعه نمایید. معمولاً رشته محل هایی که جدید ایجاد می شوند، در انتخاب رشته های کامپیوتری منظور نمی گردند و داوطلبانی که از وجود این رشته ها مطلع می شوند و آنها را در اولویت های خود قرار می دهند، معمولاً با رتبه هایی بدتر وارد این گونه رشته محل ها می شوند.

پایگاه های انتخاب رشته کنکور

هر ساله در ایام انتخاب رشته کنکور موسسات و افراد زیادی درگیر این موضوع شده و گاهی مشاهده می شود افرادی صرفا با هدف های مالی و گرفتن هزینه های بالا بدون اینکه کوچکترین تخصصی در این زمینه داشته باشند دست به انتخاب رشته می زنند و در این خصوص باید داوطلبان کاملا هوشیار باشند تا در دام چنین موسسات و افرادی گرفتار نشوند و سرنوشت خودشان را به افراد غیر متخصص نسپارند.

همه ساله در این ایام پایگاه های انتخاب رشته آموزش و پرورش در سراسر استان و در کلیه شهرستان ها دایر می باشند و با توجه به اینکه در این پایگاه ها از مشاوران مجرب و متخصص آموزش و پرورش استفاده می شود قطعا می توانند بهترین کمک را به کلیه داوطلبان داشته باشند. لذا توصیه می شود چنانچه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته قصد کمک گرفتن از افراد متخصص را دارند حتما به این پایگاهها مراجعه نمایند .جهت دریافت اطلاعات مربوط به این پایگاه ها کافی است داوطلبان به ادارات آموزش و پرورش شهرستان محل سکونت خود مراجعه نمایند.

علی بدیع چراغی – کارشناس مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار