با پول پراید چه خودروهایی می توان خرید

1403-06-26 08:06:41
0
98

سرویس اقتصادی:با توجه به اینکه هنوز مردم ایران نجیبانه پراید می خرند آیا بهتر نیست به جای اینکه طلبکارانه قیمت ها را افزایش داد از مردم سپاسگزار بود؟


روزی روزگاری نه چندان دور، وقتی خودروی پراید وارد بازار ایران شد و پیکان به تاریخ پیوست، خیلی ها  آرزوی خریدن پراید را داشتند و البته با نرخ پایینی که برای این خودرو در نظر گرفته شده بود، بسیاری به آرزوی خود رسیدند.

به این ترتیب بود که این خودروی سبك‌وزن و ارزان قیمت( در مقابل دیگر خودروهای بازار) جزو پرفروش‌ترین و پرتیراژترین خودروی تولید داخل كشور شد و جوانان بسیاری رویای داشتن پراید را در سر داشتند.

رویایی که البته تحقق آن با نرخ 5 میلیونی پراید چندان دور از دسترس نبود. هر چند در سال 72 این مبلغ هم با توجه به ارزش پول ملی کم نبود اما از امروز در دسترس تر بود چرا که این روزها ارزش پول ملی پایین امده، پراید 20 میلیونی شده و درآمدها هم ثابت است  و همین مساله باعث شده داشتن ارزان ترین خودروی تولید داخل نیز برای بسیاری از خانواده های ایرانی و نسل جوان رویایی دور از دسترس باشد.

رویایی که با فرض داشتن 1 میلیون حقوق در ماه، حداقل 20 ماه طول می کشد تا تعبیر شود و این در حالی است که کل حقوق و دستمزد کنار گذاشته شود.

اما در سایر کشورهای دنبا خرید خودرو برای مردم نه تنها رویا نیست بلکه دسترسی به خودروهایی بسیار باکیفیت تر از خودروهای تولید سایپا و ایران خودرو، با قیمت بسیار مناسب تر برای عموم آزاد است.

در ایران، به دلایل مختلف صنایع خودروسازی  با توجه به اینکه ۳۰ سال است که به صورت انحصاری اداره می‌شوند، هنوز نتوانسته‌اند رضایت ایرانیان را چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ قیمت برآورده کنند.

در واقع می توان گفت دو شرکت مطرح خودرو سازی ایران یعنی سایپا و ایران خودرو هنوز به رشد و شکوفایی کامل نرسیده‌اند و قابلیت رقابت با برندهای مطرح جهان را پیدا نکرده‌اند.

در این میان شرکت سایپا با توجه به این که ارزان ترین خودوری تولید داخل یعنی پراید را تولید می کند که باید برای قشر متوسط کاملا  قابل دسترس باشد، با توجه به گرانی نجومی قیمت این خودرو بیشتر در تیر انتقادات قرار می گیرد.

این در حالی است که با در نظر گرفتن متوسط 20 میلیونی قیمت پراید می توان خودروهای بسیار با کیفیت تر از آن در خارج ایران تهیه کرد.

جدول زیر نشان دهنده نام چند خودرویی است که ارزان تر از پراید می توان در دنیا تهیه کرد.

خودروسازی که باید از مردم سپاسگذار باشد نه طلبکار!

این در حالی است که نرخ های جدید شرکت های خودرو سازی نشان از افزایش 30 درصدی نرخ خودروها دارند و باید این سوال را از شرکت هایی چون سایپا پرسید که با وجود انحصاری بودن چرا هنوز هم خودرو های تولیدی با خودروهای دنیا نه از لحاظ کیفیت برابری می کند و نه از لحاظ قیمتی همخوانی دارد؟ با توجه به اینکه هنوز مردم ایران نجیبانه پراید می خرند آیا بهتر نیست به جای اینکه طلبکارانه قیمت ها را افزایش داد از مردم سپاسگذار بود؟

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار