سرویس اجتماعی:

متن کامل پرسش و پاسخ جوانان با نورمفیدی و صادقلو

1403-06-29 12:06:55
0
123

سرویس اجتماعی : پرسش و پاسخ های جوانان گلستان و آیت الله نورمفیدی  و دکتر صادقلو عصر یکشنبه 18 اردیبهشت در مسجد گلشن گرگان  با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

 

به نقل از کلاس بیست ، اغلب جوانانی که دیروز برای پرسش از مسئولان به مسجد گلشن آمده بودند از سازمان ها بودند و گویی هیچ دغدغه فرهنگی در بین جوانان وجود نداشت به جز یک مورد آن هم با بی جوابی از سوی دکتر صادقلو مواجه شد.

یاسر کر مشاور جوان فرماندار بندرترکمن نفر اول برای پرسش از نماینده ولی فقیه در استان و دکتر صادقلو پشت تریبون قرار گرفت.

-آیت الله نور مفیدی فردی عامل وحدت بین اقوام و هم زیستی مسالمت آمیز و همگرایی اقوام خواند و گفت: در بیت ایشان جایگاهی برای همبستگی وجود دارد.

یاسر کر : جایگاه همبستگی جوانان شیعه و سنی در کجاست؟ و چگونه می توان به آن دست یافت؟

آیت ا... نورمفیدی : هدف در بین اقوام سنی و شیعه یکی است و موانع هم در میان شیعه وجود دارد و هم در میان اهل سنت . جمودهای دینی، نگاه های بی دینی و بدون انسانیت راه به جایی نخواهند برد و آنهایی که به این شکل به مسائل نگاه می کنند گرفتار خواهند شد و به ورطه نابودی کشیده می شوند؛ عقلانیت و اعتدال باید حکمفرما شود.

وی با اشاره به ملاقات امیر کویت با رهبر انقلاب ، گفت: در روز های گذشته یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری این است که ما مسلمانان باید به شکلی عمل کنیم که اسرائیل از اختلافات منطقه سو استفاده نکند.

ابراز نگرانی از سوی نماینده ولی فقیه استان از اتفاقات خطرناکی که در جهان اسلام رخ می دهد و خواستار هوشیاری بیشتر مسلمانان شد.

ملیحه کیا موسوی دهیار اسبق روستای کفشگیری و فعال فرهنگی و مدنی : پیام ریاست جمهوری در۲۲ خرداد ۹۲ واضح بود و اعتدال و اعتدال گرایان به روی کار آمدند. فکر میکنید چه موانعی بر سر راه اعتدال گرایان وجود دارد؟ بزرگترین مشکلی که در مسیر توسعه استان می بینید چیست؟

دکتر صادقلو: موج مردمی که در سال ۹۲ در درون بیداری مردمی شکل گرفت دقیقا یک تغییر بود و یک نه ای بود برای شرایط موجود گذشته و یک آری برای تغییر است.

از این به بعد چه کسانی که حاکم اند و چه کسانی که در حوزه های دیگر هستند اگر به این پیام عقیده نداشته باشند از مطالبات اصلی مردم فاصله دارند.

تغییر یک اصل مطالبه ای مردم است و مشکلات و موانع کلی در این راستا به ۳ دسته تقسیم می شود که عموما نرم افزاری نیز هست.

برخی به این پیام (تغییر)معتقد نیستند برخی این پیام را شنیدند و جدی نگرفتند و عده ای نیز ساکن و بر عقاید خود ثابت و عقاید دیگر را بر نمی تابند.

از ابتدا معتقد به مشکلات نرم افزاری در استان قبل از اشکالات سخت افزاری بودم، اینکه باید اراده ای خاص حاکم باشد و این اراده خاص باید نقدسازی کنند و نقد دیگران را برنمی تابند از جمله موانع استانی است.

*ادعای استاندار در دعوت از سخنرانان از مجموعه ای خاص ، که عده ای در مخالفت با آن بیانیه می دهند ، اطلاعیه می دهند و تهدید به کفن پوش شدن می کنند ، اینها موانع است . (این سخن صادقلو با دست زدن حاضران همراه شد)

از این جهت منطق اعتدال و هم منطق انقلاب یک گفتمانی است که تمام ظرفیت های فکری باید با آرامش به صحنه آمده و تمام جریان فکری معقول و قانونی ایجاد شود و این یک مجموعه رفتاری و از موانع نرم افزاری است.

اینکه نمی خواهیم کنار هم جمع باشیم و نمی خواهیم یک روح واحد باشیم و نگاه واقعا سیاسی به مشکلات استان داشته باشیم و از این رو امکان نداره که بنده را متحکم قلمداد نکنند و غیر متعامل نخوانند.

من فردی ذاتا متعامل هستم و از طرفی دولت، دولت اعتدال است و ما نیز پیوسته پیمان بسته ایم با روح این دولت.

این که تعامل وجود ندارد یعنی چه : من می دانم تعامل از باب تعامل از باب تفاعل و دو طرفه است و از این جهت می دیدیم گاهی یک طرفه شده و تداخل جای تعامل را می گیرد و به همین خاطر روحیه تعامل یک طرفه و یک سویه می شود.

مشکلات اساسی استان را باید احساس کرد و با توجه به روح حق نما و با توجه به تعدد افکار ، سلیقه ها و آنجا که کنار هم نشسته ایم تعامل معنا دارد و آنجا تعادل اتفاق می افتد.

مشکل نرم افزاری دیگر : مبنایی که به نام تعامل از این موجی که به نام انتخابات در صحنه مطرح شد ،این چه چیز را حکم می کند و بنده مجبورم برخی را به صورت کلیات عرض کنم و در این مدت کوتاه استانی برخی تاریخچه ها را با خود به آخرت خواهم برد، برخی را تاریخ خود بیان خواهد کرد و برخی را نیز در صورت لزوم و صلاحدید بیان خواهم کرد و اینها موانع است.

ظرفیت و جو عمومی باید مساعد شود برای توسعه مخصوصا جوانان که ظرفیت ساز بزرگ هستند؛باید کمک کنند علی رغم سلایق مختلف جمع شویم و مشکلات اساسی این استان در راستای مطالبات اساسی مردم رفع کنیم.

حجت الاسلام طالع زاری : از جمعیت بلند شد و در موضع گیری صریح بیان کرد: که اصلا اینچنین نبوده تمام گرایش های سیاسی فعالیت های خود را انجام می دهند و این کذب است.

بهادران نماینده اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان: توصیه شما به جوانان مسلمان و غیر مسلمان چیست ؟

**آیت الله نور مفیدی : نگاه جوان در اعمال و کردار اثرگذارش است و نگاه بی خدا به جهان قهرا در انسان اثر گذار است و آنان را به انحطاط می کشاند.

کبری بابایی نماینده جوانان جمعیت هلال احمر گرگان ودبیر کانون روستایی وکارشناس روانشناسی : با توجه به شعار سال این جمعیت "هر خانواده گلستانی یک امدادگر" با توجه به حادثه خیز بودن استان و نیاز به آموزش مداوم افراد آیا استاندار در این خصوص برنامه ای دارند؟ ساز و کار مناسب آن چگونه باید باشد و برنامه شما چیست ؟

دکتر صادقلو : استان ما با توجه به شرایط آسیب پذیری نیازمند مساعدت و همکاری همه جانبه هم استانی هاست و در نتیجه هر فرد یک همکار استانی در این زمینه است و این یک واقعیت انکار ناپذیر است.

با توجه به رویارویی در سال ۹۲ و۹۳ با سه جریان حادثه خیز یخ زدگی ،خشکسالی و سیل در چند ماه اخیر خسارات اولیه به میزان ۲۱۴ میلیاردتومان تخمین زده شده است و بارندگی استان قریب به ۷۰سی سی و دبی آب رود خانه ها نیز در ثانیه هم فراپوشانی و همسانی دارد با ظرفیت ۲۰۰ساله و یا ۵۰۰ساله که این خسارات بسیار بزرگی بود ولی بحمدالله این مجموعه در استان ،خسارات جانی در پی نداشت.

برای سیل در استان به میزان ۱۷۵میلیارد تومان خسارات اولیه پیش بینی شده است و در این میان نیازمند حرکت های کوتاه مدت و بلند مدت هستیم.

تشکیل ستاد مدیریت بحران و استفاده مناسب از امکانات استان موجب شد که ضایعات انسانی همچون استان های دیگر اتفاق نیفتد و از همینجا از سازمان هلال احمر استان و مدیریت های استانی تشکر می کنم.

دوشنبه 19 اردیبهشت در جلسه ای خواستار کمک های اضطراری و آنی خواهیم شد و به طور جدی پیگیر آن خواهیم بود زیرا روحیه کمک رسانی و این ظرفیت وجود دارد.

سیل گریزناپذیر است و از این جهت طرح جامع مدیریت سیل (مدیریت رودخانه ها) در ۶ بخش عملیاتی را در نظر گرفته و پیگیر آن هستیم.

مسعود شکیبا نماینده اداره کل محیط زیست : در زمان مدیریت جدید فضای باز برای حضور جوانان واقعی شده و عرصه برای مدیریت جوانان فراهم باشد.

سوال نخست که بیشتر توصیه و درخواست شبیه بود که از استاندار نیز چنین چیزی عنوان شد: هرگونه حمایتی را از تشکل های زیست محیطی انجام دهید.

با توجه خالی بودن ۳۰۰صندلی خالی در این نهاد می بایست جوانان متخصص استان به مجموعه اضافه شوند و استدعا داریم مجوز جذب نیروها برای اشتغال جوانان فراهم شود.

آیت الله نور مفیدی : محیط زیست می تواند به انتقال فرهنگ اسلامی کمک کننده باشد.

حفظ محیط زیست یک وظیفه همگانی است و فقط به سازمان محیط زیست تعلق ندارد بلکه آحاد جامعه باید از محیط زیست حمایت نمایند.

حضرت محمد(ص)فرمودند: ملعون است کسی که مراکز و مکان های عمومی مورد استفاده مردم را آلوده کند ؛ بر طبق این جدای از اینکه قوانین جهانی وجود دارد شرعا مکلف به حفظ محیط زیست هستیم.

نگاه کردن به دریا همچون نگاه کردن به قرآن و نگاه به پدر و مادر است که از آن به عبادت یاد می شود و مردم باید بیاموزند که به همان اندازه که نماز خواندن واجب است حفظ محیط زیست و نگهداری آن نیز واجب است.

وی به آلودگی دریاها و رودخانه ها توسط کارخانه ها نیز هشدار داد.

دکتر صادقلو : در این مسئله باید همیشه استانداردها دغدغه ما باشد و به این مسئله نیز به شدت حساسیت دارم اما هنوز برخی به این مسئله نقد دارند اما بنده اقناع نشدم. بهره برداری از جنگل ها باید متوقف شود.

در تخریب جنگل های شمال با ۲۱ درصد رتبه اول را داریم که بسیار تاسف بار است و این درحادثه خیز شدن استان نقش عمده ای را ایفا می کند.

در بحث جنگل ها استان مصوب شد مجوز هایی به صورت پارک جنگلی صادر شود که در پاسداری از جنگل ها و مراتع مفید، از قطع بی رویه درختان جلوگیری خواهد شد.

استخدام غیر اصولی و غیر لازم در سازمان راه و شهرسازی که در هشت سال گذشته قریب به ۴۰۰نفر استخدام شده اند و بودجه ای که باید در راستای عمران قرار می گرفت برای حقوق افراد هزینه شد.

شرایط دولت انقباضی است و بیشتر از آنچه که دولت بتواند در حفاظت از محیط زیست سهیم باشد NGOها و سازمان های مردمی می توانند موثر باشند.

دغدغه بکارگیری داریم اما اگر ظرفیت ها فراهم باشد و نیاز سنجی ها انجام شود.

تازیکه نماینده اداره کل بهزیستی استان : یک جوانی که که دچار معلولیت است چطور می تواند امید به زندگی خود را از دست ندهد؟

آیت الله نور مفیدی : تقویت نیروی ایمان حقیقی به خدا نه بصورت لسانی بلکه عملی ، خواهد توانست امید زندگی را به معلولان برگرداند و علاوه بر آن کتاب هایی در تقویت اراده می تواند کمک کننده باشد.

نصیری از جوانان کانون فرهنگی مساجد گرگان: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص واگذاری حوزه فرهنگ به کانون های مساجد شما چه برنامه هایی در خصوص اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری دارید؟

در خواست های نصیری دیدار صمیمانه تخصصی استاندار با کانون های مساجد ، بازدید از کانون ها و به روز کردن امکانات مساجد از محل بودجه های استانداری

دکتر صادقلو :کار فرهنگی پیچیدگی و هنرمندی خاص خود را دارد.

مساجد در این مسئله بخشی از ظرفیت های ماست که در اول از کانون ها بازدید به عمل خواهد آمد.

مصلی هایی در برنامه های ما پیش بینی شده که بخشی از کمک های صورت گرفته که میزان آن کمتر از میلیارد نبوده است که در سال۹۲-۹۳ رخ داده است

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار