سرویس فناوری:

یک جوان کلاله ای، سیستم پلاتفورم پنوماتیک برداشت کلزا اختراع کرد

1403-06-30 07:06:04
0
58

سرویس فناوری : یک جوان کلاله ای با اختراع سیستم پلاتفورم پنوماتیک برداشت کلزا، از ریزش دانه کلزا به هنگام برداشت محصول جلوگیری کرد.

 

عاشور قلیچی در حاشیه آزمایش سیستم پلاتفورم پنوماتیک برداشت کلزا در اراضی زراعی روستای حاجی بیگ بخش پیشکمر شهرستان کلاله  گفت: همه ساله به هنگام برداشت محصول کلزا با کمباین های معمولی، بین 10 الی 15 درصد محصول کلزای کشاوزان به زمین ریخته می شود که ضرر زیادی به کشاورزان و در نهایت به اقتصاد کشور وارد می کرد.

وی که تحصیل کرده رشته مکانیک ماشین آلات کشاورزی است، پیرامون اختراع خود، گفت: طرح پلاتفورم پنوماتیک برداشت کلزا را در سال 1392 به جشنواره ملی ایده های برتر کشور در یزد ارائه کردم که از سوی هیات داوران جشنواره به عنوان رتبه اول ایده برتر و اختراع کشور انتخاب شد.

این جوان کلاله ای افزود: بر اساس قراردادی که با یک شرکت تولید ماشین آلات کشاورزی منعقد کرده بودم فعلا 3 دستگاه از این سیستم ساخته و بر روی 3 دستگاه کمباین نصب شده است.

قلیچی ادامه داد: بر اساس زمانبندی صورت گرفته، امروز یکی از این کمباین ها با نصب سیستم مذکور برداشت محصول کلزا را آغاز کرد که خوشبختانه این دستگاه بدون ریزش دانه کلزا آزمایشات لازم را با موفقیت پشت سرگذاشت و این کشاورز بدون نگرانی از ریزش دانه کلزا، مشغول برداشت محصول خود است.

به گفته این مخترع جوان، با آزمایش موفقیت آمیز این دستگاه ، شرکت طرف قرارداد تولید انبوه این سیستم را آغاز خواهند کرد.

کشاورز و صاحب کمباینی که با نصب این سیستم مشغول برداشت محصول کلزا زمین خود بود به خبرنگار ایرنا،گفت: اختراع این جوان خوش فکر ایرانی، به کمک ما کشاورزان کلزاکار آمد زیرا پیش از این بخش قابل توجه ای از محصولمان به زمین می ریخت.

ˈغفار آرین زاده ˈ افزود: با نصب این سیستم بر روی کمباین مشغول برداشت کلزا شدم که خوشبختانه دیگر شاهد ریزش دانه کلزا نبودم، این اختراع از ریزش دانه کلزا و از بین رفتن این محصول استراتژیک جلوگیری کرده است.

ˈعاشور قلیچی ˈ فارغ التحصیل رشته مکانیک ماشین آلات کشاورزی از دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهر است و تاکنون ایده ها و اختراعات زیادی را در رشته های مکانیک و کشاورزی طراحی و به ثبت رسانیده و در جشنواره های خوارزمی و ایده های برتر مورد تائید و تشویق قرار گرفته است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کلاله نیز با ابزارخرسندی از نتیجه بخش بودن اختراع این جوان کلاله ای برای برداشت کلزا، گفت: کمباین هایی که در گذشته مشغول برداشت دانه روغنی کلزا می شدند، از پلاتفورم و دیگر ادوات غیر استاندارد استفاده می کردند که این امر زمینه ریزش 10 تا 15 درصدی دانه کلزا را فراهم می کرد.

ˈسیدحمزه موسوی ˈ افزود: با اختراع پلاتفورم پنوماتیک برداشت کلزا و بکارگیری ان در کمباین ها از این پس دیگر شاهد ریزش دانه روغنی کلزا نخواهیم بود.

وی اظهار امیدواری کرد که هر چه زودتر اختراع این جوان کلاله ای به تولید انبوه برسد تا دیگر شاهد ریزش دانه روغنی کلزا در مزارع نباشیم.

اختراع پلاتفورم پنوماتیک جوان کلاله ای به شماره 78036 و در تاریخ 5/10/91 به ثبت رسید.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار