سرویس اجتماعی:

آغاز حمله ملخ های مراکشی به مراوه تپه

1403-08-01 09:08:31
0
7

سرویس اجتماعی: روستاهای زیادی از شهرستان مراوه تپه مورد حمله ی ملخ مراکشی قرار گرفته است.

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از اترک ، ملخ مراکشی دشمن مزارع و سرسبزی مراتع شهرستان مراوه تپه است که روستای نارلی آجی سو ،‌آق تقه ،‌قره گلها ، سوزش ، ساری قمیش ، خوجه گلدی ،‌چناران ،‌بالکور ، یکه چنار و... از روستاهایی هستند که بیشترین خسارت را در حمله ی ملخ ها متحمل می شوند.

به گفته ی یکی از اهالی ،‌این ملخها با پیوستن به یکدیگر حتی از عرض رودخانه ی مرزی اترک نیز عبور می کنند و به مزارع هجوم می آورند.

یکی دیگر از اهالی در گفتگو با اترک گفت : فقط ما خسارت می بینیم و این خسارت هر ساله اتفاق می افتد. از مسئولین می خواهیم از دولت ترکمنستان بخواهد آنها نیز با این آفت مبارزه نمایند.

 ملخهای مراکشی نیاز به مبارزه ی ملی و حتی بین المللی دارد و مبارزه ی تنهای کشورمان نتیجه ی کاملی به بار نخواهد آورد.

حتی اگر در این مبارزه ما بتوانیم تمام کپسولهای حاوی تخمهای ملخ را هم کشف کنیم و از بین ببریم ،‌ باز هم ملخها از سوی ترکمنستان به مزارع کشورمان هجوم می آورند.

کشور ترکمنستان هیچ مبارزه ای را برای ملخها در نظر نمی گیرد و این کار باعث می شود که تلاشهای کشورمان نیز در این خصوص نتیجه ی کمی داشته باشد.

سال گذشته ملخها حتی به ارتفاعات گردنه ی چناران نیز رسیده بودند.

یکی دیگر از اهالی با درد دعا کرد که اگر مسئولین کشور ترکمنستان با این آفت مبارزه نمی کنند ،‌دعا می کنم حرکت این ملخ ها برعکس شود و همه ی ملخها به سمت پایتخت ترکمنستان بروند.

امیدواریم مسئولین جهاد کشاورزی از فرصت ایجاد شده در مراسم مختومقلی فراغی که برخی از مسئولین کشور ترکمنستان در آن حاضر می شوند استفاده برده و در همین خصوص با آنان رایزنی نمایند.

مبارزه با این آفت طبیعی توسط جهاد کشاورزی با کمک اهالی به صورت طبیعی و شیمیایی درحال پیگیری است.

نوعی از پرنده به نام سار از دشمنان این ملخ به شمار می رود که البته برای ماندگاری این پرند در منطقه باید حوضچه های آب در جای جای منطقه ایجاد شود .هرچند بارش باران بهترین کمک را در این خصوص می تواند انجام دهد.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار