گلستان قدمگاه امامزادگان/ شوق زیارت با عبور از گردنه ها

1403-07-27 08:07:27
0
66

 116 بقعه متبرکه شامل امام زاده، معصوم زاده، زیارتگاه، سقاخانه و قدمگاه در گلستان وجود دارد که نشان می دهد حضور سادات و نوادگان ائمه (ع) در خطه شمال ایران سابقه طولانی دارد.


به گزارش کلاله خبر، منابع تاریخی فراوانی برحضور سادات و نوادگان ائمه در استانهای شمالی از جمله گلستان گواهی داده اند و این خود می تواند دلیل خوبی برای وجود مقبره ها و مدفن امامزادگان در این خطه باشد.

همچنین گلستان به دلیل قرار داشتن در مسیر زیارت بارگاه امام هشتم (ع)، استان پایلوت برای اجرای طرح میقات الرضا(ع)است و در مرحله اول این طرح در سه امامزاده استان اجرا شد که در نوبت دوم قرار است در 10 امامزاده اجرا شود.

معرفی برخی از امامزادگان و بقاع متبرکه استان با توجه به اجرای طرح میقات الرضا می تواند در جذب گردشگر و تبدیل بقاع به مکان فرهنگی موثر باشد.
 
علاوه بر این در راستای اجرای طرح میقات الرضا، امامزادگان شاخص و مدنظر تجهیز و نوسازی می شوند و با توجه به اینکه درصد بالایی از بقاع استان نیازمند مرمت هستند، اجرای این طرح در تمام بقاع مذهبی ضرورت دارد.
 
عشق و ارادت گلستانیها به خاندان امامت و ولایت تاحدی است که هر روز شمار زیادی از مردم مناطق مختلف استان به زیارت بقاع متبرکه و امامزادگان حتی بقاعی که در مناطق کوهستانی و صعب العبور قرار دارند، می روند.
 
امامزاده نه تن
 
امامزاده نه تن در شهر گرگان و در محله ای قدیمی که به همین نام نامگذاری شده و نگین محلات قدیمی گرگان است، بین دو محله دوشنبه ای قدیم و محله میدان و مخله میر کریم و کوچه بادگیر قرار دارد که مدفن نه تن از نوادگان موسی بن جعفر(ع) است.
 
بقعه متبرکه امامزاده آق امام در منطقه آزادشهر قرار دارد که مدفن محمد بن زید(ع) معروف به آق امام و محمد بن صادق دیباج است. محمد بن زید علوی یکی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) بود که به تدریس شیعی اهتمامی تام داشت و در روز 5 شوال سال 287 در جنگی که بین محمد بن زید و محمدبن هارون سرخسی سردار و امیر اسماعیل سامانی رخ داد به شهادت رسید.
امامزاده عبدالله(ع)زیارت
 
این امامزاده که در جنوب شهر گرگان و در منطقه ییلاقی و مصفای روستای زیارت قرار گرفته مدفن یکی از احقاد و نوادگان موسی بن جعفر(ع) است.
 
با عنایت به اینکه ساختمان بقعه در جوار رودخانه قرار دارد طی سالیان گذشته بر اثر سیلاب ساختمان بقعه تخریب شده که بعد از مدتی توسط اهالی محل ساختمان مختصری برای آن احداث و قطعاتی از صندوقچه چوبی بقعه باز مانده سیلاب جمع آوری و در محل بقعه نگهداری می شود.
 
در سال 81 به منظور پاسخگویی به نیاز زائرین و ایجاد فضای مناسب رفاهی طرحی جامع تهیه که بخشی از آن در دست اجراست و با توجه به منطقه ییلاقی و وجود آب گرم طبیعی در جوار این بقعه همه روزه زائرین بسیاری خصوصا در ایام تابستان از این محل بازدید و در جوار حرم این امامزاده به راز و نیاز می پردازند.
 
امامزاده طیب(ع)قرن آباد: این بقعه در 4 کیلومتری روستای قرن آباد گرگان و در طبیعت مصفا و با موقعیت خاص و ارزشمندی قرار دارد.

این روستا مدفن امامزاده طیب(ع) فرزند موسی بن جعفر(ع) بوده و دارای هسته مرکزی و الحاقی در شرق و غرب است.

هسته مرکزی که مرقد مطهر در مرکز آن واقع شده در روی ستونهای قطور آجری قرار گرفته که طرح جامع بقعه به همت هیئت امنا امامزاده و نظارت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان در دست اجرا است.
موقعیت مکانی بقعه به علت قرار داشتن در منطقه سر سبز جنگلی از مهمترین خصیصه های جذب گردشگر به شمار می رود.
 
بقعه متبرکه امامزاده حبیب الله(ع) بندرگز
 
این امامزاده در 8 کیلومتری غرب شهرستان بندرگز واقع شده است، در خصوص نسبت این امامزاده آن چه مشهور است امامزاده حبیب الله(ع)از احقاد و نوادگان موسی بن جعفر(ع) است که از تاریخ تولد و وفات ایشان اطلاع چندانی در دست نیست، احداث مقبره آن حضرت پس از خواب نما شدن برای اهالی منطقه صورت پذیرفته که قدمت آن به 800 سال می رسد و در محوطه باغی به مساحت حدود 5 هکتار با پوششی ار انواع درخت جنگلی پذیرای زوار و مسافران است.
 
بنای آن در سال 1370 توسط اداره اوقاف گرگان بازسازی که هم اکنون به صورت بنای آجری با گنبد دوار و با پوششی سبز رنگ در قبرستان عمومی شهر قرار دارد، این بقعه در سال 1380 توسط شخص خیری ضریح فولادی برای آن امامزاده تهیه و در محل نصب گردیده که ساحت ضریح زیبا و گچبری های داخل صحن بر جذابیت این بقعه متبرکه افزوده است.
 
مدرسه کریم ایشان
 
مدرسه کریم ایشان در روستای کریم ایشان بخش مراوه تپه شهرستان مینودشت واقع شده است، ساختمان مسجد و مدرسه متعلق به دوره قاجار است و شامل یک حیات چهارگوش با 23 حجره است. دیوار داخلی یکی از دو اتاق بالای سر در را با گچبری به اشکال انواع میوه و ظروف و اسلحه تزیین شده اند،در دو قسمت بیرونی،نمای سر درها را با نقش شیر و خورشید از آجر و کاشی تزیین کرده اند. تاریخ ساختمان مدرسه بر اساس کتیبه روی آن در سال 1328 هجری است.
 
گلستان دارای 4 هزار و 130 موقوفه و 185 هزار رقبه است که از این نظر در کشور رتبه نخست را دارد./مهر


نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار