سرویس اجتماعی:

بخش خصوصی به زخم مسکن مهر نمک می پاشد/ دستور تخلیه برای واحدهای غیراستاندارد کلاله صادر شد

1403-06-30 10:06:40
0
59

سرویس اجتماعی:بعد از تصمیم دولت قبلی برای احداث مسکن مهر در کشور این پروژه ها در بسیاری از شهرستان های گلستان هم آغاز شد اما در مواردی همچون کلاله پایان خوشی نداشت و ورود بخش خصوصی برای احداث مسکن مهر منجر به صدور رای تخلیه برای آن شده است.

 

به گزارش کلاله خبربه نقل از مهر،مسکن مهر و وعده احداث خانه برای کم در آمدها در دولت قبلی کلید و مدیران وقت هم برای به سرانجام رساندن این وعده هزینه های زیادی کردند. هزینه هایی که مدیران فعلی معتقدند بخشی از مشکلات فعلی کشور از آن ها نشات گرفته است.

در کنار ایجاد مشکلات مالی مشکلات ساخت و ساز هم در مسکن مهر ظاهر شد و ساخت و سازهایی که به صورت غیر استاندارد انجام می شدند اعتراض بسیاری از خریداران را در آورد.

نوک پیکان این اعتراضات دولت بود زیرا سعی داشت با صرف هزینه حداقل مسکنی ارزان قیمت بسازد بدون این که در نظر داشته باشد افزایش سرسام آور و بی نظارت هزینه ها دامن مصالح را هم گرفته است به همین جهت و به گفته برخی سازندگان آن ها مجبور بودند از مصالح کمتر استفاده کنند تا با همان هزینه قبلی پروژه را تحویل دهند.

این مشکل زخم مسکن مهر را عمیق تر کرد و انتقادات زیادی را نسبت به اجرای نادرست آن به همراه داشت.

اما در این میان بخش خصوصی هم بیکار ننشت و با ورود به این پروژه در ظاهر سعی در کمک به دولت برای احداث مسکن مهر داشت. ولی در موارد متعدد نمک به زخم مسکن مهر پاشید و با ساخت و سازهای بی برنامه و غیر استاندارد که البته دولت وقت هم در آن سهیم بود باعث بروز مشکلات زیادی در بناهای ساخته شده بود.

این مشکلات تا حدی جدی است امروزه بسیاری از کارشناسان معتقدند مسکن مهر اوج بی تدبیری دولت قبل را نشان می دهد.

نمونه این بی تدبیری در مسکن مهر کلاله رخ داد. زمانی که خریداران واحدهای مسکن با خوشحالی مشغول اثاث کشی و نقل مکان به منزل جدید بودند هرگز فکر نمی کردند روزی برای خانه ای که با خون و دل خریده اند رای تخلیه صادر شود.

مسکن مهر کلاله نشست کرد. این خبری بود که مدتی بعد از ساکن شدن خریدران در واحد های مسکن مهر منتشر شد. نشست 60 واحد از ساختمان های مسکن مهر کلاله خبری بود که ساکنان همه مسکن مهرها را شوکه کرد.

نماینده مردم کلاله نیز در تایید خبر این نشست اعلام کرد که در دیوارهای این واحد ها ترکهای عمیقی وجود دارد. عبدالکریم رجبی علت این حادثه را جانمایی اشتباه و احداث ساختمان در زمینی غیر استاندارد اعلام کرد.

وی ساخت و ساز غیر استاندارد و استفاده از مصالح نامرغوب را هم دلیلی بر وخامت حادثه اعلام کرد در عین حال مدیرکل دفتر فنی استانداری هم در باره مسکن مهر کلاله گفت: این پروژه توسط شرکت تعاونی انجام شده است به این صورت که خود اعضا هیات مدیره انتخاب کرده است که تصمیم به ساخت و ساز گرفت.

رسول حسام به مهر گفت: در حال حاضر مشکلات فنی برای تعدادی از بلوک های این مجتمع ایجاد شده است و ذی نفع ها باید از طریق خود شرکت تعاونی برای رسیدگی به پرونده به قوه قضائیه مراجعه کنند و چون سازنده خصوصی دولت نمی تواند کاری کند.

وی افزود: برای ایمنی این ساکنان باید تخلیه در دستور کار ساکنان قرار گیرد، از نظر ما هم به عنوان تشکیلات اجرایی اولویت اول جان افراد ساکن در آنجا است.

حسام تصریح کرد: ما اقداماتی را انجام داده ایم، توصیه های لازم درباره قطع انشعابات داده شده و عده ای از ساکنین نیز تخلیه کرده اند اما عده ای از ساکنان هنوز تخلیه نکرده اند.

وی بیان کرد: با توجه به این که مساله جان افراد بیشترین اهمیت را دارد در نظر داریم در چهارچوب قانون، تاسیسات آنجا را قطع کنیم زیرا در غیر این صورت ممکن است خود این تاسیسات مشکلات را بیشتر کرده یا در هنگام بروز حادثه خسارات آن را دوچندان کند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری گلستان خاطرنشان کرد: در هر صورت ساختمان ها از نظر فنی مشکل دارد ولی حمایت های لازم از طرف ما و دوستان ما در قوه قضائیه صورت گرفته و نگاه ویژه به این موارد داریم بخصوص قوه قضائیه حساسیت لازم را در این موضوع دارد.

وی وعده داد اقدامات لازم را در جهت سرعت بخشیدن به رسیدگی به این پرونده ها در نظر گرفته خواهد شد.

بی تدبیری مهندس ناظر و پیمانکار عامل حادثه است

اما پیش از این، مدیرکل وقت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان نیز اعلام کرده بود مسکن مهر کلاله، به علت بی تدبیری پیمانکار و مهندس ناظر در حال ریزش است و ممکن است خسارات سنگینی به ساکنین آن وارد شود و اگر خبر تخلیه واحدهای مسکن مهر کلاله منتشر شد، جای تعجب ندارد.

حسین علی خواجه مظفری که پیش از صدور دستور تخلیه خبر آن را در رسانه ها اعلام کرده بود گفت که علی رغم این که ساخت این واحد ها توسط تعاونی ها بود سازمان تعاون هیچ مسئولیتی در این خصوص ندارد، زیرا تنها مسئولیت این اداره در پروژه های مسکن مهر دولت گذشته، ساماندهی شرکت های تعاونی، انتخاب اعضای هیات مدیره و اعضای این تعاونی ها بوده است.

وی با بیان این که این که صفر تا 100 ساخت و تحویل واحدهای مسکن مهر بر عهده اداره کل مسکن و شهرسازی بوده بیان کرد: آزمایش خاک و ژئوتکنیک مسکن مهر کلاله به چه صورت انجام شده که اجازه دادند بر روی این زمین ساخت و ساز انجام شود؟.

یکی از ساکنان مسکن مهر هم در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که بنری مبنی بر تخلیه واحد های و قطع انشعابات تاسیسات در بلوک محل سکونت آن ها نصب شده است گفت: دستور تخلیه برای ما صادر کرده اند و حالا هم آب و برق ما را قطع کرده اند.

خانم طاقانی افزود: تعدادی از ساکنان توانسته اند محلی برای زندگی خود تهیه کنند و رفته اند، ولی تکلیف ما چیست؟ ما که توانایی تهیه مکانی نداریم باید چکار کنیم؟

وی بیان کرد: قبل از عید می خواستند ما را از خانه بیرون کنند! خب نمی گویند ما شب عید کجا را پیدا کنیم؟ اکثر افرادی که تخلیه نکرده اند از نظر مالی مشکل دارند؛ همسایه ما همسر معلول دارد و خودش شب و روز کار می کند؛ ما هم خودمان تحت پوشش هستیم و از نظر مالی بسیار مشکل داریم.

یکی دگیر از ساکنان هم گفت: دستور داده اند که باید خانه خودمان را تخلیه کنیم؛ کنتورهایی را که با پول خودمان خریده ایم را قطع کرده اند.

وی افزود: این ها حتی اگر پوسیده هم باشد مال خودمان است، همه جای این خانه ها صدا می دهد، مانند گهواره تکان می خورند، همین ما را بس است دیگر به ما فشار و استرس وارد نکنید.

وی با بیان این که اعلام کرده اند که اینجا خطر جانی دارد تصریح کرد: خب اول بیایند تکلیف ما را مشخص کنند، ما برای این خانه و تاسیسات آن پول داده ایم چرا بدون اجازه ما آن ها را قطع می کنند، ما خارجی نیستیم که این گونه با ما رفتار می کنند.

معاون عمرانی استانداری گلستان هم با تاکید بر این نکته که مسکن مهر کلاله توسط خود مردم در قالب شرکت تعاونی ساخته شده است گفت: دولت در این موارد صرفا تسهیلات بانکی مانند سایر مسکن های مهر خصوصی پرداخت کرده است وزمین را در قالب اجاره 99 ساله واگذار کرده است.

رضا مروتی افزود: بنابر این تمامی مسئولیت های ناشی از ساخت و ساز متوجه تعاونی و اعضای آن است، برنامه های عملی دولت برای واگذاری واحدهای مسکن مهر کاملا مشخص بوده و دولت به تمامی تکالیف خود به درستی عمل می نماید.

وی تصریح کرد: متقاضیان نقش بسیار مهمی در تکمیل واحدها خواهند داشت و آن هم از طریق پرداخت به موقع و کامل سهم آورده توسط اعضا است.

با توجه به اتفاقات رخ داده و نشست تعدادی از واحد های مسکن مهر کلاله که به تاکید مسئولان توسط بخش خصوصی یا همان تعاونی ها احداث شده است این نکته را باید در نظر گرفت که در حال حاضر تعداد زیادی خانواده که بر اساس آمارها حدود 20 خانوار می شوند همچنان در این مکان ها ساکن هستند و در کنار عدم توانایی مالی برای تهیه مسکن جدید درباره ملک شخصی خود که با زحمت تهیه کرده اند دغدغه و نگرانی دارند.

دغدغه ای که باعث شده تا جان خود را کف دست خود بگیرند و شب و روز را در سرپناهی سپری کنند که ایمن نیست. حال که مسئولان اعلام می کنند تنها راه رسیدگی به مساله شکایت از بخش خصوصی سازنده این واحدها است و دغدغه اول آن هم جان ساکنان است و برای حفظ جان آن ها آب و برق آن ها را قطع کرده اند کمک و همراهی مالکان برای ورود به مسیر قانونی می تواند به حل این بحران و جلوگیری از حوادث دیگر کمک کند.

در هر صورت در احداث این ساختمان ها افراد مختلف از مهندس ناظر تا آزمایشگاه و سازنده و تعاونی دخیل بوده اند و رسیدگی به این پرونده مسیر طولانی خواهد داشت لذا در اولین فرصت باید فکری به حال ساکنانی که از نظر مالی توانایی تهیه ملک جدید ندارند کرد.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار