سرویس اجتماعی:

کشک زرد سیستانی + مواد تشکیل دهنده ، طرز پخت و خواص

1403-08-01 09:08:45
0
13

سرویس اجتماعی: کشک زرد سیستانی یکی از غذاهای مقوی قوم سیستان است که موادی چون دوغ ترش،آرد گندم،زیره ،شوتک (تخم شوید)، گشنیز ،فلفل سیاه ،سیر ،زردچوبه وپیاز تشکیل شده است.

 

به گزارش کلاله خبر به نقل از قابوس نامه،درست کردن این نوع کشک کمی سخت و زمان بر است اما کسانی که علاقه مند به استفاده از آن باشند ، می توانند از عطاری ها و برخی سوپرمارکت ها کشک آماده را که بصورت پودر است ، تهیه و براحتی طبخ کنند .

طرز پخت کشک زرد سیستانی؛

ابتدا قابلمه ای را روی شعلۀ اجاق گاز گذاشته پس از کمی گرم شدن دو قاشق غذاخوری روغن درون آن می ریزیم. باید توجه داشته باشیم که روغن نباید زیاد داغ شود.(اضافه کردن سیر و پیاز در این مرحله بستگی به ذائقه افراد دارد.)

سپس به تعداد هر نفر یک قاشق غذاخوری از پودر کشک را در قابلمه ریخته و به مدت چند ثانیه هم می زنیم تا شکل اصلی آن حفظ شود.

در مرحله بعد به ازای هر ۵ قاشق کشک ۴ لیوان آب (آب حتما سرد باشد) به آن اضافه کرده و  روی یک شعله متوسط مدام هم می زنیم تا وقتی که غلظت آن به اندازه کافی شود و کش بیاید.

پس از یک ربع تا ۲۰ دقیقه غذا آماده است.

این غذا به دلیل داشتن کالری بالا و جلوگیری از ضعف های مکرر برای کسانی که اضافه وزن دارند توصیه می شود .

همچنین برای کسانی که دچار سرماخوردگی هستند و یا از بیماریهایی چون دیابت ،چربی خون ، یوبوست و بیماریهای کلیوی رنج می برند مفید است.

با تشکر از خانم حمیده غفران کلاس از روستای سرپل که این غذای محلی و مقوی رو به ما معرفی کردند.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار