سرویس گردشگری:

روستای صوفیان کلاله ، قطب گردشگری اسبدوانی کشور

1403-07-03 06:07:34
0
52

سرویس گردشگری:صوفیان دهکده ای زیبا و کوچک در کلاله است که پایتخت اسبدوانی ایران لقب گرفته که هر ساله گردشگران زیادی را به این نقطه می کشاند.

 

به گزارش کلاله خبر،روستای صوفیان کلاله با دشتهای وسیع و رویایی، پایتخت اسب اصیل و زیبای ترکمن بوده و تمام ساکنانش با اسب و اسبداری خو گرفته اند.

در این روستای باصفا و کوچک که 1600 نفر جمعیت دارد، بیش از 200 راس اسب اصیل ترکمن شناسایی شده است، گونه زیبا که عروس اسبهای خزری لقب گرفته است.

اسبداری و اسبدوانی در روستای صوفیان کلاله از جلوه های گردشگری به شمار می رود و هر ساله گردشگران و علاقمندان به ورزش اسبدوانی و اسب از این روستا دیدن می کنند.

با توجه به اشتیاق و علاقه ای که بین اهالی منطقه برای پرروش اسب وجود دارد، نیاز است تا تسهیلات ارزان قیمت از سوی جهاد کشاورزی در اختیار پرروش دهندگان قرار گیرد.

هشت دوره جشنواره اسب اصیل ترکمن در این روستابرگزار شد که  در اولین دوره جشنواره 20 تا 30 راس اسب اصیل در منطقه وجود داشت که اکنون تعداد آنها به 200 راس افزایش یافته که نشان از علاقه مردم به اسبدوانی است.

این روستا، مهد اسبدوانی استان و کشور و هر ساله گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور برای بازدید از روستا و شرکت در جشنواره اسب اصیل به روستا سفر می کنند.

 بیشتر اهالی منطقه به کشاورزی و پرورش اسب مشغول هستند و باشگاه پرورش اسب نیز در منطقه فعال است و این روستا به عنوان پایتخت اسب اصیل ترکمن محسوب می شود.

مردم صوفیان درخواست دارند  با توجه به اینکه این روستا هر سال میزبان جشنواره اسب اصیل است، محل همایش و کورس به صورت قانونی ثبت شود.

تاکنون شناسایی 388 راس اسب اصیل ترکمن در کلاله انجام شده و  سه واحد صنعتی اسبداری دایر شده که 100 اسب اصیل در آن وجود دارد و همچنین در مجموع 388 راس اسب ترکمن در شهرستان در سه واحد صنعتی و 70 واحد سنتی وجود دارد.

همچنین در  کارگروه توسعه کشاورزی نیز 93 میلیون تومان برای طرح های اسبداری تخصیص یافته است و ما آمادگی داریم تا علاقمندان اسبداری با مراجعه به جهاد کشاورزی و ارائه طرح از بسته های حمایتی بهره مند شوند.

نظرات

متاسفانه نظری هنوز درباره این مطلب منتشر نشده

ثبت دیدگاه

خانه شهرستان گلستان اخبار